Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Gah! :hopmad:

Dagisstarten närmar sig med stormsteg och eftersom storasyster var "stor" när hon började så slapp vi då, men nu när Liten ska börja så ska vi sy en dagisdocka till henne!
Har fått material, sytt och förkastat. Köpt nytt material och har nu fått ihop nåt som jag kan leva med att visa upp och idag fick den ögon och mun. Bara håret återstår och så antar jag att den måste ha kläder??!?!
(Och HUR gör föräldrar som saknar pysselgenen helt??!?! Tom jag som känner mig pyssel/sykunnig något över snittet sliter ju mitt hår!!!)

Bara håret återstår och maken köpte bomullsgarn på Panduro idag men det är för tjockt för att jag ska bara kunna sy på det, jättetrögt att dra nålen med garn genom trikån. På ögonen och munnen var ok, men inte till allt hår. Så hur gör man??!?!
Har nånstans sett att man kan virka en mössa att sätta håret i, hur gör man det??!?! (Jag kan typ inte vikra. Eller jo, jag kan nog om jag får prova mig fram litegrann...)
Ska jag då virka med samma garn som håret ska vara i? Eller kan man köpa nåt slags nät som man fäster håret i och sen syr på? Knyter man då håret med någon speciell slags knut?
:hmm:
Hilfe!!!
//A
En enkel modell är att ha lång ände, sy fast en knut i hårbotten, lämna lagom lång ögla, sy ny knyt, ögla osv så lånt tråden räcker och sedan klippa upp öglorna. Det blir ett litet punksprethår.

Vill man ha slätt hår är det bara att sy många långa täckstygn hit och dit på huvudet tills svålen är täckt. Vill man busa till det kan man göra någar ögletufsar runt ansiktet och vid "virveln" längts upp på huvudet.

Lycka till!
jag gjorde en walldorfdocka nu till jul och jag använde något slags tunt ullgarn som jag köpte i en liten härva. tunn lång spetsig stoppnål använde jag för att sy fast det på huvudet. rätt trögt och tråkigt att göra men ändå genomförbart var det. jag hade lånat en bok på biblioteket (waldorfdockor av karin neuschütz) och i den fanns beskrivningar på många olika frisyrer. dockan jag gjort har lugg och axellångt hår till det, tror det är bland det enklaste att göra. håret är då som lagt över huvudet och fastsytt med sömmar inte ditsytt hårstrå för hårstrå. först underhår från lugg och bakåt fastsytt med typ fyra sömmar och sedan överhår lagt över åt sidorna och bak och fastsytt med tre sömmar. svårt att beskriva i skrift hur det går till. det går i varje fall snabbare att sy ett sådant hår än rufshår som står ut åt alla håll tror jag, men då sydde jag en halvstor docka.

tyvärr vet jag inget om virkat hår. en idé är att dockan får mössa på sig och att det enda hår som behöver synas är det som sticker ut vid lugg och nacke :hmm:

lycka till! :D jag tror den kommer att bli jättefin hur du än gör.
Ahaaa...
Ja, tanken på mössa har slagit mig! :mrgreen: Särskilt som det är en ur o skur förskola så de alltid är ute, dvs ungarna jag jämt mössa på sig de också... Och dockan ska likna Lovis! :whut:
Men eftersom jag inte kan sy med "håret", så verkar idén att lägga ett "lager hår, och sy fast med vanlig sytråd den enda möjligheten. Men med tanke på likheten med dess ägare så skulle ett rufshår passa bättre... Jaja det blir ju iaf rätt färg på håret, det kan väl duga!
Sen fattar jag inte riktigt hur jag ska få till några slags kläder till en docka på 15 cm, pilljobb är inte nån favvo precis, men måsta man så måste man. Jag kan ju inte låta ungen ha en NAKEN docka med sig första dan på dagis!
Ska testa göra håret i kväll när trollen somnat tror jag. Eller, nu blev jag lite taggad, jag tror jag gör det NU!

TACK! Här kan man alltid få hjälp med mer eller mindre komplicerade projekt, ni är BÄST!!!

//A
Enklaste dressen är en overall bestående av två fyrkantiga bitar som sys ihop mot mot räta. Öppningar lämnas för huvud, händer och fötter. Sen vänder du rättvänt och trär på overallen på dockan genom huvudhålet. Syr fast runt händer, fötter och huvud. Vill du vara lite mer avancerad syr du nederdelen med ben på dvs ett sprund från avigsidan och klipper upp det innan du vänder.... :hmm: var det begripligt?
Lillblomma skrev:Har nånstans sett att man kan virka en mössa att sätta håret i, hur gör man det??!?! (Jag kan typ inte vikra. Eller jo, jag kan nog om jag får prova mig fram litegrann...)
Ska jag då virka med samma garn som håret ska vara i? Eller kan man köpa nåt slags nät som man fäster håret i och sen syr på? Knyter man då håret med någon speciell slags knut?
Citerar mig själv från denna tråd http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=106946 Jag är dock urdålig på att virka, så jag kan inte förklara hur du virkar den skålformade pannkakan, bara göra det själv...
Cilia skrev:Eller så gör man som jag gjorde på min Waldorfdocka: Man virkar en skålformad pannkaka som man syr fast i huvudet. Sen tar man och klipper till längden på håret (2*längden per hårstrå). Man viker hårstråt på mitten och trär igenom mitten genom en maska på den virkade pannkakan. Sen trär man igenom ändarna genom ögglan man trätt igenom maskan och drar åt, så att ögglan håller fast ändarna. Fattar du? :hmm: Det gick i vart fall fort och blev snyggt.
Cilia skrev:
Josefina skrev:Jag är lessen, men jag fattar faktiskt ingenting. :roll:
Skulle vi kunna göra detta till en bildtråd istället?

