Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej!

Jag är helt ny här på sjalbarn och är helt grön på detta med sjalar :mrgreen:
Jag har en dotter som snart är 1 år. När hon var nyfödd bar vi henne i en babybjörn-sele men den var inte så jättebra för ryggen märkte jag.
Köpte en Ergobaby i somras och den funkar väl bättre men jag tycker ändå att den känns lite hård och osmidig. Dottern gillar inte den speciellt mycket heller, iallafall inte att sitta i längre stunder. Jag funderar alltså på en bärsjal istället. Både för att det verkar mer praktiskt men också för närhetens skull.
Eftersom min dotter inte är ett vant "sjalbarn" så undrar jag hur det funkar att börja bära ett barn som redan är 1 år?

Jag har läst runt lite och har funderat på en vävd långsjal. Kan det vara något för mig tro? :hmm:

Tacksam för alla råd och tips som kan ges :D
:hello: välkommen hit!

Vävd långsjal är :heart: jag har en niomånaders som sover på ryggen på mig just nu :loving:
Ett annat alternativ är Mei Tai, lite lättare att knyta men med i princip samma avlastning. Det är en smaksak vad man gillar, jag har burit i MT en gång och jag är inte så förtjust i det, här är det bara långsjalar som gäller :lol: och så kanske en sele nån gång då och då, jag har Beco 4th generation och Angelpack.

Enklast är att prova de olika alternativen, kika om det finns nån bärsjalsambassadör i närheten av där du bor eller om du kanske vill gå på sjalträff och få prova lite. I en del städer finns det även butiker som säljer olika alternativ där de kan hjälpa dig.
Hej och tack så mycket! :D

Det låter så mysigt att ha sin lilla plutt sovandes så nära en själv i sjalen :heart:

Jag tror att jag ska börja med att prova en långsjal. Frågan är bara vilket märke som är bäst? Är kvalitén lika bra generellt sett eller finns det vissa som är bättre än andra?
Måste bara fråga vad det innebär att vara en bärsjalsambassadör? Som sagt så är jag grönare än grönast här i sjalvärlden hehe :wink:
Vilket märke som är bäst är lite en smakfråga, även fast det finns vissa märken som generellt ett anses vara bättre än andra. Kolla under recensioner här så står det en del om de olika sjalarna.

Personligen föredrar jag didymos, medan andra gillar Hoppediz eller Easy Care bäst. Det finns massor av olika märken att välja mellan! Ta en du tycker är snygg, det brukar vara det bästa rådet, eftersom den antagligen blir använd mest :wink:

Att vara bärsjalsambassadär är någonting som man tar på sig frivilligt, om man känner att man är intresserad av att visa andra olika sjalar och/eller knytningar. Jag är tex ambassadör för Sundsvall, jag tycker att det är roligt att träffa folk (fast det är visst inte så ofta som det finns intresserade här uppe) och har en del sjalar att visa om någon är intresserad. Jag kan även hjälpa till med olika knytningar om någon önskar det.

Sjalträff är en bunt glada människor som träffas och har trevligt :mrgreen: och det behöver egentligen inte alls ha med sjalar att göra, vi har avhandlat både tygblöjor, menskoppar och te bland annat :fnissa:
Vårfågeln skrev: Eftersom min dotter inte är ett vant "sjalbarn" så undrar jag hur det funkar att börja bära ett barn som redan är 1 år?
Jag började bära min store kille när han var 5 år så det borde nog fungera! :wink:
Våra två flickor var dryga året när vi började bära dem. De är adopterade och vi fick dem vid 13 resp 15,5 månader. Det var inga problem att börja bära dem då. De liksom bara sjönk ihop och gosade in sig när jag satte dem i sjalen. :loving:
mari_tres skrev:Vilket märke som är bäst är lite en smakfråga, även fast det finns vissa märken som generellt ett anses vara bättre än andra. Kolla under recensioner här så står det en del om de olika sjalarna.

Personligen föredrar jag didymos, medan andra gillar Hoppediz eller Easy Care bäst. Det finns massor av olika märken att välja mellan! Ta en du tycker är snygg, det brukar vara det bästa rådet, eftersom den antagligen blir använd mest :wink:

Att vara bärsjalsambassadär är någonting som man tar på sig frivilligt, om man känner att man är intresserad av att visa andra olika sjalar och/eller knytningar. Jag är tex ambassadör för Sundsvall, jag tycker att det är roligt att träffa folk (fast det är visst inte så ofta som det finns intresserade här uppe) och har en del sjalar att visa om någon är intresserad. Jag kan även hjälpa till med olika knytningar om någon önskar det.

Sjalträff är en bunt glada människor som träffas och har trevligt :mrgreen: och det behöver egentligen inte alls ha med sjalar att göra, vi har avhandlat både tygblöjor, menskoppar och te bland annat :fnissa:
Det låter ju jättetrevligt! Då kanske man får vara med på något sånt snart :D
Hej!

Jag är också helt ny här på SB och funderar lite på vad man ska ha om man vill ha ett barn som är dryga året på ryggen?
Har INGA SOM HELST erfarenheter med det här tidigare, men MEN vad skönt det hade varit om man kunde fått avlastning genom att ta honom på ryggen istället för i famnen när man samtidigt ska hjälpa tjejerna på 2,5 respektive 4 år!!

Rekommendendationer?
Jag har nu sytt mig en Mei Tai och har burit omkring lite på min 1.5-åring, fungerar väldigt bra, har provat både mage sida och rygg och hade med henne ner till affären nu på ryggen. Är också mer eller mindre helt grön på sjalar och hade vela prova en långsjal också men ekonomin sätter lite stopp samtidigt som jag gärna hade velat prova lite olika långsjalar. Har köpt en trikåsjal på tradera dock till nästa barn...
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?