Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Sofie
kabo80 skrev:Tack alla!!!!!
Gillar den amerikanska? kvinnan eller vad hon nu kommer ifrån - med barnet Aurora. Hon får allt att verka så lätt :-) Inte ens hennes bild på en mer avancerad knytning verkade ju svår :-)

Ska sätta mig och göra i ordning ett lakan - dela det på längden och sedan sy ihop kortändarna så att det blir dubbelt så långt och sedan får jag se om min 14,5 månaders vill ställa upp.
Annars kanske min 2,5 åring vill.....

Fungerar det även på 4,5-åringar som vill prova?
Japp, man kan bära fyraåringar, det är barnets sammarbetsvilja och din ork som avgör ;-)
Användarens profilbild
Av thanisa
kabo80 skrev:Tack alla!!!!!
Gillar den amerikanska? kvinnan eller vad hon nu kommer ifrån - med barnet Aurora. Hon får allt att verka så lätt :-) Inte ens hennes bild på en mer avancerad knytning verkade ju svår :-)

Ska sätta mig och göra i ordning ett lakan - dela det på längden och sedan sy ihop kortändarna så att det blir dubbelt så långt och sedan får jag se om min 14,5 månaders vill ställa upp.
Annars kanske min 2,5 åring vill.....

Fungerar det även på 4,5-åringar som vill prova?
Ja det fungerar även med 4,5 åring. Kan dock säga att det beror lite på hur van man är. Det är 4,5 år mellan dottern och sonen. Dottern bar jag en hel del när hon var liten. När sonen var lite drygt en månad skulle familjen gå på kvällspromenad var det tänkt. Jag knöt upp dottern och vi började gå. Vi vände hem efter typ 200 meter då det var så tungt. Nu när dottern var 7,5 år var vi i Frankrike och vandrade en hel del. Även en 7,5 åring blir trött efter 1 dags vandring i alperna. Så då knöt jag upp henne på ryggen och det gick utmärkt att gå långt med henne. När sonen var nyfödd var inte mina bärarmuskler direkt uppbyggda men nu är jag van att bära så det är inga problem att bära större barn även långa stunder och sträckor.
Användarens profilbild
Av amöba
Med risk för att låta lite negativ så skulle jag vilja varna lite för att använda ett lakan. Det ger en uppfattning om hur svårt/lätt det är att knyta, men vävsättet gör att "sjalen" inte formar sig på samma sätt som ett tyg avsett att användas som bärsjal. Jag gjorde i alla fall misstaget att sy (ring)sjal av kasst tyg och missade därmed hela poängen med ringsjal tills jag provade en "riktig". Misstänker att med ett lakan kan det vara svårt att få till en bra påse för barnets rumpa och då blir det inte särskilt bekvämt för vare sig bärare eller barn. Du har inte möjlighet att låna sjal av någon eller gå på sjalträff?
Av kabo80
Jag vet faktiskt inte, har inte kollat upp det :-)
Får ta mig en runda här bland inläggen och se om jag hittar något.

Men risken med att använda ett lakan är om jag förstår dig rätt att ett lakan är lite för strävt och inte lika följsamt som en sjal?
Av Sofie
kabo80 skrev:Jag vet faktiskt inte, har inte kollat upp det :-)

Men risken med att använda ett lakan är om jag förstår dig rätt att ett lakan är lite för strävt och inte lika följsamt som en sjal?
Det är inte på långa vägar lika bekvämt eftersom vävda tyger i långsjalar av god kvalitet nästan alltid är vävda i vävsätt som ger stor diagonalstretch, tex kyppert.
Men om du tar det i beaktande så kan det vara ide att prova med ett lakan om det är väldigt svårt för dig att få pröva en riktig sjal i verkligheten och du inte vill beställa en utan att ha något som helst hum.
Användarens profilbild
Av amöba

Både Naimiez och jag bor i närheten av Stenungsund. Inte så långt från Uddevalla mao. Vi kan nog ordna så du får provknyta vävd sjal om du tar dig hit ner.
Användarens profilbild
Av Jenny m. liten
amöba skrev:

Både Naimiez och jag bor i närheten av Stenungsund. Inte så långt från Uddevalla mao. Vi kan nog ordna så du får provknyta vävd sjal om du tar dig hit ner.
Och jag finns centralt i Uddevalla och har diverse olika bärverktyg om du vill prova lite olika. :hello:
Av Hell Cat
Jag gillar SHBC! Och Arvid med ;)
Omsluten ryggsäck, det måste väl vara en rejält lång sjal (om man inte är väldigt liten och smal förstås) eller kan det fungera med en 4,7? Måste testas! :app:
Användarens profilbild
Av jazoo
JennyB73 skrev:Jag gillar SHBC! Och Arvid med ;)
Omsluten ryggsäck, det måste väl vara en rejält lång sjal (om man inte är väldigt liten och smal förstås) eller kan det fungera med en 4,7? Måste testas! :app:
Det tar väl inte mer tyg än ett vanligt ryggomslut? Eller är jag ute och cyklar nu?

Jag har i alla fall burit Vince på ryggen en del nu när han varit sjuk och eftersom jag inte gillar Manducan så har det blivit Hoppen och vanligt ryggomslut. Funkar klockrent! :tumup:
Av Hell Cat
jazoo skrev:
JennyB73 skrev:Jag gillar SHBC! Och Arvid med ;)
Det tar väl inte mer tyg än ett vanligt ryggomslut? Eller är jag ute och cyklar nu?

Jag har i alla fall burit Vince på ryggen en del nu när han varit sjuk och eftersom jag inte gillar Manducan så har det blivit Hoppen och vanligt ryggomslut. Funkar klockrent! :tumup:
Du har rätt! Jag testade med Lisa i eftermiddags och hon är bara 4,2m. Men bekvämt tycker jag inte det är, ska det gå snabbt får det bli Ergon :tumup:
Användarens profilbild
Av Elflin
Jag har provar SHBC ett par gånger nu och gillar det (med Zaran, med hoppen fungerar inga knyt på ryggen :roll: )

Nolina: Det ser häftigt ut! Jag måste prova med Linnea nån dag, men hon mår dåligt igen så just nu hissas INTE runt på henne, då blir man duschad... :?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?