Jag vill gärna lära mig olika sätt att sy hår på, och det sättet jag gör funkar inte så bra på långt hår så vi skulle väl kunna försöka att visa lite olika tillvägagångssätt?
Ska försöka förklara med bilder...

Så här ser min Pippi ut:
Bild

Närbild på sidan:
Bild

Så här ser hon ut bakifrån:
Bild

Närbild bakifrån:
Bild

Så här gjorde jag:
Virkade en pannkaka:
Bild

Sydde fast pannkakan på huvudet på Pippi (täta stygn). Detta har jag ingen bild på.

Sen trädde jag fast varje hårstrå för sig. Här har jag tagit ett gult garn bara för att visa.

Dela håret på mitten:
Bild

Trä igenom en maska på pannkakan:
Bild

Dra igenom:
Bild

Dra igenom ändarna genom "mitten" på håret. Jag använder en bit garn här somjag inte klippt av...
Bild

Dra åt:
Bild

Där jag drar igenom det gula garnet har jag inget långt hår på min Pippi, utan det är hennes "skalp" som syns. I och med att jag har den virkade skalpen/pannkakan så störs man inte av att det inte finns hår överallt. Dessutom har jag 4 olika sorters garn till håret för att få det att se lite mer verkligt ut.
Matildamamma skrev:Men du, man måste inte ha världens perfekta docka till dagis. Det ska vara kul att göra, annars får du sänka kraven :heart:

Moaa haaa haaa.... Klart jag måste! :heart:

Cilia skrev: Ska försöka förklara med bilder...

Så här ser min Pippi ut:
osv...
Ok. Så ska jag göra nästa gång! :D

Tänkte försöka lägga upp en bild för nu har hon fått hår! Tack för alla kloka idéer, det blev faktiskt jättefint :tumup: , trots att dockan har mer hår än min dotter nånsin kommer att få och inte är ett dugg lik henne. Nåja, det är i alla fall "blont" (gult) hår och blå ögon på skapelsen...
Ska försöka få till en bild...
//A
Ok, här kommer en bild. Kanske.
Och kanske är den jättestor, men det är bara för att jg egentligen redan har gått och lagt mig för lääänge sen..
I morgon får jag väl försöka mig på kläder... Tänkte att man kanske kunde köpa sån där tub, vad det nu kallas på Panduro och göra långa korviga knästrumpor. Och helst vill jag ha till trikåer och tunika, men vi får väl se hur det blir med det... (Och helst skulle jag vilja sy matchande trikåer och tunika till Lovis såklart, men så långt sträcker sig nog inte syklådan... :D)

Bild
Halsbandet har storasyster gjort till dockan. "För Lovis gillar ju att vara fin och ha halsband och hårspänne och så!" :heart:

//A
Lillblomma skrev:Ok, här kommer en bild. Kanske.
Och kanske är den jättestor, men det är bara för att jg egentligen redan har gått och lagt mig för lääänge sen..
I morgon får jag väl försöka mig på kläder... Tänkte att man kanske kunde köpa sån där tub, vad det nu kallas på Panduro och göra långa korviga knästrumpor. Och helst vill jag ha till trikåer och tunika, men vi får väl se hur det blir med det... (Och helst skulle jag vilja sy matchande trikåer och tunika till Lovis såklart, men så långt sträcker sig nog inte syklådan... :D)

Bild
Halsbandet har storasyster gjort till dockan. "För Lovis gillar ju att vara fin och ha halsband och hårspänne och så!" :heart:

//A
:love:
Pilotta skrev:Åh den blev ju jättefin :love:
Ser alla barnens dockor så där fina ut :shock:
Ingen aning. Det är kanske därför jag får sån prestationsångest?
Har ju bara barn på stora avdelningen så jag har nog aldrig sett korgen med småbarnens dockor... Klart jag kan be att få se dom, men det verkar lite dumt...
Har nu hittat stuvar av trikå och velour (tack florin!) såknskeblir det lite köäder till dockan i morgon...

//A
När vi hade dagisdockor till barnen på ett ställe var materialet lakansväv och garn + stoppning. Man fick en mall också att rita av på lakanet. Jag sydde helt sonika fast garnet i sömmen mitt uppe på huvudet och draperade lita lagom. Jag sydde kläder, någon stickade :shock: en tröja till dockan med barnets namn, och en del ritade dit kläder med tuchpenna. Nivån var minst sagt varierande.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?