- tis mar 23, 2010 20:11
Gör gärna det!!
Kaffemoster skrev:zandrama skrev:JamenMittNyaJag skrev:Hjälp!!
Har börjat sticka en revontuli av mitt "frost"-garn efter ett mönster som länkats i tråden.
Jag måtte dock vara totalt inkompetent på att läsa diagram!
Först och främst står det i diagram 1 att man ska lägga upp 5 maskor att börja med, jag fick det inte att fungera utan lade helt fräckt upp 7 maskor att börja med för att få det att stämma med antalet maskor i diagrammet. Efter lite hjälp från min tygochgarnaffärinnehavare har jag iallafall nu lyckats sticka färdigt diagram 1 och har 51 maskor på mina stickor, vilket jag tror är det som diagrammen säger åt mig att ha.
Då över till diagram 2! Här trodde jag att jag hade fått in klämmen på det här med att läsa diagram men icke. Alternativt så är det mina mattekunskaper som är åt ¤##%.![]()
"Sticka varv 26 enligt följande; 2 räta m (kantm), *sticka maskorna i diagram 2, en avig m (mittm.)* 7 gånger, sticka diagram 2 ytterligare en gång, sticka 2 räta m. (kantm). På varje varv upprepas alltså diagram 2 totalt 8 gånger."Men alltså, om jag har 51 m och ska göra det ovan, då räcker ju maskorna bara till att sticka *diagram 2* 7 gånger? Eller är det bara jag som är korkad?
Jag har provat och repat upp några gånger nu så jag är på väg att ge upp och återgå till min virknål och amigurumisarna...
Kaffemoster har stickat flera revontuli, så hon kan förhoppningsvis svara.jag som duckade undan den här frågan och hoppades att någon skulle ha något klokt att säga
jag kommer väl inte ihåg detaljer från något jag stickade för över ett år sen!
Men jag ska kika lite på mönstret och återkomma om jag kommer på något fiffigt. (Men jag vet att jag också hade problem med min första innan jag fattade galoppen.)
Gör gärna det!!

: Sebastian : 090222 :
Bär mest i någon hemmasydd Mei Tai. Manduca om det ska gå snabbt och någon sjal från garderoben om jag ska bära länge.
Bär mest i någon hemmasydd Mei Tai. Manduca om det ska gå snabbt och någon sjal från garderoben om jag ska bära länge.