Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av mandahh
:cry:
Jag har sett det flera gånger på sistone - folk som bär bebisar framåtvända i sjal som i en bb-sele. Det ser hemskt ut, de små måste ju svanka som tusan. Jag får undantrycka lusten att springa fram och vända bebisarna, hade väl fått stryk av mammorna om jag skrek "du skadar den, du skadar den".

Inte får man väl göra så med sjalen?
Användarens profilbild
Av anna_eh
Ja inget illa menat, men det ser inte skönt ut för de små. Jag har för mej att jag ockkså sett det, för några veckor sen såg jag mamma o bebis i trikåsjal som var alldeles för löst knuten o det såg inte så bekvämt ut, fick stor lust o gå fram o fråga om jag fick ge ett tips " det blir mycket skönare för både bärare o bebis om sjalen sitter hårdare", men sen verkade det så beskäftigt så jag lät bli.

Däremot när vi var o badade på stranden för nån vecka sen kom en barnfamilj o la sig brevid oss o de bar den lille i babybjörn. När vi gick därifrån kunde jag inte låta bli att tipsa lite försiktigt att det fanns jättesköna selar att använda om bb blir tung. (Gossen A satt i ergo på far sin) Mamman sa att de hade redan bekanta som bar i såna o att de verkade ju bra. Så det var ju bra, då kanske de också skaffar en ergo el liknande så småningom :D Men mannen min tyckte nog jag var lite pinsam, o det ÄR lite pinsamt kanske men jag tänkte på det jag läste nånstans om nån mamma som skrev att hon varit tacksam om folk hade kommit fram till henne när hon kämpade med sin babybjörn o sagt att det finns alternativ :wink:
Användarens profilbild
Av bellisbella
Såg en annons på Tradera på en Baby björn där de hade en 1,5 åring i selen på bilden, hu! det såg inte trevligt ut för den lilla!
Användarens profilbild
Av Sporttjejen
bellisbella skrev:Såg en annons på Tradera på en Baby björn där de hade en 1,5 åring i selen på bilden, hu! det såg inte trevligt ut för den lilla!
Wow! Undra om de fick ur barnet eller tänker sälja selen med tillhörande barn... :roll: :wink: :D
Användarens profilbild
Av sonja
Ja huu, jag har också sett det... det ser inte alls bra ut! Men så vet de ju inte bättre. säger instruktionerna på ex babybjörn att man kan bära så så tror man ju att det är bra liksom ifall man inte vet bättre. hade jag en bb och inte visste bättre skulle jag också bära så förmodligen.

