Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av glis
:oops: Jag missade de sista inläggen på den sidan. Skäms på mig!

Jag håller med dig, ull filtar sig såklart inte när det blir blött, då skulle ju alla får vara filtade jämt! Och de har faktiskt inte ens dreadlocks! Hon tror kanske att får har framtänder i överkäken också? Det har ju tele-2 fåret :)
Användarens profilbild
Av melon
glis skrev:Jag håller med dig, ull filtar sig såklart inte när det blir blött, då skulle ju alla får vara filtade jämt! Och de har faktiskt inte ens dreadlocks! Hon tror kanske att får har framtänder i överkäken också? Det har ju tele-2 fåret :)

:Hahaa: :Hahaa: :Hahaa: :Hahaa: Tusan också att jag inte kom på att svara det! Det var ju görkul.
Av Ponyo
Jag stickade en tröja till mig själv i alpacka, och den blev inte alls bra. Så jag ska repa upp och sticka om.
Kanske en kofta.

Men vad? Några förslag på vad som skulle bli snyggt med alpacka?
Bubbi skrev:Jag stickade en tröja till mig själv i alpacka, och den blev inte alls bra. Så jag ska repa upp och sticka om.
Kanske en kofta.

Men vad? Några förslag på vad som skulle bli snyggt med alpacka?
En av mina favoritkoftor har jag stickat i alpacka. Den ser ut såhär:
Bild
Den är från boken vikingamönster i stickat av Elisabeth Lavold.
kvarnvik skrev:
kvarnvik skrev:Jag behöver lite hjälp med min kofta. Jag ska sticka på framkanter för knappar och knapphål på den och vet inte riktigt vilken teknik jag ska använda. alla övriga kanter är rätstickade, så jag tänkte att de här kanterna också skulle vara det, fast blir ju på vertikalen istället för horisontellt då. Men när jag stickar räta så tycker jag att det stretchar ut för mycket. Testade att sticka avigt, men det blev likadant. Mamma föreslog att jag skulle sticka slätstickning, fast med slätstickningen inåt, så att den aviga sidan kommer utåt. Men då krullar det väl sig? :help:
Puff :D
:hmm:
Jag tror att det krullar sig med slätstickning men om du slätstickar hela knäppkanten och sen rätstickar de sista varven borde det funka men det kommer inte att se ut exakt som de rätstickade kanterna eftersom det blir tätare men det kanske inte spelar någon roll.
MuuM skrev:
majo0322 skrev:
glis skrev:
Empatikan skrev: Har aldrig stickat med strumpstickor tidigare, men håller på att bli galen ibland för jag tappar maskor ideligen :? . Ibland blir det bättre. Jag brukar annars sticka ganska hårt men nu verkar det bli lite löst ibland så maskorna "trillar av". Vad är det man brukar säga, övning ger färdighet :hmm: :mrgreen: Hursomhelst, den här tråden är super för att hitta motivation att fortsätta, för ni lyckas med så snygga saker ju! :love: Och så får ni hjälpa mig när jag kör fast så jag inte lägger det på hyllan igen :app:
Jag vill slå ett slag för magic loop! Det har blivit min melodi! Det finns bra instruktionfilmer på youtube! Man använder rundsticka istället och då slipper man de förhatliga hörnen. Eller i alla fall hälften av dem.
Men jag är fortfarande inte säker på om man vinner tid. Det tar en stund att dra igenom loopen ;) Men jag håller med: gillar det också.
Det beror väl på hur lång rundsticka man har. :-) Och jag är inte ute efter att vinna tid på stickningen, utan på att slippa plocka upp maskorna jag tappar när stickorna glider ur. Och slippa de hemska stegarna vid varje byte. Jag :heart: MagicLoop!
Uum, det var inte tidsvinst på det viset jag menade :oops: Utan mera skillnaden mellan att dra loop och flytta strumpstickor :)
Användarens profilbild
Av MuuM
majo0322 skrev:
MuuM skrev:
majo0322 skrev:
glis skrev:
Empatikan skrev: Har aldrig stickat med strumpstickor tidigare, men håller på att bli galen ibland för jag tappar maskor ideligen :? . Ibland blir det bättre. Jag brukar annars sticka ganska hårt men nu verkar det bli lite löst ibland så maskorna "trillar av". Vad är det man brukar säga, övning ger färdighet :hmm: :mrgreen: Hursomhelst, den här tråden är super för att hitta motivation att fortsätta, för ni lyckas med så snygga saker ju! :love: Och så får ni hjälpa mig när jag kör fast så jag inte lägger det på hyllan igen :app:
Jag vill slå ett slag för magic loop! Det har blivit min melodi! Det finns bra instruktionfilmer på youtube! Man använder rundsticka istället och då slipper man de förhatliga hörnen. Eller i alla fall hälften av dem.
Men jag är fortfarande inte säker på om man vinner tid. Det tar en stund att dra igenom loopen ;) Men jag håller med: gillar det också.
Det beror väl på hur lång rundsticka man har. :-) Och jag är inte ute efter att vinna tid på stickningen, utan på att slippa plocka upp maskorna jag tappar när stickorna glider ur. Och slippa de hemska stegarna vid varje byte. Jag :heart: MagicLoop!
