Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Kaffemoster skrev:
zandrama skrev:
MittNyaJag skrev:Hjälp!!

Har börjat sticka en revontuli av mitt "frost"-garn efter ett mönster som länkats i tråden.
Jag måtte dock vara totalt inkompetent på att läsa diagram!

Först och främst står det i diagram 1 att man ska lägga upp 5 maskor att börja med, jag fick det inte att fungera utan lade helt fräckt upp 7 maskor att börja med för att få det att stämma med antalet maskor i diagrammet. Efter lite hjälp från min tygochgarnaffärinnehavare har jag iallafall nu lyckats sticka färdigt diagram 1 och har 51 maskor på mina stickor, vilket jag tror är det som diagrammen säger åt mig att ha.

Då över till diagram 2! Här trodde jag att jag hade fått in klämmen på det här med att läsa diagram men icke. Alternativt så är det mina mattekunskaper som är åt ¤##%. :)
"Sticka varv 26 enligt följande; 2 räta m (kantm), *sticka maskorna i diagram 2, en avig m (mittm.)* 7 gånger, sticka diagram 2 ytterligare en gång, sticka 2 räta m. (kantm). På varje varv upprepas alltså diagram 2 totalt 8 gånger."
Men alltså, om jag har 51 m och ska göra det ovan, då räcker ju maskorna bara till att sticka *diagram 2* 7 gånger? Eller är det bara jag som är korkad?

Jag har provat och repat upp några gånger nu så jag är på väg att ge upp och återgå till min virknål och amigurumisarna...
:klappar:

Kaffemoster har stickat flera revontuli, så hon kan förhoppningsvis svara.
Jamen :hopmad: jag som duckade undan den här frågan och hoppades att någon skulle ha något klokt att säga ;-) jag kommer väl inte ihåg detaljer från något jag stickade för över ett år sen! :D

Men jag ska kika lite på mönstret och återkomma om jag kommer på något fiffigt. (Men jag vet att jag också hade problem med min första innan jag fattade galoppen.)

Gör gärna det!! :heart:
Användarens profilbild
Av Elsa
Fryle skrev:Jag behöver garnhjälp. En kompis ska ha sitt andra barn snart och jag tänker virka (eller sticka) en filt. Till hennes första virkade jag i garnet clown, men detta finns inte längre och jag har letat efter bra ersättning. Nu söker jag ett liknande garn: Blandning ull/bomull 50/50, melerat eller på annat sätt flerfärgat i pastellnyanser. Passande ca stickor 3. Nån som vet ett lämpligt garn?
Jag stickade en filt till min systerson i Fabel och var väldigt nöjd med det garnvalet. Men det är inte ull/bomull utan ull och en mindre del konstfiber. Passade bra för honom som är född mitt i vintern, men till en vårbebis vill man kanske en lite svalare filt. :hmm: Jag stickade den i beigemelerat garn, men jag vet att det finns flera olika fina färgkombinationer.
MittNyaJag skrev:
Kaffemoster skrev:
zandrama skrev:
MittNyaJag skrev:Hjälp!!

Har börjat sticka en revontuli av mitt "frost"-garn efter ett mönster som länkats i tråden.
Jag måtte dock vara totalt inkompetent på att läsa diagram!
*klipper lite* Det här har vi ju läst förut.
Jag har provat och repat upp några gånger nu så jag är på väg att ge upp och återgå till min virknål och amigurumisarna...
:klappar:

Kaffemoster har stickat flera revontuli, så hon kan förhoppningsvis svara.
Jamen :hopmad: jag som duckade undan den här frågan och hoppades att någon skulle ha något klokt att säga ;-) jag kommer väl inte ihåg detaljer från något jag stickade för över ett år sen! :D

Men jag ska kika lite på mönstret och återkomma om jag kommer på något fiffigt. (Men jag vet att jag också hade problem med min första innan jag fattade galoppen.)

Gör gärna det!! :heart:
Nu när jag sovit på saken tror jag att jag gjorde så att jag bestämde mig för att mönstret är fel på rad 26. För det är ju två ökningar på det varvet, utan att diagrammet visar att raden blir bredare. Så jag skulle sticka två maskor mindre mellan ökningarna för varje gång på diagrammet - visst är det väl så att det borde stämma då? .. och då borde även varv 28 bli rätt.
Fryle skrev:Jag behöver garnhjälp. En kompis ska ha sitt andra barn snart och jag tänker virka (eller sticka) en filt. Till hennes första virkade jag i garnet clown, men detta finns inte längre och jag har letat efter bra ersättning. Nu söker jag ett liknande garn: Blandning ull/bomull 50/50, melerat eller på annat sätt flerfärgat i pastellnyanser. Passande ca stickor 3. Nån som vet ett lämpligt garn?
Tilda?