Men jag ser det nästan varje gång jag är ute där det finns lite folk och det ser hemskt ut. ungen bara hänger helt lealöst, hela tyngden ligger mellan benen på barnet.
Användarens profilbild
Av Fryle
När jag har sett en illa knuten sjal, har jag faktiskt gått fram och sagt "vill du ha lite hjälp". Detta har tacksamt mottagits och vi har pratat sjalar. Jag är ingen expert inom sjalområdet, men har kunnat tillräckligt för att kunna vara till hjälp. Jag tycker nog man kan erbjuda hjälp, det hade vi väl också blivit glada för?
Användarens profilbild
Av Monique29
Fryle skrev:När jag har sett en illa knuten sjal, har jag faktiskt gått fram och sagt "vill du ha lite hjälp". Detta har tacksamt mottagits och vi har pratat sjalar. Jag är ingen expert inom sjalområdet, men har kunnat tillräckligt för att kunna vara till hjälp. Jag tycker nog man kan erbjuda hjälp, det hade vi väl också blivit glada för?
Jag tycker det men tråkigt om nån tar illa upp.
Undrar varför bara dom skulle göra det :hmm:
Användarens profilbild
Av Helma
Hittade min instruktionsbok till Mobyn häromdagen, och på första sidan visar de faktiskt att man kan bära barnet framåt, inte i buddahposition då, utan som i en BB-sele. Så de har ju fått det någonstans ifrån, men jag tycker det ser väääldigt obekvämt ut.
Användarens profilbild
Av bani
Jag har burit Minimus framåtvänd någon gång när han velat komma ur Mobyn och det inte varit läge. Han ville titta MYCKET... Ja, det är ruggigt obekvämt kan jag säga.
Användarens profilbild
Av zero.sara
Finns instruktioner för att bära framåt i tricot slen´s instruktionsbok också. Men man märker nog ganska snabbt att det inte blir lika bekvämt som mage mot mage för vare sig bebis eller bärare. (jag har provat men det var ingen hit för varken lilla J eller mig.)
Användarens profilbild
Av schmut
Monique29 skrev:
Fryle skrev:När jag har sett en illa knuten sjal, har jag faktiskt gått fram och sagt "vill du ha lite hjälp". Detta har tacksamt mottagits och vi har pratat sjalar. Jag är ingen expert inom sjalområdet, men har kunnat tillräckligt för att kunna vara till hjälp. Jag tycker nog man kan erbjuda hjälp, det hade vi väl också blivit glada för?
kanske för att folk alltid har åsikter om allt även när de inte vet?
hur ska en ny mamma veta vems råd som är rätt och vettiga?
"det där är inte bra, du bär alldeles fel för barnet. det bör sitta sådär" jämfört med "det där är inte bra, du bär alldeles fel för barnet. det bör sitta såhär."
man kan få höra hur mycket som helst från folk beroende på vad de själva tycker om bärande och sjalande.

jag lyssnar inte på råd och tips från folk jag inte vet vilka de är. om jag hade lyssnat på alla 'välvilliga råd och tips' hade jag varit en babybjörnare med magsjuk 8 månader under 5 kilo.
Användarens profilbild
Av bani
schmut skrev:
jag lyssnar inte på råd och tips från folk jag inte vet vilka de är. om jag hade lyssnat på alla 'välvilliga råd och tips' hade jag varit en babybjörnare med magsjuk 8 månader under 5 kilo.
:lol: fast :cry: Helt sant. Jag får rätt ofta höra att Minimus väl borde få sitta framåt...
Användarens profilbild
Av sara f
Ja, det är jättebra om ni mer sjalvana kommer fram och hjälper nybörjare. Har själv börjat bära i sjal ganska nyligen, och även om jag övar och övar så känns det inte alltid som att jag får till det. Så jag skulle bara bli tacksam om någon stoppade mig och gav lite råd :wink:
Användarens profilbild
Av Fryle
schmut skrev:
Monique29 skrev:
kanske för att folk alltid har åsikter om allt även när de inte vet?
hur ska en ny mamma veta vems råd som är rätt och vettiga?
"det där är inte bra, du bär alldeles fel för barnet. det bör sitta sådär" jämfört med "det där är inte bra, du bär alldeles fel för barnet. det bör sitta såhär."
man kan få höra hur mycket som helst från folk beroende på vad de själva tycker om bärande och sjalande.

Jag har aldrig sagt något till dem som haft framåtvända barn, utan det har varit när sjalen har snurrat sig på ryggen, eller varit ALLDELES för löst knuten, så barnet hängt som i en slänggunga. Själv hade jag uppskattat hjälp i de lägena, och det tycks de jag pratat med också ha gjort.
Användarens profilbild
Av sonja
Fryle skrev: Jag har aldrig sagt något till dem som haft framåtvända barn, utan det har varit när sjalen har snurrat sig på ryggen, eller varit ALLDELES för löst knuten, så barnet hängt som i en slänggunga. Själv hade jag uppskattat hjälp i de lägena, och det tycks de jag pratat med också ha gjort.
Sånt skulle jag med uppskatta.

Men det är klart.... jag skulle nog bli lite sur ifall jag hade en stressig dålig dag ändå :-) typ att sjalen är dåligt knyten för att ens barn skrek hysteriskt medan man knöt och ens andra barn är riktigt pain in the ass för tillfället :-)

Elden Ring offers a vast and versatile range of bu[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?