Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Bowzee
Efter att äntligen behärska konsten att virka en mormor-ruta :roll: så tröttnade jag ju ganska snabbt på alla trådar.

Jag vill gärna virka en filt åt kommande bebis, har fyra nystan naturfärgad och en lila 50g eco-bomull.

frågan är vilken av dessa två filtar som är lättast?
Jag tröttnar nämligen snabbt och är det för svårt ger jag upp helt.
Användarens profilbild
Av Bowzee
Gallerfilt
Varv 1.
Lägg upp X antal luftmaskor löst så att du får filten så bred som du vill ha den, detta antal maskor skall vara delbart med 3. Och därefter en extra luftmaska. (Exempelvis 91 luftmaskor= 90+1, svårt att säga hur brett detta blir eftersom det är beroende på hur hårt/löst du virkar).
Varv 2.
Virka därefter 5 luftmaskor och gör en stolpe i den nionde maskan från nålen. Virka 2 luftmaskor, hoppa över 2 maskor och gör en stolpe i nästa maska. Fortsätt så hela varvet ut. (På slutet ska du göra den sista stolpen i den sista maskan om du lagt upp rätt antal maskor från början). Du ska nu ha den första raden med massa "hål".
Varv 3.
Virka 5 luftmaskor och gör en stolpe i den näst sista stolpen på föregående varv. Virka 2 luftmaskor och gör en stolpe i nästa stolpe från föregående varv. Fortsätt så varvet ut......
Varv 4.
Upprepa varv 3 tills filten är så lång som du vill ha den. När du gjort det sista varvet är det bara att klippa av garnet och dra det genom den sista maskan, ta en nål och fäst garnet genom att "sy" fast garn-änden tillbaka i de virkade maskorna.
Vågfilt

Börja med att lägga upp lösa luftmaskor på första varvet, gör den lite längre än du vill ha filten eftersom den drar ihop sig då du virkar vågorna. Filten skall börja och sluta med en topp för att inte växa, tänk som ett V. Hela mönstret bygger på vanliga stolpar, fyra stolpar, ta ihop tre, fyra stolpar, öka med tre.

Om du vill slippa räkna maskor så lägger du bara upp tillräckligt många för att det ska kännas lagom och en liten bit till då mönstret drar ihop maskorna något. Blir det maskor över när du sedan börjar virka så gör det inget, dem nästar du lätt in sedan när du fäster trådarna. Vill du däremot ha exakt antal maskor så ska maskantalet vara delbart med 12 (eventuellt med + 1m för vändningen beroende på du gör med kanten).

Virka tre stolpar i samma luftmaska = topp

Virka fyra stolpar i varsin luftmaska

Ta ihop tre maskor = dal

Dal:
omtag, genom maskan, omtag, dra igenom maskan, omtag genom två maskor
omtag, genom maskan, omtag, dra igenom maskan, omtag genom två maskor
omtag, genom maskan, omtag, dra igenom maskan, omtag dra igenom alla fem maskor

Tre stolpar i samma luftmaska = topp

Ta ihop tre maskor = dal

Virka fyra stolpar i varsin luftmaska.

Så fortsätter det hela vägen. Börja och avsluta med en topp, blir det maskor över från första varvet (luftmaskevarvet) så fäster man den snutten samtidigt som avslutningstråden men använder man ett antal delbart med 12 ska det inte behövas.
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Om du gillar att virka mormorsrutor men vill slippa undan momentet att montera alla små rutor så kan du ju annars virka en "Giant Granny Square" - allstså en never ending, jättestor mormorsruta?!

http://www.purlbee.com/the-purl-bee/200 ... quare.html
Användarens profilbild
Av Maddemoa
CrazyMagpie skrev:Om du gillar att virka mormorsrutor men vill slippa undan momentet att montera alla små rutor så kan du ju annars virka en "Giant Granny Square" - allstså en never ending, jättestor mormorsruta?!

Det gör jag just nu! Blir tätare än gallerfilten och går snabbt att göra.
Användarens profilbild
Av Bowzee
CrazyMagpie skrev:Om du gillar att virka mormorsrutor men vill slippa undan momentet att montera alla små rutor så kan du ju annars virka en "Giant Granny Square" - allstså en never ending, jättestor mormorsruta?!

