Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av truehannapanna
Är de nån som har erfarenhet av både ring och trikåsjal?
vad är bäst?
Jag själv är helt lost och börjar ju vackla såklart angående mitt val ;D

Jag har inte kikat allt för mycket men jag valde ringsjal för att de kändes lättare att förstå sig på och att jag då kan (förmodligen) amma barnet i sjalen.. De funkar inte att amma i en sån knytsjal va? jag kikade på den sino som några sa och den känns lättare (?) ändå än andra såna sjalar som är så förbaskat långa? :hmm:
Av truehannapanna
Jemmah skrev:Hur gammalt är barnet du bär?

De är ännu ofött. :) Jag har bf 8 mars.
Och med tanke på att jag har en drygt 1½ åring hemma också känner jag att jag kommer behöva två händer fria ibland även fast jag bär på lillasyster..
Användarens profilbild
Av mari_tres
Tycker att trikåsjalen är bäst, mysigast, stadigast och bekvämast.
Ringsjalen belastar bara ena axeln och det kan vara lite knivigt att få till huvudet bra. Dessutom tog det mig nästan ett år innan jag fick till ringsjal bra :lol: fast jag hade ju andra sjalar så jag behövde ju inte träna så mycket på den.
Användarens profilbild
Av Lando
När vår lille föddes hade jag ännu inte kikat in här på SB (det var lite synd - tänk så många bra tips jag kunde fått), men vi hade införskaffat en ringsjal och en trikåsjal som låg och väntade.
I början använde jag bara ringsjalen för det var ju så enkelt att lägga ner bebisen i den, och så var det sommar och den var luftig och lätt. När jag började använde trikåsjalen (efter 5 månader) märkte jag dock att det fanns många fördelar med den. T ex att man slapp snedbelastningen som inte går att undvika med ringsjalen, det var lättare att göra saker eftersom bebisen satt närmare kroppen och var mer skyddad. Händerna var fria (i ringsjalen ligger barnets huvud ju åt ena sidan och jag gick ofta och stöttade det lite med ena handen).
Jag var nog lite för bekväm för att lära mig knyta de där 5 meterna sjal i starten, men det är ett väl investerat arbete att lära sig det! Och löser man upp knuten lite och är aningen fantasifull och flexibel så skall man visst kunna amma i trikån också (jag hade inte klarat det som nybörjare med sjal men får vi en till bebis en dag så tror jag att det kommer att gå!).
Så i mitt liv fanns det plats för både ringsjalen och trikån (fast trikåsjalen kunde ha varit en mjuk vävd sjal direkt, för jag tycker faktiskt bäst om de vävda).
Om du köper begagnat kan du ju förbereda dig med båda - och sedan kan du ju alltid sälja vidare om det inte kommer till användning :tumup: .
Lycka till!
Av Ponyo
Jag gjorde det klassiska nybörjarfelet att tro att ringsjal skulle vara lättare. Oj, vad jag slet mitt hår, tills jag bytte till trikåsjal istället. Betydligt enklare.
Sedan när Ville var 6 månader så vågade jag mig på ringsjal igen, och då gick det jättebra.
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Ringsjalen är ett bra komplement, framför allt när barnet närmar sig halvåret, men ska du välja bara en enda sjal där i början så satsa på en trikåsjal. Framför allt om du vill han händerna fria för ditt stora barn! :-D

...och knytningarna lär man sig rätt snabbt faktiskt, och dessutom brukar det, hur tokigt det än låter, vara lättare att lära sig knyta en långsjal (ex. en trikåsjal än en kortsjal (ex. bära barn)

Lycka till!
Av Lenaskeå
Om du kan köpa båda sjalarna så gör det! Jag tycker att en trikå & jättemysigt & skönare att bära barnet i längre stunder. Sen är ringsjalen bra om ni är varma av er (som jag & Ebba) & du inte ska bära längre stunder.

Jag använder mest ringsjal nu & får till det jättebra, men det dröjde 2 år innan jag fick till det! Ringarna har jag bak på ryggen, ganska långt ner istället för fram nedanför axeln. (tibetanskt?)
Av truehannapanna
Tack för alla klyftiga svar och kommentarer.
Jag tror nog jag ska ge mej på en trikåsjal då.. :tumup: Så kan vi komplettera med en ringsjal senare.
Jag tänkte försöka kolla efter en begagnad så kan man som nån sa kanske rent av köpa en av varje på en gång. :wink:
Användarens profilbild
Av mari_tres
Lenaskeå skrev:
Jag använder mest ringsjal nu & får till det jättebra, men det dröjde 2 år innan jag fick till det! Ringarna har jag bak på ryggen, ganska långt ner istället för fram nedanför axeln. (tibetanskt?)
Japanskt :wink:
Av Lenaskeå
mari_tres skrev:
Lenaskeå skrev:
Japanskt :wink:

Mhmm, jahaa... :Hahaa:
Av truehannapanna
Jag har nog gått och blivit ägare till en Looma Sino. Eller jag ska hämta den i morgon! Så får vi se vad jag tycker om den! Jag får övningsknyta lite med nån av sonens gosedjur innan lillasyster kommer :mrgreen:
Av Lenaskeå
truehannapanna skrev:Jag har nog gått och blivit ägare till en Looma Sino. Eller jag ska hämta den i morgon! Så får vi se vad jag tycker om den! Jag får övningsknyta lite med nån av sonens gosedjur innan lillasyster kommer :mrgreen:
Kul, lycka till!! :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?