Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tweed
Bubbi skrev:Vet ni hur man gör om man krokar?

Läste precis på PetraOs blogg om en krokad matta. :loving:
Jag tror att det finns någon beskrivning på Strömsös sida, för de gjorde krokade grytlappar i något program. YLEs hemsida isf
Användarens profilbild
Av melon

Det påminner om virkning. Du virkar en rad med luftmaskor.

Varv 1: *Gå ner i andra maskan från nålen, garnet om nålen, dra upp* (nu är nålen full av maskor)

Varv 2: (Vänd inte utan virka bara tillbaka, "bakåt") *omslag, dra igenom en maska*

Så på första varvet virkar du upp en massa maskor, och på andra varvet (varvet tillbaka) maskar du av dem. Nästa varv går du ner i det lodräta strecket som bildades på föregående varv, då lägger sig förra varvet ner bakom arbetet och det bildas en tät matta under maskan. Om du inte förstår finns beskrivning i förra Hemslöjden nr 4/09.
sussry skrev:Kanske denna:
http://www.knitty.com/ISSUEspring08/PATTlaminaria.html

Så fin. Vill göra!
Den är himla fin! Ha du stickat spets förut? Den kan vara lite krånglig för en nybörjare, men är absolut värd besväret. Undvik dock att sticka den i lingarn. Jag började med det och tyckte inte det funkade bra för det här mönstret. :(

Själv har jag precis blivit klar med Gail aka Nightsongs.
Bild

Bild

Stickade i favoriten Färgkrafts garn.
Av Ponyo
melon skrev:

Varv 1: *Gå ner i andra maskan från nålen, garnet om nålen, dra upp* (nu är nålen full av maskor)

Varv 2: (Vänd inte utan virka bara tillbaka, "bakåt") *omslag, dra igenom en maska*

Så på första varvet virkar du upp en massa maskor, och på andra varvet (varvet tillbaka) maskar du av dem. Nästa varv går du ner i det lodräta strecket som bildades på föregående varv, då lägger sig förra varvet ner bakom arbetet och det bildas en tät matta under maskan. Om du inte förstår finns beskrivning i förra Hemslöjden nr 4/09.
Intressant! Tack!
Användarens profilbild
Av ellla
Bubbi skrev:
melon skrev:

Intressant! Tack!
Jag har just lärt mig! Köpte ett startset hos karmagarn med beskrivningar. Det är väldigt fint tycker jag. Fast jag är på prova-tekniken-stadiet. Men det är inte svårare än att virka.
Användarens profilbild
Av melon
ellla skrev:
Bubbi skrev:
melon skrev:

Intressant! Tack!
Jag har just lärt mig! Köpte ett startset hos karmagarn med beskrivningar. Det är väldigt fint tycker jag. Fast jag är på prova-tekniken-stadiet. Men det är inte svårare än att virka.
Nej, det är ju precis som att virka fasta maskor, fast du gör momenten på olika varv istället för på samma.
Kosmos skrev:
visslan skrev:
sussry skrev:Kanske denna:
http://www.knitty.com/ISSUEspring08/PATTlaminaria.html

Så fin. Vill göra!
Den är himla fin! Ha du stickat spets förut? Den kan vara lite krånglig för en nybörjare, men är absolut värd besväret. Undvik dock att sticka den i lingarn. Jag började med det och tyckte inte det funkade bra för det här mönstret. :(
Varför då?
Jag hade precis tänt börja med en i lin.
Lingarn är liksom lite stelt när man stickar. Jag upplevde det som svårt att utföra särskilt det första partiet med 'mesh'. Garnet var inte följsamt och omslagen blev inte bra i de där stjärnpartierna. Jag vet ju att lin blockar otroligt vackert, så att sticka spets med lin är verkligen trevligt annars. Men kanske i ett annat mönster? (Swallowtail till exempel.)
Kosmos skrev:
Okej. Det är ju det första partiet jag gillar bäst :?
Kanske testar iaf för att få erfarenheten själv :wink:
Ja, gör det! Kanske ditt lingarn funkar bättre än det jag hade. Tror det var YlloTylls tunna jag prövade med. Har också stickat i Karin Öbergs vackra lin och det blir väldigt vackert.
Ketronya skrev:Vad tror ni om att sticka en spets-sjal i det här garnet:

Bild
http://www.tradera.com/FlyttRea-Silke-S ... _108437535

Kan det bli bra? Hur är silkesgarn, är det mjukt?
Oooh, yum!

Det är lite svårt att säga sådär generellt. Silkesgarn kan vara väldigt olika. Det står att garnet är runt 1000m, så jag antar att det är väldigt tunt. Silke är lite speciellt att sticka i och uppför sig inte riktigt som ull när man blockar det heller. Ibland behöver man till och med stryka det för att få fason på maskorna! Jag kan tycka att det är en aning strävt och fastnar i trästickor, så hellre metall. Om man är torr om fingrarna kan det vara obehagligt att hantera silke eftersom det lätt fastnar i huden. (Rys, tycker jag!) Det brukar inte heller vara sådär blankt när man är färdig, utan blir matt av att man hanterar det. Och så kan det vara svårt att nysta upp. Ett bra tips är att ha en gummisnodd om det färdiga nystanet.

Men det är ju väldigt vackert.
Den påbörjades redan i slutet på sommaren, men då julklappar, fördelsedagspresenter och annat fått gå före på priolistan har det tagit ett tag att få den klar - men nu så är den klar, min regnbågstunika! :D
(eller tunika och tunika, den är nog snarare en klänning nästan...)

Har använt mig av nästan 300g av Kaunis regnbågsgarn och den är stickad efter Koftans Kofta-metoden på 4½mm stickor.
Bild
Användarens profilbild
Av tweed
CrazyMagpie skrev:Den påbörjades redan i slutet på sommaren, men då julklappar, fördelsedagspresenter och annat fått gå före på priolistan har det tagit ett tag att få den klar - men nu så är den klar, min regnbågstunika! :D

Har använt mig av nästan 300g av Kaunis regnbågsgarn och den är stickad efter Koftans Kofta-metoden på 4½mm stickor.
Bild
:love:
CrazyMagpie skrev:Den påbörjades redan i slutet på sommaren, men då julklappar, fördelsedagspresenter och annat fått gå före på priolistan har det tagit ett tag att få den klar - men nu så är den klar, min regnbågstunika! :D

Bild

:love: :love: :love:
Av Ponyo

Bild
Du är ju så otroligt duktig!
  • 1
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 289
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?