Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Bowzee
Eller, ja. Jag förstår att man syr täcksömmar och kan kantbanda med en coverlock, men jag har fått höra att det är bättre att strunta i täcksömmar och att man kan kantbanda med en vanlig symaskin för en overlock/coverlock i kombination inte är bra.
Alltså, en overlockmaskin med coverlock-funktion är inte bra. (Har jag fått höra, alltså)

Så om man ska satsa på något är det
1. Symaskin
2. Overlock
3. Coverlock.
Okej? Det utrett.

Min fråga är nu alltså;
Varför gör pfaff bara en overlock och resten coverlocks med overlock?
Låter jag snurrig ? Ja, jag är det nämligen. Jag fattar inte alls?

Jag har en gammal husqvarna och en lånad overlock, dock vågar jag inte ta emot beställningar eller ställa upp maskinerna någonstans, för de vill väl ha tillbaka maskinen någon gång.
Så, kan jag satsa på en Pfaff Coverlock Coverstyle 4850 eller först en overlock?
Eller jag har helt fel för mig?
:help:
Användarens profilbild
Av zandrama
Jag har en symaskin (Husqvarna Lily) och en OL (Pfaff Hobbylock 2.0) och jag tycker det är en fantastiskt kombination. Jag funderade dock ett bra tag på en 5-trådig OL, alltså en med coverfunktion. Den enda nackdelen jag egentligen tyckte mig höra var att det kunde vara knepigt att ställa om maskinen mellan CL och OL. Det jag kan tänka mig är att det är irriterande när man måste pausa i syendet för att ställa om maskinen. Typ som när man växlar mellan tvillingnålssöm och enkelnålssöm på vanliga maskinen, fast det är fler trådar att trä i CL-maskinen.
Användarens profilbild
Av Bowzee
zandrama skrev:Jag har en symaskin (Husqvarna Lily) och en OL (Pfaff Hobbylock 2.0) och jag tycker det är en fantastiskt kombination. Jag funderade dock ett bra tag på en 5-trådig OL, alltså en med coverfunktion. Den enda nackdelen jag egentligen tyckte mig höra var att det kunde vara knepigt att ställa om maskinen mellan CL och OL. Det jag kan tänka mig är att det är irriterande när man måste pausa i syendet för att ställa om maskinen. Typ som när man växlar mellan tvillingnålssöm och enkelnålssöm på vanliga maskinen, fast det är fler trådar att trä i CL-maskinen.
Det är det jag hört med, ja.
Fast jag hade nog behövt köpt mig en ordentlig symaskin och overlock innan jag ens börjar fundera på coverlock.
Och jag gillar inte att behöva hålla på att ändra med maskinerna, så nej, den maskinen är nog inget för mig ist.

Om jag undrar över overlock ist då?
Vilken är prisvärd och bra? Pfaffs Hobbylock kostar 3690:- ca, jag har bara kollat på en sida och på samma sida kostar Husqvarna Viking Huskylock s15 3395:- båda fraktfritt.
Den jag lånar nu är dock en huskylock, inte en viking, men dock en husqvarna, men den är sådär, tycker jag.
Den husqvarna jag nämt ovan är nog lite mer i min smak, med smalare friarm och sånt, men jag kanske bara inbillar mig?
Så svårt. :hellu:
Av Marine78
*skratt* ja det är en djungel. Jag började med en vanlig hushållsmaskin, dock datoriserad sådan. Sådär 5-6 år efter det inköpet, i samband med en service av vanliga maskinen, började jag fundera starkt på en overlock. Och ganska omgående införskaffades en sådan. Verkligen "revolutionerande" och oj så snabbt det gick. Idag skulle jag INTE klara mig utan min overlock. Eller jo, det skulle jag väl, men jag VILL inte klara mig utan den. Har enklast möjliga (nja inte riktigt) en fyrtrådig overlock som syr så bra så bra. Sedan sydde jag lite mera och ett år sedan hade ett nytt "behov" uppstått så efter mycket funderande blev det även en coverlock i maskinparken. En ren covermaskin, ingen kombinationsmaskin. Och jag tycker det är guld värt för nu kan jag hoppa fram och tillbaka mellan maskinerna utan att var jättestrukturerad och välplanerad vad gäller arbetsordningen. Med en kombinationsmaskin måste du ju bygga om maskinen, stort eller smått är olika från maskin till maskin, typ hela tiden annars. Som exempel när jag syr en tröja av raglanmodell så är arbetsordningen denna:
Sy ihop framstycke och bakstycke med ärmdelarna på overlocken
Sticka ned raglanskärningarna med avig trippelsöm på coverlocken (s k fusktopcoversöm, topcoversömmen kan endast sys på de allra dyraste maskinerna)
Sy hela sidosömmarna inkl ärmsömmarna på overlocken
Fålla nederdel samt ärmslut med avig trippelsöm på coverlocken (alternativt bandkanta ärmslut i samma moment som halsringning)
Bandkanta halsringning på coverlocken, alternativt sy dit muddkant på overlocken
Fäst alla coversömmarnas trådar förhand
Sticka eventuellt ned sidömmarna med vanlig raksöm på hushållsmaskinen
Sy dit namnlapp på vanliga maskinen