Hmm, jo, jag funderade på en sån, men jag tycker den blir så fyrkantig.
Men man ska kanske ge den ett försök?
Användarens profilbild
Av Ashe
Jag tror att gallerfilten blir enklare faktiskt.
I alla fall lättare om man som jag tycker det är svårt att få till raka och jämna kanter.
Det hade jag problem med på vågfilten.
Fast vågfilten är inte heller så svår, så gör den du tycker är finast. :D
Av Britt
Jag har bara gjort vågfiltar och det var jättelätt! Jag tror det blir mer att hålla i när man håller på, därför har jag inte provat att göra gallerfilt, jag vill ha något ordentligt i handen när jag håller på...
Av Kyltsi
Jag har själv precis "upptäckt" virkningen. Virkade en filt till min brorson med mormordrutor, och tröttnade också på alla dessa trådändor. Jag virkar nu på två filtar till bebis, en reliefmönstrad Bild
(Reliefmönster
Reliefstolpe= rtst. Gör ett omslag, stick virknålen runt om stolpen i föregående varv- från höger till vänster - gör ett omslag drag igenom garnet. Virka stolpen färdigt på vanligt sätt.
Lägg upp önskat antal luftmaskor. 1 st i tredje m från nålen - stolpar varvet ut... skall vara jämt antal maskor.
Varv 1:
2 lm (= vändm), *1 rst omkring nästa stolpe, 1 st i nästa maska, upprepa från * till sista m, 1 rst omkring vändmaskan, vänd. = Mönstervarvet.
Upprepa varv 1.)

och en gallerfilt. Fast jag tyckte att gallerfilten blir så gles, så jag virkar några varv med fastamaskor emellan, typ först 3 rader med stolpar, sen 2 rader med fasta maskor, sen 3 med stolpar osv(fast jag har varierat mer lite mer emellanåt, för att jag gör filten randig tvåfärgad och gör som jag tycker att blir snyggt med färgbyterna.
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Maddemoa skrev:

Spännande att höra ngn som faktiskt testat att virka en! :-D

Har visserligen ingen bäbis att virka en filt åt, men jag vann några härvor handfägat bomullsgarn för en tid sedan som jag är sugen på att omvandla till en sån gigantisk mormorsruta... frågan är bara hur mycket som går åt för att få en filt i hjälplig storlek? 8)

...men visst borde den gå att göra mer avlång om man hellre vill ha en rektangulär filt?
Om man bara ser till att forma första varvet så att det blir avlångt och inte runt så borde ju filten bli mer avlång utan att man behöver göra ngt särskilt för att justera det längre fram, eller? :hmm:
Användarens profilbild
Av Maddemoa
CrazyMagpie skrev:
Maddemoa skrev:

Spännande att höra ngn som faktiskt testat att virka en! :-D

Har visserligen ingen bäbis att virka en filt åt, men jag vann några härvor handfägat bomullsgarn för en tid sedan som jag är sugen på att omvandla till en sån gigantisk mormorsruta... frågan är bara hur mycket som går åt för att få en filt i hjälplig storlek? 8)

...men visst borde den gå att göra mer avlång om man hellre vill ha en rektangulär filt?
Om man bara ser till att forma första varvet så att det blir avlångt och inte runt så borde ju filten bli mer avlång utan att man behöver göra ngt särskilt för att justera det längre fram, eller? :hmm:
Ja, det borde inte vara något problem att göra den mer avlång. Det är ju bara att anpassa förata varvet.
Jag är inte klar med min ännu. Har 200g garn och tänkte se hur långt det räcker. Kan återkomma när jag vet.
Användarens profilbild
Av Bowzee
Åh, vad svårt! Jag tror att jag ska konsultera svärmor lite, men det lutar nog emot en monsterruta. Det vet jag att jag kan iaf :)

Fast å andra sidan blir den kanske lite tråkig i bara vitt?
Jag vet inte riktigt hur mycket lila det kan bli i allt det vita? Kunde ju faktiskt köpt fler garner. :roll:
Användarens profilbild
Av Maddemoa
Bowzee skrev:Åh, vad svårt! Jag tror att jag ska konsultera svärmor lite, men det lutar nog emot en monsterruta. Det vet jag att jag kan iaf :)

Fast å andra sidan blir den kanske lite tråkig i bara vitt?
Jag vet inte riktigt hur mycket lila det kan bli i allt det vita? Kunde ju faktiskt köpt fler garner. :roll:
Jag har 150g multifärgat garn och 50g vitt. började med ett nystan multifärgat och har sedan gjort 2v vitt och 4varv multifärgat. Ser ok ut än så länge.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?