Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av ing0065
Jag har en Zara 5,2 m som jag just lärt mig knyta upp på ryggen med. Problemet är att den är alldeles för lång, både att bära fram och bak; idag kunde jag knyta fram till efter ett extravarv runt mage och rygg.

Jag är lite sugen på en Bebina stjärntecken, hur är den som nybörjarsjal? Och vilken storlek behövs för ryggknyt? Jag är drygt 1,6 och drar 46 i byxstorlek.
Användarens profilbild
Av thanisa
Vad har du för knytning när du knter på ryggen? Till en ryggsäk går det inte åt så mycket men till vissa omslutna går det åt en hel del sjal. Har du mätt din zara så du vet vilken längden den verkligen har?

Själv föredrar jag en ganska lång sjal till ryggknytningar. Jag lär mig var på sjalen jag ska ta barnet för att få så korta svansar som möjligt. Jag har haft sjalar som blivit bäst att göra så att de kom ett och ett halvt varv runt magen. Jag är något liknande dig i storlek och köpte en didmos storlek 5 för att ha till ryggen. De jag hade köpt nyligen då var i storlek 6 och de hade varit långa sexor och så fick jag hem en kort femma. Jag kunde knyta den men det var enklare med sexorna så jag använde mig knappt av den. Nu har min storasyster den och använder den till ryggen. Hon är något kortare än mig och mycket smärtare (typ 154 cm, 45 kg) För henne är den sjalen bra och den är 4,2 meter. Jag föredrog 4,7 meter.
Av ing0065
thanisa skrev:Vad har du för knytning när du knter på ryggen? Till en ryggsäk går det inte åt så mycket men till vissa omslutna går det åt en hel del sjal. Har du mätt din zara så du vet vilken längden den verkligen har?

Själv föredrar jag en ganska lång sjal till ryggknytningar. Jag lär mig var på sjalen jag ska ta barnet för att få så korta svansar som möjligt. Jag har haft sjalar som blivit bäst att göra så att de kom ett och ett halvt varv runt magen. Jag är något liknande dig i storlek och köpte en didmos storlek 5 för att ha till ryggen. De jag hade köpt nyligen då var i storlek 6 och de hade varit långa sexor och så fick jag hem en kort femma. Jag kunde knyta den men det var enklare med sexorna så jag använde mig knappt av den. Nu har min storasyster den och använder den till ryggen. Hon är något kortare än mig och mycket smärtare (typ 154 cm, 45 kg) För henne är den sjalen bra och den är 4,2 meter. Jag föredrog 4,7 meter.
Nu ställer du svåra frågor till en nybörjare! :hmm: Omslutet kryss, ser det ut att vara när jag kollat runt. Provade SHBC igår, men föredrog krysset för avlastningen.

En kontrollmätning av Zaran visar på 5,2 m, och då får jag alltså runt den ytterligare ett varv runt ryggen efter att jag är klar!
Användarens profilbild
Av Scharlott
ing0065 skrev:vilken storlek behövs för ryggknyt? Jag är drygt 1,6 och drar 46 i byxstorlek.
Vilken sjallängd som behövs beror lite på vilken knytning du vill göra, men 4,2 eller 4,7 beroende på knytning skulle jag spontant säga 8)

Här finns en storlekstabell över vilken sjallängd som behövs för resp knytning: http://www.mammabarn.se/getpage.asp?do=31
Användarens profilbild
Av Elflin
Jag har en 4,7 Zara som jag använder till ryggknyt. Många gånger har jag försökt knyta på ryggen med min Hoppe också men det blir INTE bra. Den är lite drygt 5,2 (5,4 eller så) och det blir mycket sjal över!
Användarens profilbild
Av thanisa
Jag skulle tro att en 4,7 skulle bli bra för dig. En 4,2 hade nog klarat av det och suttit bra när den är färdigknuten men då i varje fall jag har använt mig av att sätta den ena ändan mellan mina knän för att hålla den på plats under tiden jag gör andra ändan och då är det skönt med lite längd. För min del är en 4,2 för kort för det momenten vilket gör att jag aldrig valde de sjalarna som var 4,2 jag valde alltid de som var 4,7 när jag knöt på ryggen.
Av ing0065
thanisa skrev:Jag skulle tro att en 4,7 skulle bli bra för dig. En 4,2 hade nog klarat av det och suttit bra när den är färdigknuten men då i varje fall jag har använt mig av att sätta den ena ändan mellan mina knän för att hålla den på plats under tiden jag gör andra ändan och då är det skönt med lite längd. För min del är en 4,2 för kort för det momenten vilket gör att jag aldrig valde de sjalarna som var 4,2 jag valde alltid de som var 4,7 när jag knöt på ryggen.
En 4,7:a får det bli. Frågan är bara vad för sort? Föreslå nån riktigt gosig och lättknuten, tack!
Användarens profilbild
Av katha
zaran är ju en av de lättaste att knyta. Om du nu har vant dig vid de långa snedskurna ändarna så är det svårt att få en ny favvo för det finns inga andra som har så tacksamma ändavslut tycker jag.
Easycare har helt raka, så väljer du den ska du definitivt välja minst 4,7 m.
Didymos har också snedskurna ändar men inte så långa som zara.
Det finns inte många sprillans nya sjalar som är mjuka och gosiga från början, förutom zara.. vore jag dig skulle jag köpa en begagnad som är riktigt ingosad.

