Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av jazoo
Vilken knytning använder ni till större barn på ryggen? Vincent är 14 månader och tycker inte alls om att ha armarna innanför när jag knyter, plus att han är tung (12,5 kg). Vilken knytning passar bäst, tycker ni?

Jag bär honom annars mest i Manduca på ryggen, men jag tycker inte att den avlastar så bra (gillade Ergon bättre, men den är tyvärr såld nu), och tänker att jag ska ge sjalarna en chans igen.
Användarens profilbild
Av amöba
Jag knöt oftast någon form av ryggsäck. Går snabbt att knyta och barnet kom så högt att det såg över axeln. Kerstin sa också till om tyget lossade under rumpan, men hon kanske var ännu äldre då.
Användarens profilbild
Av mammagumman
Ryggsäck med tibetansk avslut tycker jag är lättast och snabbast att få till. Men jag tycker det är skönast att bära med ett bakvänt omslutet kryss, men det tycker jag är svårare att knyta då Malva inte hjälper till så bra. När hon väl sitter där så drar hon ur armarna och sköter sig själv rätt bra. Hon är 1 år och 7 månader och väger en del hon med :tumup:
Användarens profilbild
Av Elflin
När jag bär Stora L så bär jag i omslutet kryss på ryggen, han har tyg till armhålorna ungefär och armarna utanför. Men han är ju stor nog att reglera det själv och hjälper till att knyta! (Fast han är inte många kilo tyngre, 16kg)
Av kabo80
Hej!

Finns det några instruktioner att hitta på de olika sätt Ni föreslår?
Jag skulle vilja prova, men förstår ingenting :cry:

Någon gav förslag om att prova med ett lakan hemma (eftersom jag inte ens köpt sjal ännu), förlag på hur jag kan göra då?
Användarens profilbild
Av thanisa
Jag föredrar helt klart omslutet när jag bär på ryggen. Armarna lär sig barnen snabbt att plocka ur som de själva vill.
Användarens profilbild
Av mammagumman
kabo80 skrev:Hej!

Någon gav förslag om att prova med ett lakan hemma (eftersom jag inte ens köpt sjal ännu), förlag på hur jag kan göra då?
Jag ger dig förslaget att du åker till scharlott på mammabarn --> annons till höger och ber henne visa dig :tumup:
Av sjaltokan
kabo80 skrev:Hej!

Vanlig ryggsäck
http://www.youtube.com/watch?v=58nFvouWcfE

Ryggsäck med tibetanskt avslut
http://www.youtube.com/watch?v=vHQay2iFHKk

SHBC (nubörjarvariant på omslutet)
http://www.youtube.com/watch?v=fMl5Cfww ... re=related

Omslutet (kryss) alternativt så knyter man inte sjalen på bröstet utan bara korsar
http://www.youtube.com/watch?v=dq6SjkYJ ... re=related

Omsluten ryggsäck:
http://www.youtube.com/user/kurumiro#p/u/6/DK7iVFUzjxQ
Av sjaltokan
kabo80 skrev:Finns det några bild-instruktioner på hur man gör?
Och vill du ha bilder att titta på finns det bra under knytinstruktioner hos bla edenbaby som har annons på högerkant
Av Sofie
thowida skrev:
kabo80 skrev:Finns det några bild-instruktioner på hur man gör?
Och vill du ha bilder att titta på finns det bra under knytinstruktioner hos bla edenbaby som har annons på högerkant
Så finns det ju också bildserier här på sjalbarn.se (länk till knytningar på förstasidan)
men jag gillar också edenbaby.se :tumup:
Av kabo80
Tack alla!!!!!
Gillar den amerikanska? kvinnan eller vad hon nu kommer ifrån - med barnet Aurora. Hon får allt att verka så lätt :-) Inte ens hennes bild på en mer avancerad knytning verkade ju svår :-)

Ska sätta mig och göra i ordning ett lakan - dela det på längden och sedan sy ihop kortändarna så att det blir dubbelt så långt och sedan får jag se om min 14,5 månaders vill ställa upp.
Annars kanske min 2,5 åring vill.....

Fungerar det även på 4,5-åringar som vill prova?
Av Sofie
kabo80 skrev:Tack alla!!!!!
Gillar den amerikanska? kvinnan eller vad hon nu kommer ifrån - med barnet Aurora. Hon får allt att verka så lätt :-) Inte ens hennes bild på en mer avancerad knytning verkade ju svår :-)

Ska sätta mig och göra i ordning ett lakan - dela det på längden och sedan sy ihop kortändarna så att det blir dubbelt så långt och sedan får jag se om min 14,5 månaders vill ställa upp.

Japp, man kan bära fyraåringar, det är barnets sammarbetsvilja och din ork som avgör ;-)
Användarens profilbild
Av thanisa
kabo80 skrev:Tack alla!!!!!

Ja det fungerar även med 4,5 åring. Kan dock säga att det beror lite på hur van man är. Det är 4,5 år mellan dottern och sonen. Dottern bar jag en hel del när hon var liten. När sonen var lite drygt en månad skulle familjen gå på kvällspromenad var det tänkt. Jag knöt upp dottern och vi började gå. Vi vände hem efter typ 200 meter då det var så tungt. Nu när dottern var 7,5 år var vi i Frankrike och vandrade en hel del. Även en 7,5 åring blir trött efter 1 dags vandring i alperna. Så då knöt jag upp henne på ryggen och det gick utmärkt att gå långt med henne. När sonen var nyfödd var inte mina bärarmuskler direkt uppbyggda men nu är jag van att bära så det är inga problem att bära större barn även långa stunder och sträckor.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?