Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Ponyo
Jag har en jätteviktig fråga.
Finns det ens några stickor man får flyga med?

Ska jag kanske skruva av knit pros och stoppa spetsarna i fickan och stickningen med resten i handbagaget?
Användarens profilbild
Av Fryle
Bubbi skrev:Jag har en jätteviktig fråga.

Ska jag kanske skruva av knit pros och stoppa spetsarna i fickan och stickningen med resten i handbagaget?
Enligt en kvinna jag känner som jobbar i säkerhetskontrollen på Sturup har de rätt att stoppa vilka stickor som helst, även trä- och plast, men ibland går de igenom.
Användarens profilbild
Av Fryle
Kosmos skrev: Kan nog sträcka mig till att vattnet inte behöver vara jättevarmt när man tovar, men utan gnuggning/rörelse går det inte ihop :roll:
Jag har gått en tovningskurs med bara kallvatten, så visst går det, men det ska till en hel del gnugg (och såpa).
Användarens profilbild
Av melon
linafelicia skrev:
Kosmos skrev:
melon skrev:
Knyttet & K skrev:
melon skrev:
ellla skrev:
melon skrev:Jag och en tjej i slöjden hade en diskussion idag. Visst brukar inte ullgarn tova/filta ihop sig om man sköljer det i kallvatten?
Om du bara sköljer det så borde det inte filta. .. Men det kan säkert om du gnuggar med tvål samtidigt...
Hon påstod att ull filtar sig på en gång så fort man blöter det. Jag tror att man måste antingen ha värme eller rörelse till fukten för att det ska kunna filta sig. Att bara skölja i kallt vatten tror inte jag kan få det att filta?
Jag tror inte det filtar av varmt vatten heller, det måste vara rörelse. Jag färgade ullkläder på spisen och rörde jätteförsiktigt och de filtade sig inte.
Ja precis, det försökte jag också säga till henne. Jag har ju färgat massor med garn i 90 grader i vatten men om jag bara rör försiktigt så filtar det ju sig inte. Men hon var helt säker. :roll:
Antar att det var en av jagharprecisgåtturgymnasietochvetallt personerna :wink: Ni kan ju alltid göra ett test och se hur det går :Hahaa: Kan nog sträcka mig till att vattnet inte behöver vara jättevarmt när man tovar, men utan gnuggning/rörelse går det inte ihop :roll:
Ja, hon har nog inte tänkt efter ordentligt. Skulle det vara så att ullplagg är omöjliga att tvätta utan att dom filtar sig? Jag känner igen typen, dom som vet allt och alltid har rätt :wink:
Melon: är du slöjdlärare, eller?
Jag har precis börjat läsa till slöjdlärare. :vågen: Andra veckan börjar imorgon. Jag håller med om att man kan få det att tova utan varmvatten men att bara skölja gör inte att ullen plötsligt filtar ihop sig. Hon påstod att det går att tvätta ullgarn utan att det tovar sig lite. Men det höll inte jag med om.

Hon har nog gjort lite annat före. Vi kommer nog gå i klinch rätt mycket :roll: :mrgreen: Hon verkar vara typen som läst i böcker men inte provat själv. Gått ett år på vävlinje men kan inte sätta upp en väv utan stora vävboken. Och jag är typen "vi improviserar lite och ser var det slutar". :Hahaa:
Kvarnvik: Lite är det nog blixten men det är nog ganska mycket disco ändå :wink:
Av Ponyo
Fryle skrev:

Enligt en kvinna jag känner som jobbar i säkerhetskontrollen på Sturup har de rätt att stoppa vilka stickor som helst, även trä- och plast, men ibland går de igenom.
Ska nog ringa flygbolaget. Kan nog ta mig förbi säkerhetskontrollen utan attt det märks (denisestickor ska visst inte synas i röntgen) men kabinpersonalen kan ha invändningar.

