Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av MuuM
En fråga: nu har jag äntligen stickat klart min uppifrån- och nedkofta :vågen: och tänkte göra en panel som ska funka både för magen och sjalbärandet. Alltså vore det väl smartast att göra den i resår?

Då är frågan: hur gör jag för att resåren inte ska bli platt och oelastisk? Jag tycker den ofta blir det. Ett nr mindre stickor? Något annat knep?
Användarens profilbild
Av Fryle
MuuM skrev:En fråga: nu har jag äntligen stickat klart min uppifrån- och nedkofta :vågen: och tänkte göra en panel som ska funka både för magen och sjalbärandet. Alltså vore det väl smartast att göra den i resår?

Då är frågan: hur gör jag för att resåren inte ska bli platt och oelastisk? Jag tycker den ofta blir det. Ett nr mindre stickor? Något annat knep?
Den blir mer elastisk ju fler maskor du har per rand, dvs två räta två aviga blir mer elastisk än en rät en avig.
Användarens profilbild
Av MuuM
Fryle skrev:
MuuM skrev:En fråga: nu har jag äntligen stickat klart min uppifrån- och nedkofta :vågen: och tänkte göra en panel som ska funka både för magen och sjalbärandet. Alltså vore det väl smartast att göra den i resår?

Den blir mer elastisk ju fler maskor du har per rand, dvs två räta två aviga blir mer elastisk än en rät en avig.
:hmm: Men fuskpolon jag stickade till R med just 2+2 är helt platt och oelastisk. Den andra jag gjorde är mer elastisk. Också 2+2. Kan det ha med garnet/kvaliteten att göra? Den platta är i superwashgarn och den mer elastiska är i akryl eller liknande. Blir ullgarner mindre elastiska?

Nu ska jag använda tretrådigt ullgarn och en tråd borstad suri.
MuuM skrev: :hmm: Men fuskpolon jag stickade till R med just 2+2 är helt platt och oelastisk. Den andra jag gjorde är mer elastisk. Också 2+2. Kan det ha med garnet/kvaliteten att göra? Den platta är i superwashgarn och den mer elastiska är i akryl eller liknande. Blir ullgarner mindre elastiska?
Kan det inte ha att göra med hur glatt garnet är? Resår i bomullsgarn blir sällan bra, men i luddigt (ej rundspunnet) ullgarn blir det ofta bra, även med samma antal maskor ...
Användarens profilbild
Av Fryle
MuuM skrev:
Fryle skrev:

:hmm: Men fuskpolon jag stickade till R med just 2+2 är helt platt och oelastisk. Den andra jag gjorde är mer elastisk. Också 2+2. Kan det ha med garnet/kvaliteten att göra? Den platta är i superwashgarn och den mer elastiska är i akryl eller liknande. Blir ullgarner mindre elastiska?

Nu ska jag använda tretrådigt ullgarn och en tråd borstad suri.
Med lite större stickor blir det också mer elasticitet, kanske gå upp i nummer?
Användarens profilbild
Av Fryle
Bubbi skrev:Jag tycker tvärtom, att små stickor ger elasticitet. Och alpacka är bättre än merinoull.
Kanske är det rätt storlek på stickor det handlar om helt enkelt? För med för små kan det bli hårt och oelastiskt.
Användarens profilbild
Av ellla
Jag tror att det har att göra dels med hur "hårt" garnet är, hur elastiskt det är och del hur stora stickor man har. Bomull är ju ganska hårt och oelastiskt och det är svårt att få till en bra resår. Medan Alpacka är elastiskt och följsamt och det alltid töjer sig!
Användarens profilbild
Av tweed
Jag vill sticka en sjal som har den här formen:
Bild
Är det någon som vet var jag kan hitta ett mönster på en sådan? Helst helt rätstickad, Jag ska sticka i färgskiftande garn har jag tänkt :D
kvarnvik skrev:Jag vill sticka en sjal som har den här formen:
Bild
Är det någon som vet var jag kan hitta ett mönster på en sådan? Helst helt rätstickad, Jag ska sticka i färgskiftande garn har jag tänkt :D
Jag har börjat på en sån, den har hål som man kan sticka ut ärmarna ur. Mönstret är ur boken Designstickat. Jag gillar dock inte garnet så jag funderar på att repa upp och sticka den i något annat garn.
Användarens profilbild
Av tweed
Knyttet & K skrev:
Bild
Jag har börjat på en sån, den har hål som man kan sticka ut ärmarna ur. Mönstret är ur boken Designstickat. Jag gillar dock inte garnet så jag funderar på att repa upp och sticka den i något annat garn.
Åh, den boken har jag ju här någonstans :tumup: Ska kolla det ikväll, nu är det dags för släktmiddag nummer femtielva på tre dagar :roll:
Av Umma
Bild
Jag stickar en trekantig rätstickad sjal nu i flerfärgat garn, jag började med att lägga upp 3 maskor i ena spetsen sedan har jag ökat med en maska innanför kantmaskan på ena sidan var 4:e varv och efter mitten minskade jag på samma sätt var 4: varv. Skönt att ha en enkel rätstickad sjal att greja med framför TV:n. :tumup:
  • 1
  • 249
  • 250
  • 251
  • 252
  • 253
  • 267
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?