Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Fryle
linafelicia skrev:Jag har fått för mig att jag ska sticka en liten vårmössa till min lilla tjej och är väldigt sugen på en sån där klassisk liten tjejmössa med vinge i nacken. Jag har letat på drops men hittar inget mönster. Är det någon som vet var jag kan hitta ett mönster till en sådan? Går det över huvud taget att förstå vad jag menar? :roll: Jag har ingen bild...
Om du hollar i denna tråden, http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=104417 så har jag fotat ur en av mina många mönsterböcker, är det en sån du menar så kan jag ordna mönster, eller så kan du kanske leta mönster på hälsingehätta.
Användarens profilbild
Av MuuM
Fryle skrev:
linafelicia skrev:Jag har fått för mig att jag ska sticka en liten vårmössa till min lilla tjej och är väldigt sugen på en sån där klassisk liten tjejmössa med vinge i nacken. Jag har letat på drops men hittar inget mönster. Är det någon som vet var jag kan hitta ett mönster till en sådan? Går det över huvud taget att förstå vad jag menar? :roll: Jag har ingen bild...
Om du hollar i denna tråden, http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=104417 så har jag fotat ur en av mina många mönsterböcker, är det en sån du menar så kan jag ordna mönster, eller så kan du kanske leta mönster på hälsingehätta.
:tumup: Jag hittade inget mönster i min handarbetsbok från 1935. :)
Fryle skrev:
Ja, det är en sån jag menar. Jag hittar inget om jag googlar på hälsingehätta.
Kan du fixa mönster till mig blir jag glad. Jag skickar PM...
Äntligen! Nu är min regnbågscitron klar!

BildBild
BildHär kan man se hur liten den är, lagom till min lilla tjej.
Jag tyckte att den var helt ok att sticka i början men sen när varven blev för långa var det sjukt tråkigt. Jag hade tänkt att den skulle bli större men jag orkade inte göra den större. Såhär i efterhand inser jag att jag valt aldeles för tunnt garn och för tunna stickor. Som den är nu är den för liten för att kunna användas.
Tror ni att jag kan få den större om jag blockar den? Jag är rädd för att om jag töjer för mycket så försvinner rynkorna.
Av Ponyo
linafelicia skrev:Äntligen! Nu är min regnbågscitron klar!

BildBild
BildHär kan man se hur liten den är, lagom till min lilla tjej.
Jag tyckte att den var helt ok att sticka i början men sen när varven blev för långa var det sjukt tråkigt. Jag hade tänkt att den skulle bli större men jag orkade inte göra den större. Såhär i efterhand inser jag att jag valt aldeles för tunnt garn och för tunna stickor. Som den är nu är den för liten för att kunna användas.
Tror ni att jag kan få den större om jag blockar den? Jag är rädd för att om jag töjer för mycket så försvinner rynkorna.
Bra jobbat!
Och jag som trodde att den var betydligt större. Jag har gjort fem rynkpartier nu, och trodde att din var gigantisk. Vad är det för stickfasthet?

Det verkar som om man ska blocka den. Och då blir den garanterat större.
CrazyMagpie skrev:
Kaffemoster skrev:Jag började igår på min andra autumn.... :D
Vilka färger och vilket garn blir det denna gången?! :D
Kauni, för att få lite omväxling ;-) (Förra varianten är i evilla.) och dessutom är det inte bara regnbågsgarn (EQ) utan ett som varierar i blått( mörkt och ljust) lila och nästan svart.

Blåa toner i grundfärg och regnbåge i löven.
Användarens profilbild
Av Fryle
Vilken fin regnbågscitron, linafelicia! Jag hade aldrig pallat över 700 maskor!!!

Jag har idag börjat på min första Tant Kofta-kofta och har nu en fråga. När jag stickat de första sju centimetrarna ser jag plötsligt att det står "Avigsidan stickas alltid utan ökningar. På rätsidan görs ökningar tre varv i rad, därefter stickas ett varv utan ökningar." Sedan står det inget mer om hur ofta man ska öka, bara längre ner att man senare ska glesa ut ökningarna på ärmarna jämfört med kroppen. Jag har ökat på varje rätt varv hittills, är det menat så, eller att man alltid ska sticka vartannat rätt varv utan ökningar? :hmm:
Bubbi skrev: Bra jobbat!
Och jag som trodde att den var betydligt större. Jag har gjort fem rynkpartier nu, och trodde att din var gigantisk. Vad är det för stickfasthet?

Det verkar som om man ska blocka den. Och då blir den garanterat större.
Tack!
Stickfasthet har jag ingen aning om jag har stickat min med stickor 3 och sen är det tunnt entrådigt kaunigarn så det är väl därför den är så liten. Tittar man på orginalmönstret är den ju ganska liten på bilderna också.
Jag har gjort den några omgångar större än mönstret. Jag får testa blocka den imorgon.
Användarens profilbild
Av glis
Fryle skrev:Vilken fin regnbågscitron, linafelicia! Jag hade aldrig pallat över 700 maskor!!!

Jag har idag börjat på min första Tant Kofta-kofta och har nu en fråga. När jag stickat de första sju centimetrarna ser jag plötsligt att det står "Avigsidan stickas alltid utan ökningar. På rätsidan görs ökningar tre varv i rad, därefter stickas ett varv utan ökningar." Sedan står det inget mer om hur ofta man ska öka, bara längre ner att man senare ska glesa ut ökningarna på ärmarna jämfört med kroppen. Jag har ökat på varje rätt varv hittills, är det menat så, eller att man alltid ska sticka vartannat rätt varv utan ökningar? :hmm:
Om du ökar för ofta så blir ju koftan bra till någon med väldigt breda axlar. Jag följde hennes recept och är nöjd hittills. Efter drygt tio cm jämförde jag med en annan kofta och slutade öka ärmarna så ofta för att de inte skulle bli gigantiska.
  • 1
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 289
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?