Jag ska kanske satsa på att vika istället. :hmm:
Ett gäng fiskar i arigumi, till en fiskdam à la knyttet, med magneter och allt.
Av Ponyo
Kosmos skrev:
Bubbi skrev:
Fryle skrev:

Ska nog ringa flygbolaget. Kan nog ta mig förbi säkerhetskontrollen utan attt det märks (denisestickor ska visst inte synas i röntgen) men kabinpersonalen kan ha invändningar.

Virkkrokar går inte heller att flyga med :?
Du får väl testa, men räkna med att bli av med dem :wink:
Åh, vad trist :(
5 timmar utan pyssel. Får man ta ombord en liten liten nål?
Så kan jag sy på mitt lapptäcke?
Användarens profilbild
Av Fryle
Bubbi skrev:
Kosmos skrev:
Bubbi skrev:
Fryle skrev:

Tror inte det, du får väl knyta makramé eller nåt (eller en tjock och inspirerande mönsterbok att bläddra i?).
Användarens profilbild
Av emindy
glis skrev:
Empatikan skrev: Har aldrig stickat med strumpstickor tidigare, men håller på att bli galen ibland för jag tappar maskor ideligen :? . Ibland blir det bättre. Jag brukar annars sticka ganska hårt men nu verkar det bli lite löst ibland så maskorna "trillar av". Vad är det man brukar säga, övning ger färdighet :hmm: :mrgreen: Hursomhelst, den här tråden är super för att hitta motivation att fortsätta, för ni lyckas med så snygga saker ju! :love: Och så får ni hjälpa mig när jag kör fast så jag inte lägger det på hyllan igen :app:
Jag vill slå ett slag för magic loop! Det har blivit min melodi! Det finns bra instruktionfilmer på youtube! Man använder rundsticka istället och då slipper man de förhatliga hörnen. Eller i alla fall hälften av dem.
:iagree:
melon skrev:
linafelicia skrev:
Kosmos skrev:
melon skrev:
Knyttet & K skrev:
melon skrev:
ellla skrev:
melon skrev:Jag och en tjej i slöjden hade en diskussion idag. Visst brukar inte ullgarn tova/filta ihop sig om man sköljer det i kallvatten?
Om du bara sköljer det så borde det inte filta. .. Men det kan säkert om du gnuggar med tvål samtidigt...
Hon påstod att ull filtar sig på en gång så fort man blöter det. Jag tror att man måste antingen ha värme eller rörelse till fukten för att det ska kunna filta sig. Att bara skölja i kallt vatten tror inte jag kan få det att filta?
Jag tror inte det filtar av varmt vatten heller, det måste vara rörelse. Jag färgade ullkläder på spisen och rörde jätteförsiktigt och de filtade sig inte.
Ja precis, det försökte jag också säga till henne. Jag har ju färgat massor med garn i 90 grader i vatten men om jag bara rör försiktigt så filtar det ju sig inte. Men hon var helt säker. :roll:
Antar att det var en av jagharprecisgåtturgymnasietochvetallt personerna :wink: Ni kan ju alltid göra ett test och se hur det går :Hahaa: Kan nog sträcka mig till att vattnet inte behöver vara jättevarmt när man tovar, men utan gnuggning/rörelse går det inte ihop :roll:
Ja, hon har nog inte tänkt efter ordentligt. Skulle det vara så att ullplagg är omöjliga att tvätta utan att dom filtar sig? Jag känner igen typen, dom som vet allt och alltid har rätt :wink:
Melon: är du slöjdlärare, eller?
Jag har precis börjat läsa till slöjdlärare. :vågen: Andra veckan börjar imorgon. Jag håller med om att man kan få det att tova utan varmvatten men att bara skölja gör inte att ullen plötsligt filtar ihop sig. Hon påstod att det går att tvätta ullgarn utan att det tovar sig lite. Men det höll inte jag med om.

