Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av FruFrid
JennyB73 skrev:På neonatal i Lund så har de en skyltdocka med sjal knuten på sig ute i korridoren! :app:
Så är det i Örebro också! Tror det var 2 dockor med olika knytning.
Användarens profilbild
Av Fine
JennyB73 skrev:På neonatal i Lund så har de en skyltdocka med sjal knuten på sig ute i korridoren! :app:
Och i Kalmar står dockan placerad i personalrummet, såg jag när jag gick förbi och dörren stod öppen. Det är iofs drygt 1.5 år sen minstingen föddes, så man kan ju hoppas att dockans placering avancerat till en plats där hon (och sjalen) syns bättre. :)
Användarens profilbild
Av Bara_jag
Sarai skrev:
anxy skrev:BB i Göteborg har också trikåsjalar som de lånar ut
Har de det nu? När vi låg på Mölndal för ganska precis två år sedan fanns det en lapp på anslagstavlan, men när jag frågade visste inte BM vad jag pratade om. Tur att jag hade med egen. :) Reaktionerna var annars ganska svala. Jag såg nog blickar, de undrade var jag hade gjort av honom, men det fick bara en positiv kommentar.
På Östra har dom...
Användarens profilbild
Av Sarai
Bara_jag skrev:
Sarai skrev:
anxy skrev:BB i Göteborg har också trikåsjalar som de lånar ut
Har de det nu? När vi låg på Mölndal för ganska precis två år sedan fanns det en lapp på anslagstavlan, men när jag frågade visste inte BM vad jag pratade om. Tur att jag hade med egen. :) Reaktionerna var annars ganska svala. Jag såg nog blickar, de undrade var jag hade gjort av honom, men det fick bara en positiv kommentar.
På Östra har dom...
Vad bra!
Av dani_3Q
på KS i Huddinge finns det lappar uppsatta överallt om att det gick bra att låna sjal, men tydligen fanns det bara instruktioner och inga sjalar när jag var där :( detta var innan jag hunnit skaffa egna sjalar, blev väldigt glad att det fanns att prova och väldigt besviken när jag inte fått prova innan vi åkte hem.
Användarens profilbild
Av kronärtskocka
Ang. Östra i Göteborg så såg jag inga lappar om sjalutlåning men såg en kvinna till med sjal. (Dock osäker på om det var en mamma eller en ur personalen?!)

Vi hade vår egen med och fick bara kommentarer som "så mysigt" från personalen och leenden när de såg oss. Eftersom jag inte burit vårt barn i magen var det mysigt att kunna bära honom när han väl kom ut :D

Andra föräldrar sa inte något direkt till oss, men man hörde att de pratade med varandra när de såg oss och typ pratade om att det såg mysigt ut. Så vi får väl hoppas att det gör att fler vågar prova.
Användarens profilbild
Av AnKa
dani_3Q skrev:på KS i Huddinge finns det lappar uppsatta överallt om att det gick bra att låna sjal, men tydligen fanns det bara instruktioner och inga sjalar när jag var där :( detta var innan jag hunnit skaffa egna sjalar, blev väldigt glad att det fanns att prova och väldigt besviken när jag inte fått prova innan vi åkte hem.
Kanske inte helt oväntat så har sjalarna fått fötter. Eller troligare glidit ner i några nyblivna föräldrars väska när de åkte hem från BB, tyvärr :(
Dessutom så är hygien ett problem och en käpp i hjulet för lånesjalar på sjukhus. Vi tvättar ju dem själva på avd och det är intetillåtet enligt hygienbestämmelserna.

En anledning till att bärsjalar är så pass ovanliga på BB och att det inte direkt varit någon skriande efterfrågan på de sjalar vi haft för utlåning är nog det att de flesta trots allt inte bär sina barn så mycket på BB. De flesta tillbringar den mesta tiden inne på sitt rum i sängen.
Användarens profilbild
Av amöba
På NÄL blev de ganska entusiastiska för tre år sen när K föddes. De skulle få trikåsjalar till bb där och var glada att få se en användas irl. En annan mamma kom och pratade med mig om sjal medan andra mest fluktade lite. Allrahelst de som inte lyckades äta så bra för att deras barn var missnöjda i baljan/famnen. K var så lugn och stilla i sjalen. Personalen som jag mötte var överlag positiva till sjalen och kommenterade den.