Hur tjock ska den vara eller vill du ha en tunn?
Jag personligen ska investera i en riktigt ingosad wellen till sommaren, de är suveräna när man väl lärt sig knyta dom , deär inte jätteelastiska..men skööööna. Annars har du WBB,gauze m.fl som är jättetunna men stumma. Indio är väl ett mellanting om man inte siktar in sig på caleum she eller he i ellevillserien...
Men sen är ju smaken som baken......delad! :Hahaa: :wink:
Användarens profilbild
Av thanisa
Jag tycker det är så svårt att råda andra om vilken sjal de ska välja. Man är olika byggd och trivs olika bra med olika märken. Själv föredrar jag didymos-sjalar. Det är den sjal som jag har tyckt mest om och om man går lite mer på djupet där så har wellen blivit min favorit. Det trots att jag när jag fick upp min första wellen undrade hur den sträva uppenbarelsen skulle bli och tyckte mest det såg ut som en gardin. Var nära på att skicka tillbaks den men den blev underbar. En sjal tycker jag ofta är bäst om den blivit använd en hel del. Begagnad behöver inte alls betyda att en sjal faktiskt är ingosad. Nya sjalar kan ta ett tag på sig att bli bra.

Jag har själv aldrig haft en bebina så jag ska inte uttala mig om hur lätta att använda de är.
Av ing0065
katha skrev:zaran är ju en av de lättaste att knyta. Om du nu har vant dig vid de långa snedskurna ändarna så är det svårt att få en ny favvo för det finns inga andra som har så tacksamma ändavslut tycker jag.
Det finns inte många sprillans nya sjalar som är mjuka och gosiga från början, förutom zara.. vore jag dig skulle jag köpa en begagnad som är riktigt ingosad.

Jag personligen ska investera i en riktigt ingosad wellen till sommaren, de är suveräna när man väl lärt sig knyta dom , deär inte jätteelastiska..men skööööna. Annars har du WBB,gauze m.fl som är jättetunna men stumma. Indio är väl ett mellanting om man inte siktar in sig på caleum she eller he i ellevillserien...
Hm, jag vill ha nåt som avlastar bra! Sonen väger 11,5 kg vid 1 års ålder och jag har fortfarande ont av foglossningen... Om den dessutom kan vara tunn, så vore det jättebra! (Och spotta ut en tusenlapp per timme jag använder den :lol: )

Begagnat är det jag tänkt mig, om det inte blir en Bebina, de verkar svåra att få tag på.
Användarens profilbild
Av katha
ing0065 skrev:
katha skrev:zaran är ju en av de lättaste att knyta. Om du nu har vant dig vid de långa snedskurna ändarna så är det svårt att få en ny favvo för det finns inga andra som har så tacksamma ändavslut tycker jag.

Hm, jag vill ha nåt som avlastar bra! Sonen väger 11,5 kg vid 1 års ålder och jag har fortfarande ont av foglossningen... Om den dessutom kan vara tunn, så vore det jättebra! (Och spotta ut en tusenlapp per timme jag använder den :lol: )

Begagnat är det jag tänkt mig, om det inte blir en Bebina, de verkar svåra att få tag på.
Bebina är underbara sjalar! :heart: Någon speciell du tänkt dig?
Av ing0065
katha skrev:
ing0065 skrev:

Bebina är underbara sjalar! :heart: Någon speciell du tänkt dig?
Fiskarna, från astrologiserien. Både jag och D är fiskar! :badar: Vet du om de är sköna från början, eller rekomenderar du att boka tvättstugans mangel en helg?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?