Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av mimpen
Jag har faktiskt fått ont i ryggen nu. Om det då är bärandet, eller att jag i helgen har ammat rätt mycket sittandes dåligt. (i kyrkan - 2h på fredag och 1,5h på söndag och jag hade bäbis vid bröstet hela tiden för annars liksom lät han...)

Men, jag får bära väldigt mycket. Problemen är två...

:arrow: Det går inte att lägga ner honom och få honom att sova vidare. Det har gått ett tag, men nu är det som förgjort. Tips någon? jag brukar försöka bre om honom med filt innan och lägga ner honom med filt och allt så det inte ska bli så kallt. Men det funkar inte... Således bär jag honom alltid när han sover middag (vilket idag har inneburit 4 + 2 h)

:arrow: Om han ligger ner när han är vaken så anfaller Elsa och ska pussas och klappa och pilla och gosa med honom. Och då blir jag så less på att tjata/slita/dra/skrika/vråla på henne att jag bär honom. Således bär jag honom resten av tiden också.

När maken kommer hem tar han över. Men sen infaller kvällsätandet... Dvs några timmars amning och återigen Hjalmar i famnen.

Och vagnen har vi förvisso inte provat på ett par veckor, men då bara skrek han... Men man kanske skulle prova igen :hmm:

Jag har ont! :(
Av Ponyo
Du ska kanske testa och bära i något annat? Själv bar jag runt på Ville varenda sovstund tills han var över året. Det gick inte att lägga ned honom. Jag trodde att min rygg skulle gå av tillslut. :?
Men så kom jag på att hybrid skulle passa mig. Och det gjorde den. Vilket lyft! :love:
Användarens profilbild
Av mimpen
Bubbi skrev:Du ska kanske testa och bära i något annat? Själv bar jag runt på Ville varenda sovstund tills han var över året. Det gick inte att lägga ned honom. Jag trodde att min rygg skulle gå av tillslut. :?
Men så kom jag på att hybrid skulle passa mig. Och det gjorde den. Vilket lyft! :love:
Hybrid?? :hmm:

Jag bär i långsjal, omslutet x. Har en mameco, så den är ganska stadig. Men det är klart man möigen skulle prova vävd...
Av Ponyo
mimpen skrev:
Bubbi skrev:Du ska kanske testa och bära i något annat? Själv bar jag runt på Ville varenda sovstund tills han var över året. Det gick inte att lägga ned honom. Jag trodde att min rygg skulle gå av tillslut. :?

Jag bär i långsjal, omslutet x. Har en mameco, så den är ganska stadig. Men det är klart man möigen skulle prova vävd...
MT-hybrid. Mei Tai med avbärarbälte, med utbredbara axelband. Vill du prova min? Jag kan skicka upp den till dig. Bär så korta stunder numera, så det blir mest i kleinsmekkern. Fast han är kanske för liten ännu. :hmm:
Av Ponyo
Vävd passade nämligen inte mig alls. Fick ont i ryggslutet, och jag behöver ett avbärarbälte för att få optimal avlastning.
Användarens profilbild
Av sussry
Bubbi skrev:Vävd passade nämligen inte mig alls. Fick ont i ryggslutet, och jag behöver ett avbärarbälte för att få optimal avlastning.

Vad är ett avbärarbälte? :hmm:
Av Ponyo
sussry skrev:
Bubbi skrev:Vävd passade nämligen inte mig alls. Fick ont i ryggslutet, och jag behöver ett avbärarbälte för att få optimal avlastning.

Som på en sele, som tex beco
Användarens profilbild
Av Eld77
Var får du ont nånstans? I korsryggen eller mellan skulderbladen? Har du möjlighet att hjälpa den stackars ryggen med massage, spikmatta eller avslappningsövningar?

Jag har också fått ont i perioder, men för mig har det mest hängt ihop med otränade bärmuskler (och då har det gjort ont på ett specifikt ställe i korsryggen) eller att jag har sovit i konstiga ställningar (som när man liggammar tätt inklämd mellan två barn varav minst ett vaknar om man rör på sig...)
Användarens profilbild
Av mimpen
Bubbi skrev:
mimpen skrev:

MT-hybrid. Mei Tai med avbärarbälte, med utbredbara axelband. Vill du prova min? Jag kan skicka upp den till dig. Bär så korta stunder numera, så det blir mest i kleinsmekkern. Fast han är kanske för liten ännu. :hmm:
Då förstår jag. Jag har provat både MT och så har vi selar, jag tror inte det är det som är problemet.

