Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Challe
En simpel fråga kanske (för er som är duktiga på att lappa å laga...)
MEN, hur lappar man uppslitna jeansknän? Hade tänkt att klippa ut lappar från annat jeanstyg och sedan med symaskinens hjälp sy på dessa över hålen på knäna.
För det första så är det jättesvårt att krångla på det smala byxbenet på symaskinen..., för det andra så fransar sig "lappen" om man inte har enormt tät zick zacksöm. Har dessutom lånat symaskinen och är inte alls kompis med den - än...
Användarens profilbild
Av Zai
Jag limmar också lappen på baksidan, om jag har lim, sen syr jag som bara den fram och tillbaka. Ger en något sliten look men det kan ju vara fint det också :tumup:
Användarens profilbild
Av linafelicia
Om man inte vill ha lappen på utsidan utan vill ha en så osynlig lagning som möjligt brukar jag lägga lappen på insidan och sedan sy fram och tillbaka med vanlig raksöm över hålet.
Det funkar bäst på "nästanhål" där det är slitet och tunnt men alla trådar finns kvar. Välj en färg på tråden som stämmer så bra som möjligt överens med jeansens färg så kan det bli väldigt bra.
Användarens profilbild
Av linafelicia
Oj, jag glömde en sak...
Var försiktig om du använder textillim för det ger fläckar om man råkar ha på för mycket.
Själv lagar jag aldrig hål med lim för jag tycker inte att det håller så bra och sen är jag ju en fena på att sy 8) :lol:
Användarens profilbild
Av Lojse
Zai skrev:Jag limmar också lappen på baksidan, om jag har lim, sen syr jag som bara den fram och tillbaka. Ger en något sliten look men det kan ju vara fint det också :tumup:
det är ju dessutom värsta modernt nu har jag förstått, många som springer runt med "lagade" jeans... okey, detta va lite OT... :wink:

men mitt tipps är fållfix faktiskt! bara att stryka på lappen och den motverkar fransning bra! (vill du vara extra noga så kan du först vika in kanterna på lappen och stryka fast med fållfix, sedan stryker du på lappen på rätan)
Användarens profilbild
Av miom
Man kan sprätta upp ena byxsidan och sy dit lappen och sedan sy ihop igen :tumup:
Av Challe
Jag brukar sicksacka lappen på maskin och sedan sy på den för hand framför tv:n

Fast då har du väl en specialnål som går igenom lätt på 2 lager jeanstyg? Har testat med vanliga lite grövre nålar, men det är svårt att trycka igenom... Annars bra tips!
Tack för alla bra tips!

Jag sydde igår och det blev hyfsat bra på alla byxknän...
Användarens profilbild
Av Johanna W
Challe skrev:Jag brukar sicksacka lappen på maskin och sedan sy på den för hand framför tv:n

Fast då har du väl en specialnål som går igenom lätt på 2 lager jeanstyg? Har testat med vanliga lite grövre nålar, men det är svårt att trycka igenom... Annars bra tips!
Tack för alla bra tips!

Jag sydde igår och det blev hyfsat bra på alla byxknän...
Nej ingen special, en liten vass sak bara. Har har inte tänkt på att det skulle vara något problem, kanske för att jeansen brukar vara lite tunnslitna vid det laget.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?