Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Helt ny som sjalanvändare, ville ha en till tösen på 3 år, men då fanns inte ekonomi till det. Men den här gången gör det det :D

Nu till mina frågor, har köpt en, hon trodde det var en Tricot Slen (var inte hemma då jag ringde), via blocket. Via blocket då vi inte vill betala så mycket för den första, om vi inte gillar att bära i sjal, eller att bebis inte vill bli buren så. Är det en okej sjal? Läst att den kan bli lite varm, för varm i början av mars? Hur är den att knyta? Är de flesta elastiska/trikåsjalarna någorlunda lika, eller skiljer det sig mycket?

Sett ett märke som heter Moby wrap och kollat Mam Eco, hur är Tricot Slen i jämförelse med dessa? Räcker det med en sjal, eller skall man komplettera med en ringsjal eller en easyhug för att snabbt ta på om man är ute med bilen eller i en mataffär tex?

Känns roligt att äntligen få köpa en sjal, och det finns ju såååå många fina att välja på. Speciellt då man sedan går över till vävda.. Och praktiskt om man har en 3åring hemma, så har man händerna fria då hon behöver hjälp. Helst av allt skulle jag vilja ha en MT också, eller iaf testa.. synd att det inte finns några här i gävle, verkar det som iaf, som kan visa mig lite, så man får känna.

:D
Tror nog att det finns några i Gävle :hmm: Kika under bär sjalsträffar eller ambassadörer!

Tricot slen är en bra sjal, lite tunnare än Mobyn. Mam eco innehåller ju bambu så det är lite svårt att jämföra med den, den är sträv och otäck direkt efter tvätt men blir snabbt mjuk, tricot slenen är mjuk hela tiden :loving:
Tror inte alls att den blir för varm, till dottern hade jag hela första halvåret en Moby (som ju är tjockare) och hon är född i april. Dock beror det ju lite på hur varm man är själv också.

Det är större skillnad mellan olika vävda sjalar än mellan olika trikåsjalar, visst finns det olikheter men jag tycker att likheterna är fler. Det som är bra med trikåsjal är ju att man kan ha den på hela tiden, så egentligen behöver man ju inget komplemment om man ska snabbära, ta på dig sjalen innan ni åker och handlar tex så har du den ju på dig. Dock kan jag tycka att easyhugen var ganska behändig då man inte skulle bära så länge, eller om det var bråttom upp.
Ringsjal kan vara lite bökigt till små barn, det fick jag inte till förrän dottern var närmare ett år, men visst går det. Nu till andra barnet så började jag med ringsjal efter bara några dagar :tumup:
Jag hade tricot slen de första månaderna och tyckte den var jättebra och lätt att knyta. Varmt blir det inomhus, men utomhus bör det inte vara några problem. Man får klä sig lite tunnare i övrigt i så fall. Min första vävda sjal blev sedan en BB-slen och den var lättknuten och mjuk ända från början. En favorit!
Jag började också med en tricot slen och visst det kan bli lite varmt men jag tyckte det var mysigt :D Hade den i ca 6 månader.
Mam econ är lite svalare och stadigare.
Fick sms igår, att sjalen var postad, så den bör ju komma SENAST på onsdag :) Ligger också ett efterlängtat andningslarm där i paketet, OT :) I väntan på det paketet så kom ett med 4 pocketblöjor i, så nu ligger de i tvätten och vet en tös som blir glad då hon slutar dagis, var med och valde själv :) Det är vi också nya på :)

Efter lite runtsurfande här på SB så har jag insett att det nog blir till att spara pengar och införskaffa sig en BB Slen, green paprika senare :loving: :) och säkert några fler och en MT skulle jag vilja prova, och så får man hoppas att liten som kommer i mars vill bli sjalad :D
mari_tres skrev:Tror nog att det finns några i Gävle :hmm: Kika under bär sjalsträffar eller ambassadörer!

Tricot slen är en bra sjal, lite tunnare än Mobyn. Mam eco innehåller ju bambu så det är lite svårt att jämföra med den, den är sträv och otäck direkt efter tvätt men blir snabbt mjuk, tricot slenen är mjuk hela tiden :loving:
Tror inte alls att den blir för varm, till dottern hade jag hela första halvåret en Moby (som ju är tjockare) och hon är född i april. Dock beror det ju lite på hur varm man är själv också.

