mimpen skrev:Sofie skrev:Jag har knutit upp Freja några gånger på ryggen sedan hon var en vecka. Det går bra, jag knyter själv och det känns inte farligt. Jag är en omslutet-sucker, men nu med en så liten så knyter jag ryggsäck i nyfödisvariant. Ska kolla om jag hittar igen tråden
med filmlänken.
Jag knyter bara upp på ryggen då jag vet med mig att hon är mätt, har torr blöja och det verkar som om hon kan tänka sig att sova en lång stund. Och inte ens då alla gånger
så det har ju inte blivit så många gånger.
Jag knyter med huvudet redan i sjalen (därav att hon måste vilja sova, annars tycker hon det är läskigt) och det går fint, men inte känner jag mig helt avslappnad... Jag kan ju inte se henne.
Pröva flera gånger om du känner dig sugen, för det kändes stor skillnad andra gången och femte gången tycker jag.
Om man känner sig bekväm med det så är det väl perfekt för hemmafix och tex matlagning 
Ryggsäck har jag aldrig förstått mig på, tycker det känns som om ungen ska ramla ur. Så det törs jag nog inte. Jag får väl sjå mig. Än så länge går det bra att ha honom på magen, men det är lite otäckt tycker jag att stå coh steka mat med honom där... Och att klä på Elsa utkläder... 
Nej, jag gillar eg inte ryggsäck men jag såg en youtubefilm i en tråd som jag inte kan hitta igen för allt i världen.
Man lägger barnet mitt på sjalen med övre kanten ovanför huvudhöjd och nedre nedanför fötterna, samlar ihop sjalen på var sida och tar tag med ena handen så att barnet ligger som i en tygvagga. Sen lyfter man barnet mot axeln och hjälper till med den fria handen att putta fötterna över axeln så att barnet kommer över på ryggen med fötterna före.
Sedan tar man över ena sjaltampen så att man har en på vardera axeln, för ner dem som axelband.
Kläm fast det ena mellan knäna och bak med det andra. Med den handen som är ledig rättar man till barnets ben så de är i grodposition under sjaltyget sedan drar man ner lite av ryggsäckstyget och klämmer fast under den sjaltampen man har bakom ryggen. Klämmer fast den mellan knäna och gör samma med den andra tampen: bak och över nedre delen av ryggsäckstyget ( man kan hoppa lite lätt medans man drar ner det mer)
nu är alltså barnet i en påse som täcker huvudet och är låst nertill av två sjaltampar.
Jag avslutar tibetanskt fram, det blir skönt!
Låter krångligt, men det ser lättare ut på filmen som jag inte kan hitta
Det som jag kände var bra med denna knytning var att barnet kan sättas väldigt långt upp, med huvudet ända uppe i nackgropen. Jag tycker det kändes tryggt att ha en så liten långt upp. Lite kontakt

kanske nån läser här som vet vilken film jag har sett?
Tre fina ungar
Jag har svårt att läsa mellan raderna. Jag upplever inte det som otrevligt om du förklarar överdrivet noga för mig om du tror att jag har missförstått dig.