Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av randig
Eftersom det här forumet kryllar av händiga människor tänkte jag att det måste vara rätta stället att fråga på.

Ni, pyssliga sjalbarnskvinnor, har inspirerat mig, som aldrig någonsin sytt annat än gardinfållar, så till den milda grad att jag knåpat ihop ett eget mönster och börjat sy en fleeceoverall åt Oskar. :shock: Jag? Sy? Det låter helt otänkbart och det verkar som att min symaskin håller med. Den VILL verkligen inte att jag ska sy med den :cry:

Det verkar som att det är trådspänningen som spökar, som att den ställer om sig av sig själv. Kan den göra det? Sen fastnar tråden och blir ett galet trassel på undersidan och tyget och nålen sitter fast och jag blir galen och vill helst av allt kasta symaskinen i väggen och grina högt! Vad kan det vara som inte stämmer? Vad gör jag för fel? HJÄLP!!!
Användarens profilbild
Av Eld77
Jag är inte heller alltid kompis med min symaskin, men jag har märkt att den blir snällare om man gör rent utrymmet vid undertrådsspolen ordentligt. Det samlas lätt en massa damm och jox där.

Några andra tips har jag tyvärr inte. :)
Användarens profilbild
Av Ezereht
Skruven på min undertrådsspole i metall är lite glapp i gängorna så den rullar ur sig långsamt under användning, så då och då får jag skruva in den igen för att inte trådspänningen ska bli för lös på undertråden. Kanske du behöver en ny sådan? Om det är övertrådspänningen, har du kollat vad den är isntälld på? Och .. enkelt men lätt att glömma, du sätter väl övertrådenspolen rätt väg, så inte lilla jacket på ena sidan ligger utåt mot löpsidan. Det kan också vara att din nål börjar bli ovass, fleece är ju ett tjockt tyg. Då måste nålen "hugga" genom tyget och det är påfrestande för tråden.

Sen kan det vara att tygmatningen inte är bra. Kan du släppa den lös? Och mata mera själv? Jag har två lägen, jag kan dra bak en arm och så släpper tygmatningen och jag kan mata själv.

Det var allt jag kan tänka mig. Jag blir också ovän med min maskin ibland, gillar inte att sy så när jag väl gör det vill jag det ska funka banne mig.
Av Annamamman
Det låter precis som min maskin brukar kunna bete sig! Jag har inte lyckats klura ut vad som är fel, min är nog sur eller trött, för när den sen fått vila ett år eller två brukar den bli OK utan åtgärd. Inten tips till dig alltså, bara lite stöd i att du inte är ensam.
Användarens profilbild
Av Madde
Jag har varit lite hjälpassistent på syslöjden i en skola ett tag... Så första frågan som dyker upp är "Har du testat att trä om maskinen? Ibland kan den krångla så för att tråden hamnat fel...

Sen så har jag en billig Yamatha-symaskin och den beter sej likadant... Men jag har märkt att det funkar (liiite) bättre om jag har sytråd av lite bättre kvalitet!
Användarens profilbild
Av tinaw
Om man skruvar isär maskinen har det ibland kommit in damm i trådspänningskonstruktionen, inte där tråden löper utan inne i maskinen. Men det vanligaste är damm o skräp under stygnplåten eller vid undertrådsspolen som de andra skrivit.

Om tråden är av dålig kvalitet kan maskinen bete sig så oxå. Olika tjock o tvinnad.

Använder du en jerseynål?
Av Mumskickan
Jag har haft problem med att det blir trassel på undersidan flera gånger, men så fick jag tips om att det kan vara ÖVERTRÅDEN som är felträdd, jag som fokuserat mig på att hitta fel på undertråden (spolen och så) Och nu vips så fungerar symaskinen igen :)
Av randig
Jag visste väl att detta var rätta stället att fråga på! :D Så fort Oskar somnat ska jag testa alla era tips! Jag tror att det kan vara lite av varje som spökar; dålig tråd, yamata, smuts, övertråd osv. Vissa grejer har jag försökt att åtgärda men kanske inte lyckats fullt ut.

Återkommer med resultatet!

Tinaw - vad är jerseynål? Jag vet inget om nålar utan använder de jag fick med när jag fick symaskinen, det enda jag vet är att det inte är jeansnålar jag har. Jo, som sagt, jag är verkligen en nybörjare på det här :oops:
Användarens profilbild
Av tinaw
jerseynål är speciella nålar för elastiska/stickade tyger. De har rundad spets för att inte göra sönder fibrerna utan glida ner mellan dem.
Användarens profilbild
Av Madde
randig skrev:Jag tror att det kan vara lite av varje som spökar; dålig tråd, yamata, smuts, övertråd osv.

Återkommer med resultatet!
Hur har det gått?

Jag sydde med min yamata i helgen och kom då på varför tråden trasslade sej i början hela tiden... Den lösa övertråden dras ner och gör ett skatbo på undersidan... Men om man håller tråden lite lagom spänd så fixade det sej! :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?