Jag är ingen expert men har stickat lite ock läst lite mer. Har en (Empistal) Knitmaster 323 med ribbare.
Slätsickning/ribb/mönster mm: De enklaste maskinerna kan bara sticka slätstickning men de flesta maskiner kan sticka mönster (hålkort för detta är vanligt) mm. Det finns färgbytare och ribbsticknings-tillägg att köpa till (beroende på modell). Även motorer och andra mer avancerade tillbehör finns till stickmaskiner för privatpersoner.
På nästan alla maskiner är det omöjligt att sticka saker som mosstickning (till och från ribb mao) då maskorna måste flyttas manuellt. Typiskt att jag skulle råka älska moss! Det är så gulligt på bebisar!!
Bond-stickmaskin: Bond-maskinen är av plast medans de flesta andra är av metall. Denna räknas som en "övningsmaskin" men vissa älskar den för sin enkelhet.
Begagnad stickmaskin: Se till att det finns en leverantör av reservdelar innan du köper en begagnad maskin. Det har ingen betydelse om maskinen aldrig är använd. Vissa delar torkar. Främst något som kallas för tryckstång och är en skummgummitäckt metallbit som håller nålarna på plats. När den torkar krånglar maskinen.
Jag har tidigare försökt få igång lite stickmaskins-blabla här utan att lyckas