Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av jazoo
jazoo skrev: För övrigt är jag fortfarande på jakt efter ett mönster till raggsockhor - jag behöver mönster som funkar för stickor nr 4 och motsvarande garn. Tidigare tips har varit för tunnare garn och stickor. Hjälp!
Jag gör gärna kortvarvshäl, och jag behöver inte superdetaljerade instruktioner, men jag behöver veta hur många maskor, ökningar och minskningar för att det ska bli bra, det kan jag inte räkna ut på egen hand.
Jazoo
Kan detta vara nått (helt vanliga raggisar)

Raggsockor
Fotlängd: 22/25 (26) 27 (28) 29
Garnåtgång: 150 – 200 g
Strumpstickor: nr4
Masktäthet: 11m slätst = 5 cm

Lägg upp 48/50 (56) 56 (60) 64 m, fördela dem på 4 stickor och sticka resårst 2 rm 2 am i 16/16 (16) 16 (20) 20 cm. Sätt sedan märke för vristens 24/26 (28) 28 (30) 32m. (Något jag inte gjort). Av dessa ska de mittersta 22/22 (22) 22 (26) 26 m stickas i fortsatt resårst med 2 am i början och slutet, de övriga vristmaskorna stickas i slätst. Sätt alla vristm på en tråd (jag lät dem sitta på stickorna).

Hälen: Sticka hälen på de återstående 24/26 (28) 28 (30) 32 m i slätst ca 4/4,5 (5) 5 (5,5) 6 cm. Gör sedan följande hoptagningar: (från rätan) 13/15 (16) 16 (17) 18 rm, 2 m tills, 1rm, vänd, 4/6 (6) 6 (6) 6 am, 2 am tills, 1 am, vänd, 5/7 (7) 7 (7) 7 rm, 2 rm tills, 1 rm, vänd och sticka 1m mer mellan varje hoptagn tills alla m är stickade och hoptagna. Plocka upp 6/8 (9) 9 (10) 10 m på varje kortsida av hälen och sticka runt med m mitt fram i fortsatt resårst och de övriga i slätst. Börja hoptagningar på var sida om hälen. Hoptagningarna sker på bekostnad av hälens m. Vristmaskornas antal är oförändrat. Numera stickorna från 1-4 med början mitt på hälen och gör hoptagn sålunda: sticka tillsammans de 2 sista m på 1:a stickan och de 2 första m bakifrån på 4:e stickan vartannat v till 44/48 (50) 50 (54) 58 m. Fortsätt sticka tills foten är 15/25 (24) 25 (26) 27 cm. Använd samma numrering av stickorna som förut och sticka slätst. Gör hoptagn för tån. Obs! Se till att det är lika många m på fotens över- och undersida.
1:a stickan: sticka tills 2m återstår, 2 rm tills.
2:a stickan: 2 rm tills i bakre maskbågen, slätst resten av stickan.
3:e stickan: som 1:a stickan
4:e stickan: som 2:a stickan.
Gör hoptagn vartannat v 4/4 (5) 5 (5) 6 ggr och varje v tills 8 m återstår. Ta av garnet och dra tråden genom rest m. Fäst tråden. Pressa lätt.
glis skrev:Ketronya: Jag skall sticka i Ullcentrums tonande garn i röd-rosa. Det är hon som skall ha dem som har valt...
Aha, men visst är det ren ull? Trodde inte det höll så bra att sticka sockar i ren ull?
Användarens profilbild
Av melon
Tack för alla era gulliga kommentarer!! Jag är helt fast i detta och det kommer definitivt att bli fler tavlor framöver. Bubbi, det hade varit skoj att se fler stickade tavlor:tumup:

Jag fick med beröm VG idag :vågen: Läraren var nöjd med att jag lyckats utmana mig själv trots mina kunskaper, och dessutom hade hon lagt märke till att jag verkat vara inblandad i nästan hela klassens projekt :lol: många har frågat om hjälp när de fastnat på självstudiedagar eller när det är kö hos läraren. Hon tyckte jag lika gärna kunde varit lärare och inte student på kursen :rodna: :vågen:

Mina klasskompisar som var sugna på VG tyckte de skulle inordna MVG i betygkriterierna också :lol: Det var nog bara jag som fick VG.
Ketronya skrev:
glis skrev:Ketronya: Jag skall sticka i Ullcentrums tonande garn i röd-rosa. Det är hon som skall ha dem som har valt...
Aha, men visst är det ren ull? Trodde inte det höll så bra att sticka sockar i ren ull?
Till finstrumpor går det utmärkt, men till vardagsstrumpor som ska användas ordentligt är det ju bättre med lite nylon i.
Användarens profilbild
Av glis
Jag sitter här och OS-stickar: jag har börjat på en Baktus fast jag tycker att den är lite trist, men jag gillar formen. Hottar upp den lite med en bladkant i nederkanten. Bladen har jag varit sugen på länge men inte kunnat komma på var de skulle passa. Garnet är grövre än jag brukar sticka i (förutom Sylvi :evil: ) så det går fort! Jag stickar i Heavens Hand. Vilket mjukt och gosigt garn! Dessutom skiftar det snyggt i riktigt mörkblåa färger.
Får man visa sina första egendesignade strumpor här? Jag stickade det för Ravelrys olympiadstickning och de blev nyss klara. Jag är halvnöjd med hur de blev (tyvärr syns mönstret dåligt eftersom T stal dem och vägrar ge tillbaks dem och de är ca 20 storlekar för stora för henne). :lol:

Bild

Men här har jag lyckats få en bild på en av sockarna på min fot i alla fall:
Bild
erisara skrev:Får man visa sina första egendesignade strumpor här? Jag stickade det för Ravelrys olympiadstickning och de blev nyss klara. Jag är halvnöjd med hur de blev (tyvärr syns mönstret dåligt eftersom T stal dem och vägrar ge tillbaks dem och de är ca 20 storlekar för stora för henne). :lol:

Bild

Men här har jag lyckats få en bild på en av sockarna på min fot i alla fall:
Bild
:love:
Av Ponyo
melon skrev:Tack för alla era gulliga kommentarer!! Jag är helt fast i detta och det kommer definitivt att bli fler tavlor framöver. Bubbi, det hade varit skoj att se fler stickade tavlor:tumup:

Jag fick med beröm VG idag :vågen: Läraren var nöjd med att jag lyckats utmana mig själv trots mina kunskaper, och dessutom hade hon lagt märke till att jag verkat vara inblandad i nästan hela klassens projekt :lol: många har frågat om hjälp när de fastnat på självstudiedagar eller när det är kö hos läraren. Hon tyckte jag lika gärna kunde varit lärare och inte student på kursen :rodna: :vågen:

Mina klasskompisar som var sugna på VG tyckte de skulle inordna MVG i betygkriterierna också :lol: Det var nog bara jag som fick VG.
Ketronya skrev:
Till finstrumpor går det utmärkt, men till vardagsstrumpor som ska användas ordentligt är det ju bättre med lite nylon i.
Grattis till det fina betyget! :vågen:
Jag går och funderar massor vilken tavla jag ska kopiena. Är sugen på en Gaugain, men det är för många färger i den.
melon skrev:Min tavla är klar!! Imorgon är det redovisning och vi ska få respons på vad vi gjort. Jag är jättenöjd med tavlan och det är tur för idag hade jag sönder mitt skåp som också ska redovisas imorgon. :whut:

]

Mer info finns i nystartade skolbloggen: http://nitsirkristin.blogspot.com/

Så fin! Wow! :vågen: :tumup: :lovely:
Användarens profilbild
Av melon
Bubbi skrev:Jag går och funderar massor vilken tavla jag ska kopiena. Är sugen på en Gaugain, men det är för många färger i den.
Bildgooglade lite och hittade två tavlor med få färger och enkla former som verkar roliga att sticka:

Bild
Bild från http://www.interarteonline.com

Bild
Bild från http://www.llcofer.com
  • 1
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 289
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?