Med en kombinationsmaskin skulle man alltså får göra väldigt många ändringar för bara en enda tröja. Nu är ju hela tiden båda maskinerna rätt trädda och rätt inställda och arbetet går väldigt snabbt och smidigt.
Min maskinpark består utav:
en PFAFF Expression 2034
en PFAFF hobbylock 4842
en Janome Coverpro CP
Av Smultronbarn
Jag tassar här för jag vill också veta. :tumup:

Pratade med en sykunnig vän igår som tyckte att overlock bara är för proffs eller dem som syr alla kläder själv. :fnissa: Men jag har förstått att det är nästan alla hobbypysslares dröm att ha en OL också. Främst för att det går så fort och smidigt.

Vad bra med tröjbesskrivningen! :D Jag har aldrig riktigt fattat skillnaden mellan cover- och overlock.

Hur ligger märkena till prismässigt och "bramässigt"? Har bara hört att huginmaskinerna inte är bra (vad gäller vanliga symaskiner) då de blivit uppköpta av ett annat företag som inte håller samma kvalité. Min hushållsmaskin är en Pfaff och den funkar helt ok. :D
Användarens profilbild
Av zandrama
vad det gäller märken vet jag inte hur mycket som skiljer egentligen i samma prisklass. Jag är supernöjd emd min Pfaff Hobbylock 2.0. Den är hyfsat tystlåten, syr snabbt, snyggt och säkert. Friarmen är tillräckligt smal för att kunna sy rätt mycket runt det (dock inte små bebiskläder, men det funkar ändå), rätt enkel att trä OCH så har den en uppsamlare. Det hade inte Berninan jag också tittade på och det kändes väldigt opraktiskt.

Jag tror det bästa är att sätta en prisklass själv (max 3500 kr, max 4000 kr osv) och så provköra maskiner i den prisklassen.

Förutom Bernina och Pfaff tittade jag på Janome, men även deras likvärdiga maskin var rätt mycket dyrare. Annars tror jag att de enda jag har träffat som inte har varit nöjda har varit Huskylockägare eller "billig overlock på närmsta varuhus"-ägare. Men det finns ju säkert undantag där med. :wink:
Smultronbarn skrev:Pratade med en sykunnig vän igår som tyckte att overlock bara är för proffs eller dem som syr alla kläder själv. :fnissa: Men jag har förstått att det är nästan alla hobbypysslares dröm att ha en OL också. Främst för att det går så fort och smidigt.
Jag håller med dig där. Ju mindre tid man har att sy, dessto större vinst med en OL. Även fast jag har mindre tid att sy nu än när jag var fl med Svante så syr jag mycket större mängd, eftersom det går fortare. När "alla andra" säger: "det är ju ingen idé att jag skaffar en OL för snart kommer jag inte ha tid att sy" så säger jag "när jag inte har tid att sy är ol-en en fullkomlig nödvändighet, annars skulle jag ju aldrig bli klar med nåt".
Användarens profilbild
Av Bowzee
Tack för alla smarta tips!

Svärmors overlock är en huskylock (minns inte riktigt vilken modell just nu) och jag tycker den är sådär.
Jag är ju lite sugen på att våga ta emot de beställningar jag fått, men jag vågar inte nu, eftersom då har overlocken en förmåga att vilja hem igen. :roll:

Som sagt är jag ju främst sugen på en overlock och sedan en ny symaskin.
Coverlock är ett senare projekt, men jag vill gärna ha en sån också någon dag :D
Användarens profilbild
Av Titinea
Jag har min mammas overlock huskylock 535D och den har börjat krångla med trådspänningen igen... det är bara någon månad sen jag hade den på service... I slutändan kostar den kanske som att ha köpt en ny eller nästan ny.
Så jag funderar också på att köpa en Overlock...

Men vilket märke?

Du, Bowzee har du bestämt dig för vilken modell du ska köpa?
Användarens profilbild
Av Bowzee
Njaa, det får isf bli en snorbillig en :lol:
Ekonomin räcker inte till en overlock just nu.

Men ju mer jag syr på min gamla husqvarna och svärmors overlock, desto mer trivs jag med dom, så jag är inte så ledsen över det :tumup:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?