Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av annikajo
Å vad spännande! Du vet väl att du måste ge oss bilder....! :wink:
Önskar all lycka till!
Användarens profilbild
Av Panakeia
Mikaela 1986 skrev: Jag hade velat lägga in en bild här, men jag vet inte hur jag ska göra. Det hade varit roligt att få andras synpunkter.
för att lägga n bilder här måste du först ladda upp dem på nått bildkonto. Puxbox, picasa, flikr, etc. sedan länka in dem hit.

Har du inget sånt och inte har lust att skaffa så kan du maila dem till mig
sandra@syttochgjort.se så kan jag lägga in dem åt dig.
Av Mikaela 1986
Jag laddar upp en bild också där jag ändrat de svarta trådarna i ränningen till vita. Det är ändå svart jag har tänkt använda i väven, men jag vill bara visa hur trådarna går.

Bild
Av Mikaela 1986
Nu fick jag hit bilder! Tack för hjälpen! Nu vill jag gärna veta vad ni tycker, om ni tycker att det ser fult ut ska ni skriva det för jag har inte kommit särskilt mycket längre med planeringen så jag har ännu möjlighet att ändra. Själv är jag faktiskt inte helt nöjd. Jag har försökt göra den annorlunda, men ju mer jag planerar desto osäkrare blir jag på hur jag vill ha den. Jag är inte helt nöjd med bindningen, gåsögonen är jag riktigt trött på efter att ha planerat och ändrat massor, men jag kommer att hålla mig till dem ändå. Eftersom ränderna mellan gåsögonen är svarta kommer bindningen där inte att synas så därför krånglar jag inte till den mer.

Varje färgrand kommer att vara ca 2,2 cm bred och jag är ännu inte helt säker på vilka färger jag kommer att använda, men något i stil med bilden jag lade upp hade jag tänkt, men färgerna ska vara skarpare. Det kommer förresten att bli dubbelt så många ränder som på bilden.

Jag har varit och kollat tråd och konstaterade att flera av de färger jag vill ha inte finns i butiken utan måste beställas. Om jag använder de färger som finns får jag ta så mycket tråd jag behöver och sedan lämna tillbaka resten och bara betala för det jag använt. Då blir det ungefär 50 €. Om de däremot beställer efter precis de färger jag vill ha (sådana färger som de annars inte säljer något av) får jag inte lämna tillbaka det som blir över och priset kommer då att bli runt 100 €.
Användarens profilbild
Av Luna
Jag tycker att det ser snyggt ut. :tumup:
Gillar färgerna och det svarta. Själv skulle jag nog försöka att få bredare färgränder, men det är ju en smaksak.

Har du provat med att få mer variation med 8-skaft? Ska se om jag hittar ngt så jag kan visa.

Vad går du för utbildning?

Har du gjort provväv? Så att du vet om kvalitén blir bra. Så att alla timmars arbete och 100 € blir en sjal och inte en duk.
Av Mikaela 1986
Jag funderade på bredare färgränder tidigare, jag försökte planera en sådan väv, men jag tyckte att gåsögonen blev för breda då, det blev för många ränder runt dem. Jag har försökt planera med 8 skaft, men jag har så svårt att få det att se bra ut, därför har jag förenklat det och planerat så enkelt som möjligt.

En provväv har jag inte gjort än, men jag funderar på att göra en denhär veckan. Jag har vävning 10 timmar denhär veckan och eftersom jag inte kommer att få tag på alla färger förrän nästa vecka har jag inte så mycket att göra denhär veckan.

Jag studerar till lärare i textilslöjd, en jätterolig utbildning! Det är toppen att få handarbeta på skoltid och dessutom få studiepoäng för det!
Användarens profilbild
Av glis
Jag skulle också spontatn säga att ränderna kan vara bredare, annars ser det strålande ut! Riktigt riktigt fint! Gåsögon är klassist, tror inte du tröttnar på sjalen även om du tröttnar på att väva den... Stort lycka till!
Användarens profilbild
Av Luna
Luna skrev:Har du provat med att få mer variation med 8-skaft? Ska se om jag hittar ngt så jag kan visa.
Inte det snyggaste kanske, allt gick fort men jag vill ändå visa ett exempel på hur jag tänkte mig en alternativ bindning. Har inte lagt in färger.
Bild
Bilden blev visst beskuren så titta även här så får du se hela.
http://i154.photobucket.com/albums/s248/liwe/8skaft.jpg
Användarens profilbild
Av Luna
Jag gjorde två provdukar med 8-skafts kypertvariationer en gång i tiden. Då fanns det inte datorprogram som snabbt visade upp bindningarna. :wink:

Varpen hade tio olika solvningar med en röd rand emellan. Jag gjorde 10 olika trampuppknytnigar och trampade olika inom varje ruta. Det blev 100 mönster i en och samma duk. :D

Varpen var bomullsgarn 30/2 och inslag var lingarn 16. Tätheten var 20 tr/cm så hela kvalitén är mer lämpad till duk.

Tog lite bilder. Med 8-skaft kan du testa mer och få ut olika resultat av samma solvning.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Du hittar fler bilder här
http://s154.photobucket.com/albums/s248/liwe/
Av Mikaela 1986
Internet fungerar inte vid min lägenhet nära skolan så jag har bara haft tid att kika in här snabbt på skoltid under veckan.

Vilken fina dukar du gjort, Luna! Tänk att man kan få så stor variation i en och samma duk, jag kan tänka mig att du lade ner massor med tid på dem! Ditt exempel en alternativ bindning tycker jag om, jag har själv så svårt att planera och få det att se bra ut.

Jag håller på med en provväv nu, jag hade tänkt väva klart den nästa veckan och veckan efter det kommer jag förhoppningsvis att börja med den riktiga väven, om provväven blir bra alltså. Jag tror att jag kommer att hålla mig till de färger som finns i butiken, jag ska väva klart provväven först och se hur det blir. Men jag tycker att färgerna framträder bra när det är svarta ränder mellan dem.
Av Mikaela 1986
Luna skrev:Lycka till med vävningen. Du visar väl upp resultat sen?
Tack! :D Jo, absolut visar jag resultatet sedan! Tusen tack för alla tips och hjälp jag fått!
Av Mikaela 1986
Nu är sjalen nästan klar! Jag blev klar med vävningen i juni och nu återstår bara att korta av den lite och sy kanterna sneda, vilket inte är mycket arbete men jag har varit lat och inte orkat ta tag i det i sommar.

Jag är jättenöjd med sjalen! Den blev lite mörkare än vad jag tänkt mig och tittar man noga finns en del trapfel. Jag slog till inslaget hårdare mot slutet av sjalen, vilket syns mycket tydligt om man jämför, men det syns ju inte när den är i användning. Det var jättemycket jobb med sjalen, jag ångrar lite att jag inte tog tid varenda gång jag arbetade med den, det hade varit intressant att veta hur många timmar jag faktiskt lade ner på den.

Om jag jämför sjalen med en Didymos sjal som jag har så är min krångligare att knyta, tyget är halare och det är svårare att få till en bra knut.

Här kommer två bilder från tillverkningsprocessen. Jag ska försöka få den klar den kommande veckan och förhoppningsvis kan jag visa en bild på sonen i den sedan också. Men han har vägrat att vara både i sjal och sele de senaste månaderna så vi får se om det lyckas...

Bild

Bild
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Wow!

Hittade just hit och minns ju att det varit flera såna här trådar genom åren om att väva själv men jag vet ingen som gjort det.

Den ser ut att vara skitsnygg helt enkelt :tumup: :app: :vågen:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?