Uum, det var inte tidsvinst på det viset jag menade :oops: Utan mera skillnaden mellan att dra loop och flytta strumpstickor :)
Aaah. Du menar de där två-tre sekunderna? :-D Nä, dem räknar inte jag. Och jag tror nog att jag är snabbare på att dra loopen än att fippla med de där hemska strumpstickorna. Och vinsten i själen är ännu större. ;-)
MuuM skrev:
majo0322 skrev: Men jag är fortfarande inte säker på om man vinner tid. Det tar en stund att dra igenom loopen ;) Men jag håller med: gillar det också.
majo0322 skrev:Uum, det var inte tidsvinst på det viset jag menade :oops: Utan mera skillnaden mellan att dra loop och flytta strumpstickor :)
MuuM skrev:Aaah. Du menar de där två-tre sekunderna? :-D Nä, dem räknar inte jag. Och jag tror nog att jag är snabbare på att dra loopen än att fippla med de där hemska strumpstickorna. Och vinsten i själen är ännu större. ;-)
:) Jag skall nog skaffa kortare smidiga rundstickor...
Användarens profilbild
Av MuuM
majo0322 skrev:
MuuM skrev:
majo0322 skrev: Men jag är fortfarande inte säker på om man vinner tid. Det tar en stund att dra igenom loopen ;) Men jag håller med: gillar det också.
majo0322 skrev:Uum, det var inte tidsvinst på det viset jag menade :oops: Utan mera skillnaden mellan att dra loop och flytta strumpstickor :)
MuuM skrev:Aaah. Du menar de där två-tre sekunderna? :-D Nä, dem räknar inte jag. Och jag tror nog att jag är snabbare på att dra loopen än att fippla med de där hemska strumpstickorna. Och vinsten i själen är ännu större. ;-)
:) Jag skall nog skaffa kortare smidiga rundstickor...
Inte för korta bara! Då blir det knepigt. 60-80 cm är lagom. 40 är nästan omöjligt om man inte gör mössor eller liknande med "halv loop".
Av Sia
Min mamma fyller år snart, så nu undrar jag: vad var det för über-snygga-super-stickor som någon/några här på sjalbarn hade köpt förut? jag hittar inte i tråden, kommer bara ihåg att dom var jättebra och jättedyra.
Någon som har en länk så att jag slipper leta efter något jag inte vad vad det heter?
Sia skrev:Min mamma fyller år snart, så nu undrar jag: vad var det för über-snygga-super-stickor som någon/några här på sjalbarn hade köpt förut? jag hittar inte i tråden, kommer bara ihåg att dom var jättebra och jättedyra.
Någon som har en länk så att jag slipper leta efter något jag inte vad vad det heter?
Var de flerfärgade? Isåfall var det nog Knit Pro, det är många här i tråden som har dem iaf. Säljs bla hos www.3stickor.se
Av Sia
Knyttet & K skrev:
Sia skrev:Min mamma fyller år snart, så nu undrar jag: vad var det för über-snygga-super-stickor som någon/några här på sjalbarn hade köpt förut? jag hittar inte i tråden, kommer bara ihåg att dom var jättebra och jättedyra.
Var de flerfärgade? Isåfall var det nog Knit Pro, det är många här i tråden som har dem iaf. Säljs bla hos http://www.3stickor.se
Tack knyttet!!
Dom var ju inte alls så dyra som jag inbillade mig! (iallafall inte om man ska ge bort dom som present)
det blir perfekt, då har man den presenten klappad och klar!! :mrgreen:
Kosmos skrev:
melon skrev:
Knyttet & K skrev:
melon skrev:
ellla skrev:
melon skrev:Jag och en tjej i slöjden hade en diskussion idag. Visst brukar inte ullgarn tova/filta ihop sig om man sköljer det i kallvatten?
Om du bara sköljer det så borde det inte filta. .. Men det kan säkert om du gnuggar med tvål samtidigt...
Hon påstod att ull filtar sig på en gång så fort man blöter det. Jag tror att man måste antingen ha värme eller rörelse till fukten för att det ska kunna filta sig. Att bara skölja i kallt vatten tror inte jag kan få det att filta?
Jag tror inte det filtar av varmt vatten heller, det måste vara rörelse. Jag färgade ullkläder på spisen och rörde jätteförsiktigt och de filtade sig inte.
Ja precis, det försökte jag också säga till henne. Jag har ju färgat massor med garn i 90 grader i vatten men om jag bara rör försiktigt så filtar det ju sig inte. Men hon var helt säker. :roll:
Antar att det var en av jagharprecisgåtturgymnasietochvetallt personerna :wink: Ni kan ju alltid göra ett test och se hur det går :Hahaa: Kan nog sträcka mig till att vattnet inte behöver vara jättevarmt när man tovar, men utan gnuggning/rörelse går det inte ihop :roll:
Ja, hon har nog inte tänkt efter ordentligt. Skulle det vara så att ullplagg är omöjliga att tvätta utan att dom filtar sig? Jag känner igen typen, dom som vet allt och alltid har rätt :wink:
Melon: är du slöjdlärare, eller?
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 289
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?