Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Miramar
Jag tycker att sjalarna blir sträva efter tvätt. Har hört något om att tvätta med ättika - men hur gör jag?
Häller man det direkt i tvättmaskinen? Hur mycket ättika ska man använda? :hmm:
emindy skrev:en matsked ungefär
Annars vet du väl om att man bör mangla eller stryka efter tvätt va?
Ok. Då ska jag genast handla ättika och se om det blir bättre :)
Ja stryka brukar jag göra. Mangel har jag ingen....
luxia skrev:
emindy skrev:
sussry skrev:Säkert en dum fråga: Varför ättika? :hmm:
För att lösa upp eventuella kalk eller tvättmedelsrester
Häll det i sköljmedelsfacket i så fall.
Ja det låter ju vettigare faktiskt :mrgreen:
Då jag har nytvättad sjal så brukar jag först stryka, och sedan vika ihop den lite och sitta på den i soffan. Och så fläta den lite... annars blir de ju rätt snabbt mjuka om man använder dem. Visserligen så får man ju stå ut med att de inte är mjuka två-tre ggr efter tvätt men man brukar oftast inte behöva tvätta hela så ofta, ibland räcker det ju att ta bort någon enstaka fläck och då behöver ju inte hela sjalen tvättas.

Sjalar som inte blir mjuka ganska snabbt efter tvätt brukar jag inte ha kvar särskilt länge...
emindy skrev:
sussry skrev:Säkert en dum fråga: Varför ättika? :hmm:
För att lösa upp eventuella kalk eller tvättmedelsrester
TACK för svaret. Var ju logiskt om man tänker efter :oops: .
Jag har brukat göra en sån sjalfläta av dem, alltså virkat luftmaskor med sjalen. Några gånger så och det värsta stela brukar vara borta.

Läste ngt tips tidigare om att en som brukade lägga nytvättade sjalar på soffan och lät familjen sitta i soffan precis som vanligt.
om sjalarna är "ny"sträva häller jag vanligt sköljmedel i tvätten (ja, jag vet att man ska inte göra så... :rodna: ). Annars så lägger jag sjalarna i sambons säng under lakanet så får han mjuka upp den åt mig (han vänder sig 5000 ggr per natt) :lol:

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?