Idag fick jag Hjalmar att somna i vagnen och där sov han i typ 2,5 timme nu på förmiddagen, jätteskönt att få avlasta axlarna. Ska försöka få honom i vagn även vid dagishämtningen, det gör skillnad förstås.
Användarens profilbild
Av mimpen
Eld77 skrev:Var får du ont nånstans? I korsryggen eller mellan skulderbladen? Har du möjlighet att hjälpa den stackars ryggen med massage, spikmatta eller avslappningsövningar?

Jag har också fått ont i perioder, men för mig har det mest hängt ihop med otränade bärmuskler (och då har det gjort ont på ett specifikt ställe i korsryggen) eller att jag har sovit i konstiga ställningar (som när man liggammar tätt inklämd mellan två barn varav minst ett vaknar om man rör på sig...)
Det gör ont mellan skulderbladen. Jag får massage av maken typ varje kväll. Som du säger, jag sover ju också i konstiga ställningar, barn på båda sidor och svårt att röra sig. Det gör inte direkt saken bättre.
Användarens profilbild
Av Droppen
Jag har mer och mer börjat använda vävd nu trots att mio bara väger 5,7. det avlastar betydligt bättre! :tumup:
Användarens profilbild
Av Eld77
mimpen skrev:
Eld77 skrev:Var får du ont nånstans? I korsryggen eller mellan skulderbladen? Har du möjlighet att hjälpa den stackars ryggen med massage, spikmatta eller avslappningsövningar?

Det gör ont mellan skulderbladen. Jag får massage av maken typ varje kväll. Som du säger, jag sover ju också i konstiga ställningar, barn på båda sidor och svårt att röra sig. Det gör inte direkt saken bättre.
Då tror jag också på att testa med vävd sjal. Det är lätt hänt att man börjar spänna emot med axlarna när bebisen blir tyngre och trikåsjalen svajar aldrig så lite. Och dessutom tänka på hur du sitter när du ammar, göra axelgymnastik och se till att röra skulderbladen mer.

Gymnastiktips för axlar och skulderblad:
Håll armarna rakt ut. Försök att dra ihop skulderbladen mot varann, håll kvar några sekunder och slappna av. Upprepa ett antal gånger.
Låt armarna hänga och dra upp axlarna mot öronen. Håll några sekunder och slappna av. Upprepa några gånger och stretcha sen mjukt axeln genom att luta huvudet åt andra hållet. Stretcha andra sidan också.
Rulla axlarna runt runt både framåt och bakåt.
Stå med armarna rakt ut och svinga sedan in dem så de korsas framför bröstet. Ut igen med fart så de kommer lite bakåt och svinga in dem igen.
Sträck armarna rakt upp, knäpp ihop händerna och vrid dem så handflatorna kommer framåt-uppåt och sträck lite till.
Boxas mot en soffkudde. Ta i så du blir varm i ryggen.

Jättehård massage mellan skulderbladen kan också vara skön. Min syster massageterapeuten har tipsat om att lägga en eller två tennisbollar under ryggen (ligg på rygg på golvet eller en yogamatta) och använda den egna tyngden för att massera tillräckligt hårt.
Användarens profilbild
Av Blackbabe
Du har inte fått en kota i ryggen som har hoppat snett/låst sig och därför ger spända muskler? Jag vaknade med grotesk ryggont i veckan och fick åka till naprapat och där hittade hon en kota som låst sig och då ska musklerna kompensera för detta och då får man ont. Kotan kan ha låst sig för ett tag sedan, man behöver inte få ont på en gång. Sen sover man konstigt, bär på barn och då blir det värre.
Användarens profilbild
Av mimpen
Det är lite bättre nu ändå, eftesrom jag i ett par dagar verkligen har ansträngt mig för att komnma ihåg att "pressa ner och tillbaka" axlarna. Så har jag burit lite mindre också. Någon låsning är det inte den här gången, sådana har jag haft många och ofta, så det känner jag igen.

Idag tog jag i alla fall fram en av mina vävda sjalar och det känns skönt. Så det är nog dags för övergång till vävda nu! Fast jag tycker min easycare är för kort - jag måste ha knuten på ryggen och det vill jag inte. Staaaackars mig som måste köpa en längre vävd sjal... :wink:
Användarens profilbild
Av sussry
Bubbi skrev:
sussry skrev:

Som på en sele, som tex beco

Tack, då förstår jag! :D

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?