Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Nu känns det som jag har hållt på med dom här vantarna i flera veckor och det är just precis vad jag har. Det var väldigt härligt att fästa alla trådarna och blocka dom igår men sen upptäcker jag att jag på vante nr 2 gjort ett fel precis i början av vanten :shock: :x Resultatet av misstaget var att den ena vanten blev ca 1 cm längre än den andra. Jag orkar inte repa upp utan börjar använda dom och så får jag se om jag kan leva med det eller om jag måste sticka om vanten.
En suddig mobilbild...
Bild
Dom är stickade i Kauni effektgarn så att bottenfärgen går från mörkgrå till ljusgrå och mönsterfärgen grå från ljust grå/lila till mörklila. :?
Användarens profilbild
Av Lojse
Lojse skrev:det här med att BLOCKA, som ni nämner, det är för att det stickade inte ska rulla upp sig va? eller?
kom i diskution igår med mamma som aldrig har hört det utrycket, och hon brukar stryka sina plagg, så jag gissar att syftet är det samma...
någon?? :roll:
Av Umma
Lojse skrev:
Lojse skrev:det här med att BLOCKA, som ni nämner, det är för att det stickade inte ska rulla upp sig va? eller?
kom i diskution igår med mamma som aldrig har hört det utrycket, och hon brukar stryka sina plagg, så jag gissar att syftet är det samma...
Jag blockar mina stickningar för att det ska bli jämt och fint och lätt att sy ihop. Jag är upplärd att göra det, har aldrig riktigt funderat på varför. Ett skäl kan iofs vara att man vill justera formen litegrann. Genom att blocka kan man dra ut stickningen så den blir lite större. Hoppas det var svar på din fråga? :wink:
För plaggdelar gissar jag att det ofta är hugget som stucket om man stryker (pressar) delarna eller blockar dem - det är väl eg. när man närmar sig kapitlet med spetsstickade sjalar och virkade dukar som man verkligen når fördelarna med att blöta upp och nåla upp framför att stryka/pressa?
(Ja, alltså de där gångerna när ngt som är väldigt litet och knollrigt ska bli ngt platt, skirt och gärna något så när symetriskt... :roll: )
Lojse skrev:
Ajuste, skulle ju kommetera igår, men glömde.

Jag använder strykjärnet ibland, fast stryker inte :lol:
Dvs jag "ångar" det medans jag har det utspänt. Om man stryker på riktigt plattar man till (nähä?) så mycket, så jag tror det är bättre att stryka någon cm ovanför.
Användarens profilbild
Av glis
Jag är med på hur och varför, på frågan var har jag lärt mig här på SB att man spänner upp sitt blockningsobjekt under bäddmadrassen eller på sådan där lekmatta som ser ut som pussel i liggunderlagsmaterial.

Men: varifrån kommer ordet? Jag har inte hört det förrän här på SB och på Ravelry. Är det engelska? Vad heter det på svenska?
Användarens profilbild
Av melon
glis skrev:Jag är med på hur och varför, på frågan var har jag lärt mig här på SB att man spänner upp sitt blockningsobjekt under bäddmadrassen eller på sådan där lekmatta som ser ut som pussel i liggunderlagsmaterial.

Men: varifrån kommer ordet? Jag har inte hört det förrän här på SB och på Ravelry. Är det engelska? Vad heter det på svenska?
Det är ett engelskt begrepp - blocking. På svenska har jag bara hört "blöta/fukta och spänna ut/pressa" eller "lägga i press mellan fuktiga handdukar".
Användarens profilbild
Av tesoj
Nu är äntligen yllebyxorna till M klara. Han ska ha dem under sina skalkläder. Tröjan som han har på sig på kortet är stickad för 2 år sedan ungefär och det var tänkt att byxorna skulle vara till den,men jag hittade inget bra mönster just då så de fick vänta.

Bild
Användarens profilbild
Av ellla
tesoj skrev:Nu är äntligen yllebyxorna till M klara. Han ska ha dem under sina skalkläder. Tröjan som han har på sig på kortet är stickad för 2 år sedan ungefär och det var tänkt att byxorna skulle vara till den,men jag hittade inget bra mönster just då så de fick vänta.

Bild
Snygga!
Ecoull? Eller ser det bara ut som det kanske...
Användarens profilbild
Av Lojse
vilka mysiga yllebyxor Tesoj!

tack för alla svar ang blockning, då är det samma syfte med det, istora drag. mamma strök-strök inte koftan för att få den platt, utan mer ångade den under tilte tryck, för att få den att hålla formen bättre,hade en linneduk mellan järnet och koftan,
men då e jag me lite mer. jag har ju lixom inte behöt göra något liknande med mössor och tofflor som jag har virkat så jag va inte hundra på vad det innebar! :lol:
Användarens profilbild
Av ellla
Här är Arvids nya ullbyxor.
Än så länge är de använda över en pocketblöja som varma byxor. När jag fått tummen ur och sytt ett par formsydda blöjs så blir de nog blöjbyxor :fnissa:
Bild
De är med förkortade varv och en grenkil. Jag är, för en gång skull, helt nöjd med mönstret!
garnet däremot luddar massor...
Nu har jag satt igång med Svantes hjälmmössa som han beställde. Den blir nästan likadan som den jag stickade till bebisen eftersom det var det han beställde, men för att det inte ska bli för bebisigt så kommer jag strunta i knytbanden och sätta på en stor tofs. Jag gillar verkligen det här hjälmmönstret också, snabbt och lätt och så blir det mycket snyggare när man stickar framifrån och bak istället för på tvären tycker jag. :)
ellla skrev:Här är Arvids nya ullbyxor.
Än så länge är de använda över en pocketblöja som varma byxor. När jag fått tummen ur och sytt ett par formsydda blöjs så blir de nog blöjbyxor :fnissa:
Bild
De är med förkortade varv och en grenkil. Jag är, för en gång skull, helt nöjd med mönstret!
garnet däremot luddar massor...
Wow vad snygga! :vågen: :love:
Och vad stor Arvid har blivit! :shock:
Kosmos skrev:min Laminaria, till min mamma
Bild
Verkligen jätterolig att sticka :vågen:
Ååh, vad fin :D
Jag behöver en rundsticka till sjalen jag stickar nu, vad ska köpa för en? Någon som provat Addi lace? Hoppas på tips på en rundsticka som inte e för dyr :wink:
  • 1
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 289
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?