Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag har tänkt sticka denna till min man och skulle behöva lite hjälp med förslag på garn.
Bild
Mönstret finns på ravelry och där står det att det ska vara Yarn weight: Aran/worsted
26 maskor x 24.5 varv = 4 inches på stickor 3,5
Någon som kan hjälpa mig med förslag på garn? Jag vill ha ett yllegarn, gärna med superwash.
Användarens profilbild
Av melon
Ketronya skrev:
melon skrev:
Ketronya skrev: Det vet jag däremot inte riktigt än, klurar på det, måste hitta ett mönster som jag klarar av att förstå :lol:
Haruni sägs vara en lätt sjal, med både diagram och text. Likaså Waves of leaves som jag stickar nu. Båda är gratis ravelry-downloads.
Åh, så fina dom var, det kanske jag skulle klara faktiskt, jag har aldrig stickat på engelska innan men det kanske är dags för det nu, får väl ha en stickordbok nära till hands i början bara :wink:

Jag tror att det gröna garnet blir fantastiskt till Leaves-sjalen, men hur mycket garn går åt till den? 1 härva prism merino ska visst vara 190 yard, är "2 skeins" två härvor? Då går det åt typ 350 meter? :hmm:

Tack så jättemycket :tumup:
Ja, antalet meter är viktigare än antal härvor. Vet du hur många meter din härva är? De har ju stickat sinsjal i ett ganska tjockt garn ås jag skulle för säkerhets skull jämföra med någon som stickat sjalen i ett tunnare garn. Men 350 meter låter ganska normalt för en spetssjal.
Vad var det för sjal som stickades från spetsen och uppåt i mohair garn? Jag har en massa hårigt garn liggandes som jag inte riktigt vet vad jag ska göra av nämligen. Eller nån som kan tipsa om nåt annat kul att sticka av luddigt garn?
visslan skrev:
Ketronya skrev:
melon skrev:
Ketronya skrev: Det vet jag däremot inte riktigt än, klurar på det, måste hitta ett mönster som jag klarar av att förstå :lol:
Haruni sägs vara en lätt sjal, med både diagram och text. Likaså Waves of leaves som jag stickar nu. Båda är gratis ravelry-downloads.
Åh, så fina dom var, det kanske jag skulle klara faktiskt, jag har aldrig stickat på engelska innan men det kanske är dags för det nu, får väl ha en stickordbok nära till hands i början bara :wink:

Oftast behöver man bara följa diagrammet. :D
Ja, det har förstås alldeles rätt i, men jag tycker faktiskt bättre om att följa skrivna mönster, av någon anledning känns de mer logisk ai mitt huvud, även om jag kan läsa diagram också :D
visslan skrev:
Ketronya skrev:
melon skrev:

Oftast behöver man bara följa diagrammet. :D
Då ska man kunna läsa diagram. ;)
Jag fattar verkligen inte hur man läser stickdiagram.
Hur räknar man ut hur mycket garn det går åt till en tröja? Jag kan inte sticka själv, men svärmor stickar mycket & då tänkte jag att hon kunde får sticka ulltröjor & kke byxor till barnen, men jag vet ju inte hur mycket garn det går åt? :help:
Shuna76 skrev:Hur räknar man ut hur mycket garn det går åt till en tröja? Jag kan inte sticka själv, men svärmor stickar mycket & då tänkte jag att hon kunde får sticka ulltröjor & kke byxor till barnen, men jag vet ju inte hur mycket garn det går åt? :help:
Det brukar väl stå i mönstrena? Hitta snygga mönster (gratismönster finns på drops exempelvis) så står det oftast hur mycket garn som går åt.
emindy skrev:
Shuna76 skrev:Hur räknar man ut hur mycket garn det går åt till en tröja? Jag kan inte sticka själv, men svärmor stickar mycket & då tänkte jag att hon kunde får sticka ulltröjor & kke byxor till barnen, men jag vet ju inte hur mycket garn det går åt? :help:
Det brukar väl stå i mönstrena? Hitta snygga mönster (gratismönster finns på drops exempelvis) så står det oftast hur mycket garn som går åt.
Så vitt jag vet finns det ingen magisk formel för att räkan ut det, det beror på mönster, stickfasthet, hur stora stickor man har och hur tjockt garnet är. När jag gör mönster själv brukar jag göra ett stickprov först och sen räkna ut.
Det enklaste är väl om du gör som emindy föreslår, att leta upp mönstret först och köpa garn sen. Man kan lätt byta ut garnet som mönstret föreslår men då får man kolla att är ungefär lika tjockt.
melon skrev:
Ketronya skrev:
melon skrev:

Jag tror att det gröna garnet blir fantastiskt till Leaves-sjalen, men hur mycket garn går åt till den? 1 härva prism merino ska visst vara 190 yard, är "2 skeins" två härvor? Då går det åt typ 350 meter? :hmm:

Ja, antalet meter är viktigare än antal härvor. Vet du hur många meter din härva är? De har ju stickat sinsjal i ett ganska tjockt garn ås jag skulle för säkerhets skull jämföra med någon som stickat sjalen i ett tunnare garn. Men 350 meter låter ganska normalt för en spetssjal.
Härvan är runt 600m så det borde definitivt räcka :D
Av Ponyo
Nu har jag stickat klart Villes flättröja! :vågen:

Och börjat med Citronen! Colinette härligt att sticka med.
Fick hjälp med att veva nystaren av Ville, och denna gång gick det riktigt bra. Inget trassel.
zandrama skrev:Vad var det för sjal som stickades från spetsen och uppåt i mohair garn? Jag har en massa hårigt garn liggandes som jag inte riktigt vet vad jag ska göra av nämligen. Eller nån som kan tipsa om nåt annat kul att sticka av luddigt garn?
Var det Kiri kanske? Annars har jag hittat en del andra kul sjalmönster på Ravelry, men hur vet man att garnet räcker? Jag har 3 nystan svart och 3 nystan lila mohairliknande garn av samma sort, men de saknar banderoller så jag har ingen aning om hur mycket garn det är i meter. Går det att chansa? Eller kan man köra randigt? Jag menar, med sex nystan borde det garanterat räcka. Hur gör man bäst med två färger? Fyra varv var eller kan man sticka en mönsterrapport lila, en svart osv? Mååånga frågor... :help:
Bubbi skrev:Jag tycker om att sticka citron :loving:
:siishah: Jag tycker den är jättetråkig... I början var den OK men nu på slutet när det är så sjukt många maskor på varje varv sitter jag nästan och somnar. Just nu kämpar jag för att göra klart den så att jag ska slippa den :oops: Men fin blir den :D
  • 1
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 289
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?