Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Nu har jag precis stickat klart min första sjal, den blev fortfarande lite stor trots att jag minskade mönstret men den blev väldigt fin, bild kommer när jag orkat blocka den :lol:

Nu bara måste jag sticka en sjal till för det var så kul och hade tänkt sticka kiri, men mönstret på den var så likt den jag stickade nu så jag vill sticka nåt annat och hittade den här:

Bild

http://entill.typepad.com/spetssjal_1.pdf

Till saken hör att jag aldrig stickat från diagram förr och vet inte riktigt hur man gör, så därför behöver jag råd om hur svår ni tror att den här kan vara för en nybörjare?
Användarens profilbild
Av ellla
Ketronya skrev:Nu har jag precis stickat klart min första sjal, den blev fortfarande lite stor trots att jag minskade mönstret men den blev väldigt fin, bild kommer när jag orkat blocka den :lol:

Nu bara måste jag sticka en sjal till för det var så kul och hade tänkt sticka kiri, men mönstret på den var så likt den jag stickade nu så jag vill sticka nåt annat och hittade den här:

Bild

Till saken hör att jag aldrig stickat från diagram förr och vet inte riktigt hur man gör, så därför behöver jag råd om hur svår ni tror att den här kan vara för en nybörjare?
Det där tror jag att du klarar av!
Mönstret är inte jättestort och efter ett par vändor kan du det säkert utantill :tumup:
Användarens profilbild
Av jazoo
Jag är jättesugen på en sån där stor sjal som man kan linda in hela sig i. Men frågan är, ska jag sticka eller virka? (Jag vet att det här är en sticktråd, men jag vågar fråga ändå). Min mamma har en som är virkad, och den är jätteläcker, jag har älskat den hela mitt liv. Men det betyder ju inte att jag måste ha en likadan...

Jag vill inte ha en som är helt tät, utan genombruten, är det svårt att göra om man stickar? Jag vet ju hur man gör om man virkar...

Några tips? Bilder? Idéer?
Av Ponyo
jazoo skrev:Jag är jättesugen på en sån där stor sjal som man kan linda in hela sig i. Men frågan är, ska jag sticka eller virka? (Jag vet att det här är en sticktråd, men jag vågar fråga ändå). Min mamma har en som är virkad, och den är jätteläcker, jag har älskat den hela mitt liv. Men det betyder ju inte att jag måste ha en likadan...

Jag vill inte ha en som är helt tät, utan genombruten, är det svårt att göra om man stickar? Jag vet ju hur man gör om man virkar...

Då tycker jag att du ska ta kort av din mammas och visa oss :app:
Av Ponyo
jazoo skrev:Jag är jättesugen på en sån där stor sjal som man kan linda in hela sig i. Men frågan är, ska jag sticka eller virka? (Jag vet att det här är en sticktråd, men jag vågar fråga ändå). Min mamma har en som är virkad, och den är jätteläcker, jag har älskat den hela mitt liv. Men det betyder ju inte att jag måste ha en likadan...

Kanske denna:
Bild
http://www.knitty.com/ISSUEspring08/PATTlaminaria.html
Borde eg plugga, plugga, plugga idag, men smiter emellan med en bild på storasyster nystickade halskrage som invigs idag! :tumup:

Hon är ingen fantast av vare sig extra koftor under jackan eller halsdukar så jag hoppas att den här kragen kan vara en accepterad och värmande lösning...

Bild
(lillebror fotade, en ngt större bild fotad av mig finns på bloggen :wink: )

Ketronya - Ser fram emot bild! :kamera:

jazoo och Bubbi - vilken fantastisk bild på den där sjalen! :love:
Användarens profilbild
Av jazoo
Bubbi skrev:

Bra idé. Ska försöka komma ihåg det när vi hälsar på hos dem nästa gång.

Jag tänker mig att den ska vara relativt grov liksom, inget jättetunt och flimsigt....

Och vilken härlig bild Bubbi! Jag blir sugen på sommar och havet och... Fin sjal, men kanske inte riktigt det jag tänkte mig. Fast jag kan förstås tänka om. :lol:
Av Ponyo
CrazyMagpie skrev:Borde eg plugga, plugga, plugga idag, men smiter emellan med en bild på storasyster nystickade halskrage som invigs idag! :tumup:

Hon är ingen fantast av vare sig extra koftor under jackan eller halsdukar så jag hoppas att den här kragen kan vara en accepterad och värmande lösning...