Edit: Nu såg jag att det var ull/bomull du ville ha, Tilda är ju bomull/akryl :duh:
Jag sydde och klippte i Us ugglekofta igår. Fy, vad det är hemskt! Hoppas på att få tid i helgen att sy på dragkedjan och ögonen. Jag hade sån tur att jag hittade passande ögon-knappar för bara 20:- o Ohlssons reakorg :tumup: Annars kan ju 30 knappar bli rätt dyrt...
Användarens profilbild
Av Fryle
Elsa skrev:
Jag stickade en filt till min systerson i Fabel och var väldigt nöjd med det garnvalet. Men det är inte ull/bomull utan ull och en mindre del konstfiber. Passade bra för honom som är född mitt i vintern, men till en vårbebis vill man kanske en lite svalare filt. :hmm: Jag stickade den i beigemelerat garn, men jag vet att det finns flera olika fina färgkombinationer.
solängel skrev: Tilda?

Edit: Nu såg jag att det var ull/bomull du ville ha, Tilda är ju bomull/akryl :duh:
Ja, jag får väl leta efter något annat än ull/bomull, för det tycks vara svårt att hitta. Garnkorgen hade nåt med bambu tror jag, det kanske kunde vara något. Finns Tilda melerat, har inte sett det.
Kaffemoster skrev:Karins klänning påbörjad: Bild
Färgen på bilden är tokfel, jag stickar lila. (Jag fick dispans att köpa lila garn om jag inte hittade någon fin nyans på rosa!)
ÅH, så fint?
Vad är det för mönter? Du kanske har skrivit det förut, men jag har varit slarvig att läsa här. :rodna:
Användarens profilbild
Av MuuM
sussry skrev:
Kaffemoster skrev:Karins klänning påbörjad: Bild
Färgen på bilden är tokfel, jag stickar lila. (Jag fick dispans att köpa lila garn om jag inte hittade någon fin nyans på rosa!)
ÅH, så fint?
Vad är det för mönter? Du kanske har skrivit det förut, men jag har varit slarvig att läsa här. :rodna:
:iagree: och det ser roligt ut! att göra, alltså.
Fryle: Rowan har ett ull/bomullsgarn 50% merino/50% bomull som lämpligtvis heter Rowan wool cotton. Men jag har ingen aning om det går att få tag på i Sverige, dock finns det på http://www.theknittinggarden.com

Kaffemoster: Snyggt! :tumup:
Och på biblioteksskärmen är det snyggt mörkt lila! :loving:

Ego: Jag startade upp tre nya projekt i förrgår och har fått klart ett redan. Ett par sockor/tossor i eskimo, det tog nog ca 45 minuter per socka totalt. Underbart projekt. :app:
I övrigt på stickorna är det nu en hjälmmössa i mjölkgarn (som jag fick repa upp efter 15 öknings/minskningsvarv när jag konstaterade att jag hade lagt upp 10 maskor för lite), rutkoftan (en halv ärm kvar) och Easy Lace-scarfen. Jag måste nog lägga upp ett till eskimoprojekt när jag kommer hem, jag har verkligen fallit för det garnet. :loving: :Hahaa:
En fråga till Edith

Du tipsade mig om en affär där de hade Eskimå-garn till att virka OSmössan.
Jag har fortfarande inte fått något garn så jag tror jag behöver ringa o fråga vart det har tagit vägen.
(Jag har betalat det.)
Men. Jag kommer inte ihåg vad affären hette. :wink:
sussry skrev:
Kaffemoster skrev:Karins klänning påbörjad: [img]bild[/img]
ÅH, så fint?
Det här: http://www.ravelry.com/patterns/library ... ower-dress (ravelry-länk, som ni ser.) Jag föll som en fura för den där modellen.
zandrama skrev:Fryle: Rowan har ett ull/bomullsgarn 50% merino/50% bomull som lämpligtvis heter Rowan wool cotton. Men jag har ingen aning om det går att få tag på i Sverige, dock finns det på http://www.theknittinggarden.com
Det garnet finns hos Wincentgarner: http://www.wincentgarner.se/product.php?prod=40
Verkar mysigt till en liten filt!
Användarens profilbild
Av MuuM
Kaffemoster skrev:
sussry skrev:
Kaffemoster skrev:Karins klänning påbörjad: [img]bild[/img]
ÅH, så fint?
Det här: http://www.ravelry.com/patterns/library ... ower-dress (ravelry-länk, som ni ser.) Jag föll som en fura för den där modellen.
Den är verkligen superfin! :love:
  • 1
  • 74
  • 75
  • 76
  • 77
  • 78
  • 289
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?