Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av aspen
jag virkade en mössa nyss och gjorde misstaget att prova den strax innan den var fördig, vilket gjorde att jag försökte tighta till den.

den är gjord på fm men de tre sista/nedersta raderna är lm.

kan jag töja mössan tex genom att blöta den o dra eller är det kört?
Användarens profilbild
Av aspen
Kosmos skrev:Du kan ju testa att blöta och töja, det är ganska flexiblet. Det töjer sig när man använder det också.
vad bra, för själva mössan är ju lagom, bara kanten som är tight. det är precis att den går på, sen drar den sig ner över ögonen :lol:
tack :-)
Användarens profilbild
Av melon
Vad menar du med att sista varven är lm? Luftmaskor? Om det bara är de sista varven som är för tighta är det ju bara att ta upp om det inte funkar att blöta. :tumup:
Användarens profilbild
Av aspen
melon skrev:Vad menar du med att sista varven är lm? Luftmaskor? Om det bara är de sista varven som är för tighta är det ju bara att ta upp om det inte funkar att blöta. :tumup:
ja, det är ju sista vägen ut (jag är lat ;-) )
tihi
Användarens profilbild
Av aspen
annelie skrev:
melon skrev:Vad menar du med att sista varven är lm? Luftmaskor? Om det bara är de sista varven som är för tighta är det ju bara att ta upp om det inte funkar att blöta. :tumup:
tihi
tror det är luftmaskor i alla fall. Hämta tråden och igenom maskan jag hämtat igenom + den på virknålen :oops:
Användarens profilbild
Av melon
annelie skrev:
annelie skrev:
tihi
tror det är luftmaskor i alla fall. Hämta tråden och igenom maskan jag hämtat igenom + den på virknålen :oops:
Luftmaskor är ju såna som man virkar ut i luften, de man gör som uppläggning. De brukar man inte virka något, utan ut från något. Det låter som om det är fasta maskor du har gjort. Vilken typ gjorde du på resten av mössan då, stolpar?
Användarens profilbild
Av aspen
melon skrev:
annelie skrev:
annelie skrev:
tihi
Luftmaskor är ju såna som man virkar ut i luften, de man gör som uppläggning. De brukar man inte virka något, utan ut från något. Det låter som om det är fasta maskor du har gjort. Vilken typ gjorde du på resten av mössan då, stolpar?
då har jag ingen aning om det ;-)
jag hämtade tråd, hämtade igen och genom båda på virknålen
Användarens profilbild
Av aspen
det förstnämnda blir som halvliggande l på varandra och den andra som inte fyrkanter men typ ändå ;-)
////////
///////
typ

och
¤¤¤¤¤¤¤¤
¤¤¤¤¤¤¤¤
¤¤¤¤¤¤¤¤

fattar du? :Hahaa:
Användarens profilbild
Av melon
annelie skrev:
melon skrev:
annelie skrev:
annelie skrev:
tihi
då har jag ingen aning om det ;-)
jag hämtade tråd, hämtade igen och genom båda på virknålen
Det låter som en fast maska. Men skit samma, om det funkar att blöta och dra lite så spelar ju inte det någon roll. :wink:

Jag tor det första är stoplar och det andra är fasta maskor.

Stolpe: Omslag, nålen in i maskan, hämta tråden (nu 3 öglor på nålen) hämta garnet och genom 2 öglor, hämta tråpden igen och genom två öglor.

Fast maska: In i maskan, hämta tråden (nu 2 öglor på maskan) hämta garnet och genom de två öglorna.

Stämmer?
Användarens profilbild
Av aspen
japp på fast maska, stolpar har jag inte gjort.

det finns väl inte det jag gjort i slutet kanske ;-)

skriver på ditt sätt (som var enklare att fatta)
In i maskan, hämta garnet och genom de öglan.
Användarens profilbild
Av melon
annelie skrev:japp på fast maska, stolpar har jag inte gjort.

Aha, du hämtar inte garnet en andra gång? Då är det smygmaskor du har gjort! Står det så i mönstret? De brukar bli väldigt hårda och kan vara svåra att töja ut... tyvärr.
Användarens profilbild
Av aspen
melon skrev:
annelie skrev:japp på fast maska, stolpar har jag inte gjort.

Aha, du hämtar inte garnet en andra gång? Då är det smygmaskor du har gjort! Står det så i mönstret? De brukar bli väldigt hårda och kan vara svåra att töja ut... tyvärr.
det känner jag igen.
nä, det står inte. tänkte det som en avslutning eftersom mössan annars vek sig utåt (+ att jag ju visste att det blir lite tightare) men jag hade tigtat till de sista 3 fm-varven med,utan att prova ;-) så kan det gå. får blöta lite o testa, annars göra om det sista :-)

härligt att känna sig lite mer kunnig och mindre snurrig (ovanligt denna vecka)
tack :-)
Användarens profilbild
Av melon
Härligt att du fattar, glad att kunna vara till hjälp. :wink: Hoppas det blir bra nu så du slipper bråka mer med mössan. Vem är den till?
Användarens profilbild
Av aspen
melon skrev:Härligt att du fattar, glad att kunna vara till hjälp. :wink: Hoppas det blir bra nu så du slipper bråka mer med mössan. Vem är den till?
den är till mig :-)

egentligen en till olivia eftersom isak fick en, men hon ville ha en os-mössa i svart, vitt, rosa och lila :lol:
Användarens profilbild
Av melon
annelie skrev:
melon skrev:Härligt att du fattar, glad att kunna vara till hjälp. :wink: Hoppas det blir bra nu så du slipper bråka mer med mössan. Vem är den till?
den är till mig :-)

egentligen en till olivia eftersom isak fick en, men hon ville ha en os-mössa i svart, vitt, rosa och lila :lol:
Vilket land tävlar hon för? :app:

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?