Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av vargaa
Letat i forumet men hittar inte riktigt svar på mina undringar.

Jag väntar första barnet i april/maj och vill gärna prova bärsjal. Både att ha hemma när jag gör vardagssysslor men också när jag som aktiv häst- och hundägare är utomhus med mina djur. Men vill gärna prova på lite försiktigt och inte köpa på mig allt som finns innan jag vet om det kommer att fungera för mig, samtidigt som jag givetvis vill ha en så ultimat/lättanvänd/mångsidig sjal som möjligt.

Frågan är vad man ska köpa för sjal? Skulle vilja köpa en sjal redan innan bebisen kommer, som jag kan prova knyta med och sen kan ha från "dag 1" om jag skulle vilja prova bära lite på en gång. Jag har ju aldrig fött barn och vet inte hur snabbt man är uppe och rör sig, och hur mycket, men skulle ändå vilja ha en sjal hemma som kan använda så fort jag känner att jag vill. :heart:

Vad ska jag välja för nåt till en nyfödd? Om jag bara ska köpa en sjal till att börja med.
Användarens profilbild
Av emelie
Jag tycker trikåsjal är oslagbart som första sjal, både för bebisen o bäraren.
Jag hade en moby wrap som första sjal, men min son är född i februari och en moby kan bli för varm för ett barn född i maj.
jag hade nog satsat på en sino som ska vara svalare och tunnare.
De är lite dyrare också, men det brukar finnas under säljes.

och Välkommen till Sjalbarn :D
Användarens profilbild
Av mari_tres
En trikåsjal. Är du varm av dig så rekomenderar jag en sino, den är en av de tunnaste trikåsjalarna, eller så tar du helt enkelt den som du tycker är snyggast :tumup: en del sjalar finns i olika längder, och då är det beroende på vilken storlek du själv är i, är den som ska bära lång och/eller kraftigt bygd så kan det behövas en längre sjal och är man liten och nätt så räcker det med en kort.
Av vargaa
Tack båda för svaren. :) Jag är 171 och normalviktig. Varm av mig och rör mig mycket. Vilken längd ska man välja då? Ska kolla på sino, det låter som ett bra alternativ för mig. :)
Användarens profilbild
Av cutypie
Välkommen och grattis till knytet i magen!

Jag håller med emelie att en trikåsjal som förstasjal är bra!
Har själv haft en Sino som första sjal till mitt andra barn som föddes i maj och det var helt underbart.

Det finns också selar som har en extra insats så att det går att ha de till nyfödingar med, men det har jag aldrig provad själv.

Var inte rädd att köpa och sen sälja vidare sjalar/selar, det finns en bra begagnadmarknad här på forumet. :wink:
Användarens profilbild
Av mari_tres
vargaa skrev:Tack båda för svaren. :) Jag är 171 och normalviktig. Varm av mig och rör mig mycket. Vilken längd ska man välja då? Ska kolla på sino, det låter som ett bra alternativ för mig. :)
Då behöver du inte nån av de längsta längderna, 5,6 meter är rätt mycket tyg om man är ovan sjalbärare. Sinon finns bara i en längd, men ex minimundus finns i två längder och mam eco har funnits i två längder, nu tror jag att det bara är en längd som gäller :hmm:
Av vargaa
Tack igen! :)

Det blir nog en sino. Den kostade lite om man ska ha en ny såg jag men det är inga problem. Vi ska inte köpa nån vagn (till att börja med) så med tanke på det är det ju väldigt billigt. Men ska kika på begagnatmarknaden också.

Känner mig jättenöjd med era svar och tack för välkomnandet. :heart:
Av Sofie
Välkommen!
Jag tror du har gjort ett riktigt bra val med sino. Med utomhusaktiviteter och djur så tror jag du kommer bli sjalbiten ;-) det är väldigt smidigt att bära barnet nära.
Av vargaa
Sofie skrev:Välkommen!
Jag tror du har gjort ett riktigt bra val med sino. Med utomhusaktiviteter och djur så tror jag du kommer bli sjalbiten ;-) det är väldigt smidigt att bära barnet nära.
Tack! Mitt aktiva liv är faktiskt delvis en av anledningarna till att jag verkligen vill ge bärsjalarna en chans. :) Bor på landet, går mycket i skogen och har häst på lösdrift där man får gå många minuter i hagen ibland för att hitta flocken. En vagn skulle vara väldigt otymplig att ta med sig. Då är det lättare att bära barnet och dessutom känns det tryggare. Det är en snäll flock men fortfarande djur som agerar på instinkt. Mig skulle de aldrig springa på ens i panik men en barnvagn är ett dött ting och inte ngt levande så där har de inte samma koll.

Håller tummarna att det ska funka bra med sjal. :) Jag tror att det är en toppenbra lösning för mig isf.
Användarens profilbild
Av mimpen
Jag gillar min mam eco supermycket! Det är en trikåsjal, men den är ganska stadig. Jag har även provat sino och pikkuruu men tycker de är för sladdriga, och det har jag tyckt redan från start.
Användarens profilbild
Av zero.sara
Jag gillade min mam eco bäst av mina trikåsjalar när J var liten. Den funkade bra både inne och ute i stallet/på hundpromenaden. Sen var den stadigare och svalare än tricot slen som jag också hade.
Hästarna tycker det är spännande med bebisen i sjalen (i alla fall mina :D )
Hoppas du hittar en sjal som passar er
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?