Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av vill testa
Hej!
Jag väntar barn (BF i maj) som jag gärna vill bära i sjal. Men, frågan är om det går? Vid rutinultraljudet fick vi nämligen veta att bebisen har snedställda fötter (så kallad klumpfot) vilket innebär att båda fötterna, ja faktiskt hela benet upp över knät, kommer att gipsas. Man gipsar under ca tre månader, därefter använder man skenor.

Så, min fråga är: kan man bära i sjal fast barnets ben är gipsade?
Något särskilt man bör tänka på?
Rekommendationer ang. val av sjal?

Om någon vill veta mer om snedställda fötter + vill se hur gipsning och skenor kan se ut för att kunna svara på hur det funkar med sjalbärande så har jag hittat en blogg med fina bilder + videoklipp här: http://finafoten.blogspot.com/
Användarens profilbild
Av Ester
det ska väl gå alldeles utmärkt det. Bara man är försiktig så att det inte blir tryck på själva skenan.
Med lite nogrannhet ska man nog kunna bära finfint barn med höftlux ska ju gärna bäras - men deras gipsskena kanske är lättare att få till i en sjal...men vad vet jag? Jag ahr aldrig burit ett abrn med skena.

Men ajg har en bror som fick ha gipsade ben och fötter som bebis pga av samma snedställning - idag springer han marathon och spelar korpfotboll för fullt :D
Av FruFrid
Min son hade ett gipsat ben pga sned fot. Han hade gipset en månad och det gick bra att bära honom på magen under tiden. Inte lika supermysigt som ogipsat men helt ok.

Edit: Vi bar i trikåsjal. Man fick ha lite koll så att inte sjaltyget gled upp ovanför gipskanten för då kunde det stasa av benet lite.
Användarens profilbild
Av melon
Jag har jobbat med ett barn som är fött med klumpfot. Av det jag sett av fotona från bebistiden så borde det absulot inte vara något hinder för att bäras i sjal. Kan ju vara lite stökigare att få i barnet bara, men det lär ni er fort :tumup:
Av vill testa
Vad bra att det verkar kunna funka ändå! Sele är naturligtvis också ett alternativ, men jag tror, utan att ha testat varken sjal eller sele, att sjal skulle passa mig bättre. Man använder olika skenor i olika delar av landet som jag har förstått det, får väl se om grodposition funkar med vad de nu använder här (oavsett så kan det förstås hända att det inte blir så bekvämt för varken barnet eller mig). Ska prata med dem på ortopeden och höra om de har erfarenhet + se om jag kan låna sjal och testa.

Tack för alla svar!
Användarens profilbild
Av glis
Jag tror som de andra i tråden att det skall gå utmärkt med både sjal och sele. För barnet kommer det inte vara några problem, det värsta som kan hända är att den som bär blir öm av att gipset trycker. Hur det går när barnet skall använda skena istället beror på vilken sorts skena som används i ert landsting. Om det är en plastskena som sitter ungefär som gipset är det inga problem, men om det är en sk "Dennis Brown-skena" krävs det att man orkar krångla lite och då kan det kanske vara lättast med sele.

Jag har inte burit barn med gips eller skenor, men jag brydde mig aldrig om att pula in kisens fötter i grodposition utan lät dem hänga utanför sjalen och det tror jag är enklast att göra när det gäller ett barn med gipsade fötter också. Och så tror jag att det är bra med en trikåsjal när barnet är litet, det är så mysigt :heart: Den enda hänsynen jag tror att ni behöver göra när ni väljer sjal som skiljer sig från min ågren (ja jösses vad jag funderade :roll: ) inför första sjalköpet är att jag tycker att ni skall tänka på att inte köpa för mörk sjal eftersom gipset "mjölar" lite.

Och som vanligt: Kolla om ni har någon sjalträff att åka på i närheten om ni undrar eller när det börjar bli dags att byta bort trikåsjalen så ni får prova, klämma, känna och titta på andra selar och sjalar.
Användarens profilbild
Av Ingrid
Jag har träffat ett flertal föräldrar som har haft barn med gips och i skena, av ovan nämnda anledningar, som har varit och handlat sjal för att bära sina barn i. Och det går bra både med trikåsjal och vävd sjal. Mitt råd är (som alltid, när det gäller gravida :D ) att om möjligt vänta tills barnet har kommit och då gå och prova ut en sjal hos någon som kan hjälpa er att få prova olika sorters sjalar, någon som har flera olika sjalar hemma eller en sjalförsäljare med många olika sorter. På så sätt kan ni känna ordentligt vilken sjal som passar både er och barnet bäst i den situation ni har och vad som känns mest praktiskt.
Av vill testa
Tack för fler svar! (Glis och jag har messat lite fram och tillbaka också, fint det :tumup: )

Några kompisars barn kommer att växa ur sin trikåsjal lagom tills vår lille/a tittar ut, så vi kommer att få låna deras sjal :) Deras sjal är lite tjockare, så kanske blir den för varm under sommaren, men det ger oss i alla fall bra möjlighet att testa sjalbärandet.
Användarens profilbild
Av glis
Nu kan jag rapportera: Det går bra att bära gipsade barn i sele i alla fall!
Visserligen är barnet jag provat bära min son, och han är 2½, har bara ena benet gipsat och inte i de rätta vinklarna men i alla fall! Trodde inte att jag skulle på "chansen" att prova...
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?