Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Ponyo
Jag personligen tycker att babybjörn är bättre än ingen sele alls. Däremot avlastar en ergonomisk sele bäraren betydligt mer.
Sedan vilken man väljer är en smaksak. För mig passar Beco bättre än både patapum och ergo. Medan andra föredrar kanske manduca, och en tredje ergo. Allt beror på vilken kroppstyp man har.

När barnet är nyfött så väger det inte så mycket, och då funkar babybjörn hyfsat.
Användarens profilbild
Av Din mamma
Det råder väldigt skilda uppfattningar i den här frågan :lol: Den här sidan brukar hänvisas till angående babyryggen och varför ergonomisk sele är att föredra: http://www.pepplon.se/information.php?info_id=25

Jag har dock aldrig sett någon information om vilka skador babybjörn har orsakat.

Jag tycker att Babybjörn verkar mysigt till ett litet barn. Sittdelen är ju smal, men till en liten baby går den ju ändå typ från knäveck till knäveck, så att inte all tyngd hamnar på skrevet. (Det ser ju hemskt obekvämt ut för större barn)

Sedan finns det många som hävdar att barnet får för många intryck av att bäras framåt, det får man som ta ställning till själv när man träffat sin baby och vet vad den är för sort :wink: Min bebis ville i perioder bara bäras framåt, så jag bar på fri hand för att slippa skämmas inför sjalmaffian = jobbigt. :lol:
Användarens profilbild
Av dolvis
dixiejune skrev:Tack för era svar!!
Din mamma skrev: Min bebis ville i perioder bara bäras framåt, så jag bar på fri hand för att slippa skämmas inför sjalmaffian = jobbigt. :lol:
:lol: Läskigt med sjalmaffia!

Undra om man törs kombinera MaM Eco med BabyBjörn då? ;)
Skulle ju kanske kunna börja med BabyBjörn, vi får den ju ändå gratis, och sedan införskaffa annan bärsele när bebisen har blivit lite större. Jag misstänker att min man hellre kommer att vilja bära i sele, har fått sådana signaler, och därför känns det bra att ha en sele också. Fast man vet ju aldrig, han kanske blir helt sjalfrälst! :)
Låter väl som en bra plan! :tumup:
Och det är inga problem att bära inåtvänt även med babybjörn (om bäbisen godkänner det alltså).
De enda bevis jag har för skador som babybjörn åsamkat är min egen onda nacke och ett antal andra personer som beskrivit samma fenomen. :wink: Mitt onda gick dock över ganska snart jag tog av selen, och efter att jag införskaffat en ergonomisk då hon blev lite tyngre (patapum).
Användarens profilbild
Av Emma_oh
enl den länken bär jag fel oavsett om jag använder sjalen eller BB.
Hon avskyr verkligen när man försöker stoppa ner henne i sjalen med benen i korset eller i vagga. Jag bär henne i något slags mellanting. Hon har fötterna på varsin sida om korset med korset utbrett under rumpan och med gördeln över men lite neddragen under hennes fötter. Hennes fötter får alltså bara stöd från gördeln...
Så bär jag henne flera timmar om dagen :|

Men jag vet inte om jag håller med om att ryggen inte skulle vara böjd i BB;en :hmm:
Användarens profilbild
Av Indah
Stream försökte få in mig till sjal- och selvärlden när min äldsta föddes men jag hävdade bestämt att BabyBjörnen dög bara bra (första månaden ja, sedan blev hon för tung och axlarna värke för mycket av vikten).
Att använda med sjal var jag verkligen inte intresserad av då jag tyckte det var jättebökigt och selarna, nja. Jag hade ändå inte tänkt bära så mycket utan körde mest med vagn pga mina rygg och bäckenbesvär.

När jag fick tvåan så insåg jag verkligen behovet av en bra sele och köpte min första ergonomiska sele när Liv fyllde ett år. Det har jag inte ångrat en enda sekund och förespråkat ergonomiska selar till alla i min närhet, till och med till folk jag inte känner. Att de ska skaffa en redan när barnet är nyfött för skulle det var så att man inte använder den eller att barnet inte gillar selen, då är det bara att sälja och det är bra andrahandsvärde på dem.
Det är verkligen enorma möjligheter som öppnar sig när man kan bära barnet riktigt riktigt länge utan att barnet eller föräldern får fysiskt ont av det.
Användarens profilbild
Av sacha42
dixiejune skrev:Tack för era svar!!
Din mamma skrev: Min bebis ville i perioder bara bäras framåt, så jag bar på fri hand för att slippa skämmas inför sjalmaffian = jobbigt. :lol:
:lol: Läskigt med sjalmaffia!

Undra om man törs kombinera MaM Eco med BabyBjörn då? ;)
Skulle ju kanske kunna börja med BabyBjörn, vi får den ju ändå gratis, och sedan införskaffa annan bärsele när bebisen har blivit lite större. Jag misstänker att min man hellre kommer att vilja bära i sele, har fått sådana signaler, och därför känns det bra att ha en sele också. Fast man vet ju aldrig, han kanske blir helt sjalfrälst! :)
Jag använde BB till min äldsta i ca 2mån, sen sa min nacke ifrån. Hon var dock inte så tung (förtidigt född). Men hon var väldigt nöjd i den. Sen skaffade jag mig en Mt och efter det har det bara gått utför :lol:

Båda mina ungar är varma barn så vi har burit i sele/mt inne och jag i sjal ute.

Prova du med BB om du vill och sen kan du ju alltid köpa en ergo eller liknande om bebis skulle vara missnöjd, eller om det blir tungt för er :tumup:
Användarens profilbild
Av LillaG
Som många andra halkade jag in på sjalar/selar när min rygg inte gillade BabyBjörn längre. Såhär i efterhand brukar min info till de som frågar vara att ergonomiska selar är:
- ergonomiska
- går att använda länge (3-4 år om man vill!)
- bär på både mage & rygg

nackdel:
- de går inte att bära barnet framåt i de flesta modeller

Sen får man känna efter själv vad man vill ha tycker jag. Och får ni en BB gratis så hade jag ju oxå testat den först.
Användarens profilbild
Av Din mamma
dixiejune skrev:Vilket bra forum, man får ju svar på alla funderingar! :vågen:

Vi testar BabyBjörn först, sen får vi nog räkna med att behöva byta ut den eftersom att det onekligen verkar tungt att bära i den... men det är ju perfekt att testa helt gratis om det där med bärsele är något för oss!
Det låter som en klok väg att gå.
Användarens profilbild
Av mimpen
Humleblomstern skrev:Gå på en sjalträff vet ja och testa lite olika selmodeller! Jag ser att du bor i Luleå :hello: . Jag har både en ergo och en manduca som du gärna får prova om du vill. Och en bb modell äldre någonstans på vinden...
Vi har sjalträff! Wohoo!!! Dixiejune har varit här en gång, men jag glömde nog visa selarna?! :hmm:
Användarens profilbild
Av Humleblomstern
mimpen skrev:
Humleblomstern skrev:Gå på en sjalträff vet ja och testa lite olika selmodeller! Jag ser att du bor i Luleå :hello: . Jag har både en ergo och en manduca som du gärna får prova om du vill. Och en bb modell äldre någonstans på vinden...
Vi har sjalträff! Wohoo!!! Dixiejune har varit här en gång, men jag glömde nog visa selarna?! :hmm:
:vågen:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?