Roligast var väl byggjobbarna jag passerade på väg mot höftledsundersökningen på annat ställe på sjukhuset. Jag bar K i vagga i sjalen och de tittade väldigt konstigt på min enorma och knöliga byst :Hahaa:
Användarens profilbild
Av Bara_jag
kronärtskocka skrev:Ang. Östra i Göteborg så såg jag inga lappar om sjalutlåning men såg en kvinna till med sjal. (Dock osäker på om det var en mamma eller en ur personalen?!)

Vi hade vår egen med och fick bara kommentarer som "så mysigt" från personalen och leenden när de såg oss. Eftersom jag inte burit vårt barn i magen var det mysigt att kunna bära honom när han väl kom ut :D

Andra föräldrar sa inte något direkt till oss, men man hörde att de pratade med varandra när de såg oss och typ pratade om att det såg mysigt ut. Så vi får väl hoppas att det gör att fler vågar prova.
Jag bar/hade Sigrid i sjalen väldigt mycket dom två dagar jag var där. Inte bara då jag gick och åt utan när vi var på rummet oxå. Hade min egen Moby med mig och sjalade henne redan när vi skulle från FL till BB hon låg bara i "baljan" en gång medan jag duschade. Hon låg t.o.m i sjalen på natten då vi sov. Personalen var överlyckliga och ville gärna att jag skulle gå ut och "visa upp oss" i dagrummet. Många som frågade och var nyfikna, både personal och andra föräldrar.
AnKa skrev: Kanske inte helt oväntat så har sjalarna fått fötter. Eller troligare glidit ner i några nyblivna föräldrars väska när de åkte hem från BB, tyvärr :(
Dessutom så är hygien ett problem och en käpp i hjulet för lånesjalar på sjukhus. Vi tvättar ju dem själva på avd och det är intetillåtet enligt hygienbestämmelserna.

En anledning till att bärsjalar är så pass ovanliga på BB och att det inte direkt varit någon skriande efterfrågan på de sjalar vi haft för utlåning är nog det att de flesta trots allt inte bär sina barn så mycket på BB. De flesta tillbringar den mesta tiden inne på sitt rum i sängen.

Man får väl ha något slags system för utlåningen där dom får skriva på när dom "hämtar ut en". Nummerera dom oxå så vet ni vem som lånade vilken sjal. Då är det ju lätt att kräva tillbaks dom sen.
Användarens profilbild
Av jennyln
Jag hade Vincent i sjal på BB - Falun, blev snittad och det var praktiskt och framförallt väldigt mysigt :tutte: Fick kommentarer från barnmorskorna om att de verkligen såg det som något positivt, bebisar behöver närhet och värme :tumup: De andra föräldrarna log lite mot oss i korridoren... / Jenny
Av medlawg
Jag hade sjal på BB, födde på Södersjukhuset i Sthlm för 2 månader sedan. Personalen var väldigt nyfiken och positiv, de hade diskuterat att ha sjalar där till utlåning och försäljning men inte kommit igång. Såg ingen annan med sjal.
I vårt fall var det bra att vi hade sjalen i BB-väskan, eftersom R inte ville ligga själv i baljan öht. Sambon som varit skeptisk innan omvändes på mindre än ett dygn, sedan dess är han helt entusiastisk och har även fått svärfar att bli sjalfrälst :)
Användarens profilbild
Av anxy
Bara_jag skrev:
kronärtskocka skrev:Ang. Östra i Göteborg så såg jag inga lappar om sjalutlåning men såg en kvinna till med sjal. (Dock osäker på om det var en mamma eller en ur personalen?!)

Jag bar/hade Sigrid i sjalen väldigt mycket dom två dagar jag var där. Inte bara då jag gick och åt utan när vi var på rummet oxå. Hade min egen Moby med mig och sjalade henne redan när vi skulle från FL till BB hon låg bara i "baljan" en gång medan jag duschade. Hon låg t.o.m i sjalen på natten då vi sov. Personalen var överlyckliga och ville gärna att jag skulle gå ut och "visa upp oss" i dagrummet. Många som frågade och var nyfikna, både personal och andra föräldrar.
AnKa skrev: Kanske inte helt oväntat så har sjalarna fått fötter. Eller troligare glidit ner i några nyblivna föräldrars väska när de åkte hem från BB, tyvärr :(

Man får väl ha något slags system för utlåningen där dom får skriva på när dom "hämtar ut en". Nummerera dom oxå så vet ni vem som lånade vilken sjal. Då är det ju lätt att kräva tillbaks dom sen.
och jag kan fortfarande inte fatta att jag inte såg dig och sigrid :shock: :oops: min sjal låg ju bara i väskan, då jag inte vågade. NU vågar jag :vågen:

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?