Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Lhuurbusa
Ergo eller Beco???

Hej! Jag har en Ergo och en 10 månaders dotter. De äldre barnen (och även sista förstås) bars mkt i trikåsjalar men nu skaffade jag en Ergo i höstas, för att få upp henne på ryggen o kunna se mina fötter o inte snubbla på syskonen :) Ergon sitter bra på mig o hon sover bra o extraduken håller huvudet, så vi har varit nöjda. Men nu när det blev kallt och både hon o jag har rejält m vinterkläder så klarar jag inte att spänna henne på ryggen utan assistent. Och det är ju inte jämt man kan fråga första bästa person på Konsumparkeringen... Förresten finns det ju tillfällen man inte har mer än en tvåårig storebror till hjälp!

Då har jag fått tips att skaffa en Beco, eftersom man kan "sätta fast" barnet i påsen innan man spänner på sig. Verkar ju bra! Stämmer det att de är lättare att på på sig? De har ingen "huvudduk", tappar inte barnet stödet om de somnar då? Vad är det för skillnad på Butterfly o andra modeller?

Alla synpunkter på Ergo vs Beco mottages tacksamt!
Användarens profilbild
Av Scharlott
Du har fått bra tips från Dorotea, att dra ut axelbanden i princip i yttersta läget brukar vara en bra lösning när man ska få upp ett större barn med vinteroverall på ryggen i Ergo, samt att dra åt dem igen när barnet sitter bra på plats 8)

Nu vet jag inte var du bor, men i fall du inte skulle få det att funka kanske du kan få "hands-on-hjälp", antingen på sjalträff (där det oftast finns vana bärselesanvändare som gärna hjälper till), eller om det finns någon bärsjals/bärselesambassadör i din närhet?
Användarens profilbild
Av Indah
Jag är urkass på att sätta barnet direkt på ryggen så jag tar på mig selen på magen, sätter fast barnet och sedan hasar jag bak barnet på ryggen bit för bit.
Då har jag axelbanden nästan med fullt utdrag för att underlätta när jag ska ta på mig dem.
Förstår du vad jag dillar om? Jag är lite trött och vimsig så här på natten :)
Av Lhuurbusa
Tack för era snabba svar!

Jo, jag försöker ju förstås att sätta i henne före o sen hasa runt, men då blir det nästan så jackan sitter bakofram mé :mrgreen: Och jag tycker det är jättesvårt att "hålla balansen" på barnet innan jag fått på mig axelremmarna, så klart sitter ju inte ungen tvärstill jämt heller. Overall på henne är väl inte världpoppis, utan varmt o stökigt... Det är ingen som tetat om Becon är lättare? Men både jag o barnet måste ju passa oxå. Tyvärr bor jag avigt till, så chansen att hitta nån som kan visa/öva med oss är liten. Och jag har fått prova en Beco en gång, men det var typisk inomhusprovning, mer fanns inte tid för, så jag minns inte hur det verkligen kändes?

Självklart borde jag öva mer, men när det känns svårt blir det att jag tar vagn istället, inte kul men då känns det åtminstone säkert att jag inte tappar barnet.
Användarens profilbild
Av Scharlott
Lhuurbusa skrev:Jo, jag försöker ju förstås att sätta i henne före o sen hasa runt, men då blir det nästan så jackan sitter bakofram mé :mrgreen:
Det där känner jag igen... :wink: Ett tips här är att låta midjebältet vara lite lösare spänt just då du ska hasa runt, och att dra ut axelbanden i princip i yttersta läget. Då brukar man slippa dra med den egna jackan. När barnet sedan sitter på plats drar du åt både midjebältet igen och axelremmarna 8)
Lhuurbusa skrev:Tyvärr bor jag avigt till, så chansen att hitta nån som kan visa/öva med oss är liten.
Så synd... du har inte möjlighet att ta dig till någon stad i närheten? :| T.ex. här i Göteborgsområdet ordnas sjalträffar både centralt inne i Göteborg och i närliggande mindre städer såsom Lerum, Alingsås, Bollebygd, Borås, Kungälv, Kungsbacka. Vi som bor lite utanför städerna brukar ta oss iväg till resp träff och/eller ordna hemma-hos-träff :D

Ett annat förslag är att lägga ut en egen tråd HÄR under bärsjalsambassadörer och efterlysa "Hjälp med bärselar i xxx-trakten" och skriva vad du behöver hjälp med och var du finns. Kanske finns hjälpen närmare än du tror? :)
Av Lhuurbusa
Stort tack för svaren! Jag ska verkligen försöka ta mej till en träff, det vore ju lösningen! Håller koll på träffar framöver :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?