Hon har nog gjort lite annat före. Vi kommer nog gå i klinch rätt mycket :roll: :mrgreen: Hon verkar vara typen som läst i böcker men inte provat själv. Gått ett år på vävlinje men kan inte sätta upp en väv utan stora vävboken. Och jag är typen "vi improviserar lite och ser var det slutar". :Hahaa:
Roligt! Jag är också slöjdlärare 8)
Av Sia
Sia skrev:
Knyttet & K skrev:
Sia skrev:Min mamma fyller år snart, så nu undrar jag: vad var det för über-snygga-super-stickor som någon/några här på sjalbarn hade köpt förut? jag hittar inte i tråden, kommer bara ihåg att dom var jättebra och jättedyra.
Någon som har en länk så att jag slipper leta efter något jag inte vad vad det heter?
Var de flerfärgade? Isåfall var det nog Knit Pro, det är många här i tråden som har dem iaf. Säljs bla hos http://www.3stickor.se
Tack knyttet!!
Dom var ju inte alls så dyra som jag inbillade mig! (iallafall inte om man ska ge bort dom som present)
det blir perfekt, då har man den presenten klappad och klar!! :mrgreen:
En fråga bara, hur är dom att sticka med jämfört med bambu-rundstickor?
Pratade med mamma nyss, och hon var så nöjd med sina bambustickor... jag vill ju inte köpa nåt åt henne som hon inte kommer att använda.
Sia skrev:
Sia skrev:
Knyttet & K skrev:
Sia skrev:Min mamma fyller år snart, så nu undrar jag: vad var det för über-snygga-super-stickor som någon/några här på sjalbarn hade köpt förut? jag hittar inte i tråden, kommer bara ihåg att dom var jättebra och jättedyra.
Någon som har en länk så att jag slipper leta efter något jag inte vad vad det heter?
Var de flerfärgade? Isåfall var det nog Knit Pro, det är många här i tråden som har dem iaf. Säljs bla hos http://www.3stickor.se
Tack knyttet!!
Dom var ju inte alls så dyra som jag inbillade mig! (iallafall inte om man ska ge bort dom som present)
det blir perfekt, då har man den presenten klappad och klar!! :mrgreen:
En fråga bara, hur är dom att sticka med jämfört med bambu-rundstickor?
Pratade med mamma nyss, och hon var så nöjd med sina bambustickor... jag vill ju inte köpa nåt åt henne som hon inte kommer att använda.
Lika bra tycker jag. Jag hade bara stickat på bamburundsticka tidigare och jag tycker Knit Pro är lika sköna. Mjuka kablar och lagom "glidiga". Jag tycker det är toppen att man kan skruva av spetsarna, enkelt att byta spetsar under stickningen och för mig som stickar lösare när jag stickar avigt kan jag ha ena spetsen ett halvnummer mindre om jag stickar fram och tillbaka på stickan :tumup:
Fryle skrev:
Bubbi skrev:
Kosmos skrev:
Bubbi skrev:
Fryle skrev:

Tror inte det, du får väl knyta makramé eller nåt (eller en tjock och inspirerande mönsterbok att bläddra i?).
Säger bara nålbinding. Ingen som ännu tagit ifrån mig eller syrran vårat handarbete. Har dock kommit igenom med trästickor också (även en halvliters flaska vatten, vilken jag hade glömt bort att jag hade i väskan)
Av Ponyo
Juliusdotter skrev:
Fryle skrev:
Bubbi skrev:
Kosmos skrev:
Bubbi skrev:
Fryle skrev:

Säger bara nålbinding. Ingen som ännu tagit ifrån mig eller syrran vårat handarbete. Har dock kommit igenom med trästickor också (även en halvliters flaska vatten, vilken jag hade glömt bort att jag hade i väskan)
Tittade på flygbolagets lista över förbjudna saker, och på den stod det inte stickor och virknålar :vågen:
Så jag köper denisestickor och chansar.
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 289
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?