Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Jounin
Jag väntar mitt andra barn i februari, alltså mitt i kallaste vintern och jag funderar lite på hur det praktiskt ska gå till att bära i sjal.

Storebror föddes under sommarhalvåret så han kunde ju sitta i overall under vintern och ändå hålla värmen, men hur fungerar det med ett spädbarn? Kan den sitta i overall eller blir det för varmt? Är det bättre att satsa på ylleunderställ och sedan ha sjalen och bebisen innanför jackan?

Hur har ni andra som burit väldigt små under vinterhalvåret gjort?
Användarens profilbild
Av Sannasmamma
jag hade bärjacka första vintern, emma är född i december. jag hade henne i trikåsjal, och inte mycket av henne stack upp ur den. hon hade små stickade ullstrumpor och tunn mössa, hon blev varm av mig och jackan. jag hade inte velat ha en nyfödd utanpå jackan, det hade blivit så bökigt och omysigt.
Av surftrollet
Min förra var en oktoberbebis och jag bar honom som plutt innanför min jacka, en tjock dragkedjetröja som jag tog på om oss båda, min halsduk som extra värme/vindskydd runt bebisens nacke, en mössa och vantar på bebisen. När han blev lite större (3-4 månader) hade han en fleeceoverall, yllesockor (mina, sockornas hälar hamnade vid knäna på bebis) och annat som förstärkte under, och så tog jag på oss min jacka (gick inte att stänga) utanpå sjalen.

Nu var ju oktober lite varmare än februari, men jag skulle tro att det funkar bra att ha ganska lite på bebis och klä på runt er båda, extra på utstickande bebisdelar som huvud, fötter och spretande händer. :)

Välkommen hit! :hello:
Användarens profilbild
Av Droppen
bärjacka och trikåsjal här med. :D
bebis har då vanliga kläder, tjocka ullstrumpor och väpnarhuva i ull. oslagbart smidigt. :tumup:
Av mulle_80
våran T som föddes i februari bar vi innanför vanlig jacka.
vanliga kläder fast med mössa o tossor det räckte kanon.
Användarens profilbild
Av emelie
Oliver är född i februari och bars i moby wrap (trikå).
Han hade sina vanliga innekläder samt mössa och varma tossor och ullsockar och jag kunde knäppa vinterjackan runt honom.
Av Jounin
Tack för alla bra svar!

Ja, det verkar ju ordna sig då, utan en massa onödiga overallinköp :tumup:

Låter ju helt klart mysigast att ha bebisen innanför jackan utan en massa lager emellan :-)
Användarens profilbild
Av Joffsan
Jag har haft 2 vinterbebisar som båda burits i sina vanliga innekläder i trikåsjal. Sen på med mössa och så har jag haft makens vinterjacka runt om. Fötterna har jag stoppat in i sjalen. Sen kollar man bara att det cirkulerar ner frisk luft i jackan. MYCKET praktiskt. Inte mycket har stuckit upp av bebisen ur jackan och flera har frågat om jag fortfarande var gravid... :fnissa:
Av belinda
Vintersjalbarn är jättesmidigt på det sättet att man slipper krångla på en massa ytterkläder. Liten mössa och ett par tossor eller nåt så räcker det med vanliga kläder under en jacka eller bärskydd :D
Användarens profilbild
Av Elflin
Eftersom jag hade en liten prematur som hade svårt att hålla värmen, tipsar jag om en liten bit fleece (ung 40x40cm) som man lägger innanför smokingbältet på trikåsjalen! Fungerar utmärkt som förstärkning! :tumup:
Av Jounin
Tänkte bara återigen tacka för de kloka svar jag fått och meddela att pojken ville komma ut lite tidigare än planerat, men att vi nu är hemma efter en vecka på neo och hemfärden naturligtvis gjordes i sjal. I sina vanliga kläder och med bara en liten mössa satt han i lotusställning i sjalen innanför jackan och ni har helt rätt - det var jättesmidigt!

Sätter man bara på sig jackan sist så umdviker man dessutom effektivt överhettning! Tipptopp! :tumup:
Av Ponyo
Jounin skrev:Tänkte bara återigen tacka för de kloka svar jag fått och meddela att pojken ville komma ut lite tidigare än planerat, men att vi nu är hemma efter en vecka på neo och hemfärden naturligtvis gjordes i sjal. I sina vanliga kläder och med bara en liten mössa satt han i lotusställning i sjalen innanför jackan och ni har helt rätt - det var jättesmidigt!

Sätter man bara på sig jackan sist så umdviker man dessutom effektivt överhettning! Tipptopp! :tumup:
Grattis! :heart:
Användarens profilbild
Av emelie
Stort grattis till pojken! :heart:

och vad bra att sjalen fungerade. :D

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?