Det är större skillnad mellan olika vävda sjalar än mellan olika trikåsjalar, visst finns det olikheter men jag tycker att likheterna är fler. Det som är bra med trikåsjal är ju att man kan ha den på hela tiden, så egentligen behöver man ju inget komplemment om man ska snabbära, ta på dig sjalen innan ni åker och handlar tex så har du den ju på dig. Dock kan jag tycka att easyhugen var ganska behändig då man inte skulle bära så länge, eller om det var bråttom upp.
Ringsjal kan vara lite bökigt till små barn, det fick jag inte till förrän dottern var närmare ett år, men visst går det. Nu till andra barnet så började jag med ringsjal efter bara några dagar :tumup:
Har fått 2 meddelenaden här, med 2 snälla tjejer som var villiga att hjälpa mig och kan visa och så man får känna lite :D Alla är så himla trevliga här på SB, frun börjar undrar om jag kommer fastna vid datorn, kollar youtube och hittar ju massa filmer där de visar hur man kan göra, en som knyter "ringsjal" med en vävd sjal, såg jättepraktiskt ut, undrar om det går med en trikå? :hmm: kan man bara knyta mage mot mage eller vaga med en trikå? *nyfiken du vet*
annelithor skrev:Efter lite runtsurfande här på SB så har jag insett att det nog blir till att spara pengar och införskaffa sig en BB Slen, green paprika senare :loving: :) och säkert några fler och en MT skulle jag vilja prova, och så får man hoppas att liten som kommer i mars vill bli sjalad :D
:fnissa: känner mig nästan lite skyldig nu :lol:
Vill du surfa runt lite mer på olika sjalar så finns det ett amerikanskt forum där de är om möjligt ännu mer galna än vi är här :wink: thebabywearer.com man måste vara inloggad med det är gratis att skaffa ett konto där också
annelithor skrev:
Har fått 2 meddelenaden här, med 2 snälla tjejer som var villiga att hjälpa mig och kan visa och så man får känna lite :D Alla är så himla trevliga här på SB, frun börjar undrar om jag kommer fastna vid datorn, kollar youtube och hittar ju massa filmer där de visar hur man kan göra, en som knyter "ringsjal" med en vävd sjal, såg jättepraktiskt ut, undrar om det går med en trikå? :hmm: kan man bara knyta mage mot mage eller vaga med en trikå? *nyfiken du vet*
Se där, det finns SB:are lite här och där :loving:

Då man knyter en vävd sjal så att det blir som en ringsjal så brukar man använda en kort sjal, runt 2-3 meter eller så. Att knyta kortsjal är lite bökigt att få till och det är ingenting som brukar rekomenderas till nybörjare (förutom av de som säljer dem :roll: ) Annars kan man knyta tex höftkryss, som man kan ha en lite längre sjal till.

Med en liten bebis är det smidigast med mage mot mage eller vagga (ingen av mina har gillat vaggan utan de har suttit mage mot mage redan från start) och sedan då de är lite större och man kanske behöver ha dem "ur vägen" så behövs det i regel en stadigare sjal så då är det dags att införskaffa en vävd, om man inte redan har en.
Man KAN bära på ryggen med trikå, men jag har bara gjort det med en Wrapsody bali stretch som är både stadigare och bredare än en tricotslen.

Nu bablar jag igen :blahblah: :lol:
mari_tres skrev:
annelithor skrev:Efter lite runtsurfande här på SB så har jag insett att det nog blir till att spara pengar och införskaffa sig en BB Slen, green paprika senare :loving: :) och säkert några fler och en MT skulle jag vilja prova, och så får man hoppas att liten som kommer i mars vill bli sjalad :D
:fnissa: känner mig nästan lite skyldig nu :lol:
Vill du surfa runt lite mer på olika sjalar så finns det ett amerikanskt forum där de är om möjligt ännu mer galna än vi är här :wink: thebabywearer.com man måste vara inloggad med det är gratis att skaffa ett konto där också
annelithor skrev:
Se där, det finns SB:are lite här och där :loving:

Då man knyter en vävd sjal så att det blir som en ringsjal så brukar man använda en kort sjal, runt 2-3 meter eller så. Att knyta kortsjal är lite bökigt att få till och det är ingenting som brukar rekomenderas till nybörjare (förutom av de som säljer dem :roll: ) Annars kan man knyta tex höftkryss, som man kan ha en lite längre sjal till.

Med en liten bebis är det smidigast med mage mot mage eller vagga (ingen av mina har gillat vaggan utan de har suttit mage mot mage redan från start) och sedan då de är lite större och man kanske behöver ha dem "ur vägen" så behövs det i regel en stadigare sjal så då är det dags att införskaffa en vävd, om man inte redan har en.
Man KAN bära på ryggen med trikå, men jag har bara gjort det med en Wrapsody bali stretch som är både stadigare och bredare än en tricotslen.

Nu bablar jag igen :blahblah: :lol:
:Hahaa: babbla på du, låter ju som du vet vad du säger iaf :D ja, har sett att det verkar lite bökigt att lära sig och ingen "nybörjar bärning" så att säga, men som sagt, nyfiken av mig och gillar att lära mig och kommer nog gå från rookiesjalare till mer avancerad om jag får som jag vill :D:D

Apropå BB Slen, så behöver du inte känna dig det minsta skyldig, enbart min suveräna smak som avgör att det antagligen blir en sådan :Hahaa: :Hahaa:

usch, lite jobbigt är det här allt.. att vilja testa NU, men inte ha någon söt liten bebis att sätta i sjalen, eller ja, ingen sjal heller än, men snart 2 st :) Får vackert vänta tills min fru behagar ploppa ut bebis och bebis är redo att komma ut. Storasyster här hemma pratar bara bebis och har redan sagt att hennes dockor ska åka sjal, funderar på att sy en mei tai till hennes dockor, kan ju sy, men vågar nog inte pröva att sy en till bebis/litet barn, annars skulle jag nog testa att sy en egen mei tai, så man får det som man vill :D Nu rä dte jag som babblar :D

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?