Bild
(lillebror fotade, en ngt större bild fotad av mig finns på bloggen :wink: )
Fin! :love:
ellla skrev:
Ketronya skrev:Nu har jag precis stickat klart min första sjal, den blev fortfarande lite stor trots att jag minskade mönstret men den blev väldigt fin, bild kommer när jag orkat blocka den :lol:

Bild

Det där tror jag att du klarar av!
Mönstret är inte jättestort och efter ett par vändor kan du det säkert utantill :tumup:
Då ska jag bara klura ut hur man läser diagrammet, och hur jag ska börja. Det står så här som första punkt och det fattar jag inte riktigt:
Lägg upp 3 m runt en tråd så de kan öppnas igen.
Sticka 7 v rätstickning. Sticka 3r, plocka upp 3 m i kanten på den rätstickade remsan, öppna de 3
uppläggningsmaskorna och sticka även dem rätt = 9 m på stickan. Sticka 3r, 3a, 3r =AS.

Sen vet jag inte var i diagrammet jag ska börja :hmm:
Hör och häpna: jag klurade ut det själv och har nu stickat tom rad 17 i diagrammet, det är jättekul! :D

Dock ett stort frågetecken kvar, i beskrivningen står det så här: upprepa mönsterrapporten i diagram 1 på bredden en gång mer för varje 20 varv som stickats.

Hur gör jag det? Ska jag sticka mönsterraporten, dvs det i rutan, en gång extra tom rad 21 och sen ytterligare en extra gång när jag når rad 21 för andra gången osv...? :hmm:
Användarens profilbild
Av Fryle
glis skrev:
Bubbi skrev:
glis skrev:Ja, jag inser ju fördelarna, men jag gillar inte när han är rädd för saker, försöker tala om att även vassa knivar som han inte får ha är ofarliga om man hanterar dem rätt... Maken till överpedagogisk morsa?
Jag förstår precis. Ville kan också vara rädd för saker.
Som Alvedon. Nässpray.
:roll: Priset tog han ändå när han plötsligt var rädd för en av våra krukväxter. En garderobsblomma som stått på samma plats i hela hans liv... Det gick i alla fall över ganska fort.
Han gör helt rätt i att vara rädd för garderobsblomman, den är tydligen jättegiftig i alla växtdelar.
Nu blev det lite väl ot :hide: sorry!
Användarens profilbild
Av Fryle
Ketronya skrev:Hör och häpna: jag klurade ut det själv och har nu stickat tom rad 17 i diagrammet, det är jättekul! :D

Dock ett stort frågetecken kvar, i beskrivningen står det så här: upprepa mönsterrapporten i diagram 1 på bredden en gång mer för varje 20 varv som stickats.

Hur gör jag det? Ska jag sticka mönsterraporten, dvs det i rutan, en gång extra tom rad 21 och sen ytterligare en extra gång när jag når rad 21 för andra gången osv...? :hmm:
Visst känns det skönt att lyckas med nåt klurigt! Jag har ännu inte vågat mig på diagram, så jag är imponerad!
Fryle skrev:
Ketronya skrev:Hör och häpna: jag klurade ut det själv och har nu stickat tom rad 17 i diagrammet, det är jättekul! :D

Visst känns det skönt att lyckas med nåt klurigt! Jag har ännu inte vågat mig på diagram, så jag är imponerad!
Ja, det är verkligen jättekul, man blir så glad och det är verkligen mycket enklare än vad jag trodde, så du borde våga du med :D
jazoo skrev:
Bubbi skrev:

Bra idé. Ska försöka komma ihåg det när vi hälsar på hos dem nästa gång.

Jag tänker mig att den ska vara relativt grov liksom, inget jättetunt och flimsigt....

Och vilken härlig bild Bubbi! Jag blir sugen på sommar och havet och... Fin sjal, men kanske inte riktigt det jag tänkte mig. Fast jag kan förstås tänka om. :lol:
Det låter ungefär som min daisies, som jag har bild på någonstans - kanske till och med man hittar den om man söker här på forumet. Jag gjorde av med 300g två- (eller om det var tre-)trådigt ullgarn, och den är som ett mellanting mellan sjal och filt.

Edit: här har jag länkat till mönstret http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic. ... s#p7665638
  • 1
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 289

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?