Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Någon klokare än jag som kan förklara skillnaden mellan bomullsjersey, bomullsinterlock, stretchjersey och resårjersey ???

Skall försöka komma igång med lite klädtillverkning till mina barn. Vill då hitta bra sköna och mjuka tyger vika alla ovanstående är men VAD är det egentligen för skillnad? Har bland annat tittat i Stoff och Stils katalog där de har alla fyra benämningarna.

Jag har inbillat mig att bomullsinterlock är stretchigt, men i beskrivningen tår det 100 % bomull. Kan det ändå vara stretchigt? På en bomullsjersey står det 96% bomull och 4 % spandex då borde det vara stretchigt?

HJÄLP för jag vill köpa tyg och börja sy NU!
Bomullsinterlock är stickat i hundra procent bomull. Det är stretchigt, och stadigt, ganska tjockt.
Bomullsjersey är tunnare, med blandmaterial.
Stretchjersey är det som används som kantband/mudd. Aningens ribbstickat.
Men resårjersy har jag nog aldrig stött på tidigare :hmm:

Men det finns säkert någon annan SBare som har bättre svar :)
Tack för bra svar! Det redde ut det hela!

Lite komiskt, jag var precis inne och tittade på din bild på randiga leggings o klänning och ställde två frågor där och så var det du som svarat här! Du får nog bli min syguru :D
Sassi skrev:Tack för bra svar! Det redde ut det hela!

Lite komiskt, jag var precis inne och tittade på din bild på randiga leggings o klänning och ställde två frågor där och så var det du som svarat här! Du får nog bli min syguru :D
:rodna:
Äsch, allt jag lärt mig om att sy barnkläder har jag lärt mig här. Även vilka tyger som är vilka :D
Du får nog ordning på allt snart :)
bomullsjersey, bomullsinterlock, stretchjersey och resårjersey ???

jersey är samma sak som trikå - fast det engelska ordet. kan innehålla vilka material som helst eg. så bomullsjersey är helt enkelt stickad bomull..
interlock är ett speciellt sätt att sticka, som gör att inte tyget rullar sig i kanterna, och rät och avig sidan är likadan. Vet inte vad man kan jmf med i "stick" termer...? nån som vet? moss?
stretchjersey låter ju som att man kan likställa det med trikå med elestan i? (elestan kan vara lycra, spandex etc.)

resårjersey gissar jag är som det helt enkelt är mycket elestan i.

Varken stretch eller resår jersey skulle jag tro är BARA bomull och elestan i, utan även någon annan syntetfiber inblandad i. För hållbarhet och recover.
Jersey och interlock är väl olika sätt att sticka och har inte så mycket med innehållet att göra. Interlocken är kraftigare och ser likadan ut på båda sidor. Den krullar sig inte när man klipper den.
Jerseyn har en rät och en avigsida, den ser ut som slätstickning om man jämför med handstickning. Den rullar sig i kanten när man klipper den. Iaf singeljersey, jag vet inte om det finns olika typer av jersey. Den är ofta tunnare än interlocken också.

Jag tror att jersey kan användas som samlingsnamn för trikåer också, men jag är inte säker. De olika termer du nämner tolkar jag som att de första är i ren bomull, stretchjerseyn har inslag av något syntet för att göra den stretchigare (brukar vara tex elastan). Resårjersey har jag aldrig hört förut, men jag skulle tolka det som en resårstickad trikå, dvs liknande muddväv.
Lilla trikåskolan:
Jersey är egentligen det engelska namnet för trikå, alltså ett samlingsnamn för alla stickade tyger.
Singlejersey är det tunnare tyget med rätsida och avigsida som ofta bara benämns jersey i Sverige.
Interlock är dubbelstickad jersey (två lager singlejersey stickade ihop var annan maska).
Ribbstickat är jersey stickad var annan maska avig och var annan maska rät.
Mudd är oftast ribbstickad men jag har sett "interlockmudd" också, det som utmärker mudd är att den är väldigt stretchig på bredden, "interlockmudden" har gummibandstrådar invävda mellan de två lagren (oftast elastan/lycra-trådar men det kan vara något annat "gummi"-maternal också).
Piké är trikå som är mönstervävd på ett speciellt sätt som ger små, små upphöjningar och nedsänkningar på ytan.
Velour är singeljersey där man vävt in längre (bomulls)trådar som klipps och bildar lugg på tygets rätsida.
Enid verkar ju ha alla huvudena på spikarna, men jag har lärt mig att interlock inte är två ihopstickade singeljerseytyg eftersom samma tråd är synlig på båda sidorna. Men det är ju på löjligt teknisk nivå. (Vilket inte hindrar att jag skulle vilja se en bild på hur det egentligen hänger ihop)

Min favorit att sy tröjor i är helt klart interlock, det är stabilt och skönt att sy i och finns i många fina färger och mönster. Till tex leggins är nog stretchjersey bäst, det återfår ju formen bra. Lite jobbigae att sy i eftersom det vill krulla sig i kanterna. Finns många fina färger och mönster av det också.
Jag upplevde att interlock blev lite för stelt för små plagg dvs en body i st 68 inte så följsamt som singeljersey blev. Men det kanske har med trycket att göra (det var molntyget). Interlock är så mycket lättare att sy men blir inte lika strechigt som kan kanske vill ha på en body.

För att ställa till det lite så var jag inne på Andersson&Hjalmarssons häromdagen och såg heavy single jersey :wink: hon i kassan kunde inte ås mycket alls om tyger så där fick jag inget svar...
Jason skrev:Och vilken ska man sy vad i då? Eller är det en smaksak?
Där finns det nog lika många svar som människor *ler*. Jag personligen föredrar singeljersey med lite lycra i eftersom det blir kläder som håller form och färg i en hel evighet framåt, ungefär *ler*. Men många föredrar interlock då den är lite stadigare och kanske enklare att sy i om man är "nybörjare". Jag har sytt ett tag och tycker inte att det är några problem att hantera tyger som "krullar sig i kanterna" vilket singeljersey gärna gör. JNYdesigns singeljersey upplever jag som mellantjocka och lite stadigare i utförandet, likaså tyger från Jofotex. Stoff & Stil är för mig billigt, men inte med lika hög kvalitet som tidigare nämnda och jag upplever deras singeljerseys som mer svårhanterliga och "sladdriga".
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?