Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tweed
solängel skrev:
Elflin skrev:Dumma garn! :hopmad: Det sticks och kliar i näsan när jag stickar med det! Det ska ju bli en sjal men jag skulle inte vilja svepa in mig i det just nu... :( (drops alpacka) Finns det någonting jag kan göra med det för att det inte ska stickas så mycket? (Eller ska jag ge upp och köpa annat garn? :hide: )
:hmm: Drops alpacka som är så mjukt... :wink: Tänker att saker ju brukar bli mjukare och gosigare efter blockning, tex kauni blir ju så. Men om det kliar i näsan kanske du är allergisk mot just alpackor? Drops alpacka är nämligen det enda garn som Martina tycker är "okliigt" - och hon är kräsen!
Jag gillar inte drops alpacka, tycker att det är kliigt på nåt sätt och har ofta funderat på varför de envisas med att ha det till alla bebismönster :?
Användarens profilbild
Av Elflin
Det skulle ju iofs inte förvåna mig om jag var allergisk mot det, är allergisk mot en del annat luftburet så det kan ju vara det...

Det känns inte stickigt när man stryker med handen över det men när man drar det mot kinden så sticks det. Fick ett tips om balsam i en annan tråd, undrar om det fungerar? :hmm:
Av Nettan
Elflin skrev:Det skulle ju iofs inte förvåna mig om jag var allergisk mot det, är allergisk mot en del annat luftburet så det kan ju vara det...

Det känns inte stickigt när man stryker med handen över det men när man drar det mot kinden så sticks det. Fick ett tips om balsam i en annan tråd, undrar om det fungerar? :hmm:
Jag känner precis samma som du. Har en halsduk i detta garn och ojojoj vad det sticks.
Har inte provat det men fick höra att om man stoppar ullplagg i frysen slutar de klia, kanske värt ett försök.
Av Nettan
ellla skrev:
Nettan skrev:
melon skrev:
Nettan skrev:Någon här som stickar vänsterhänt?
Har letat efter hur man skall läsa diagram och vad man skall tänka på när man läser mönster men hittar inget. Det är så tråkigt att göra fel och upptäcka det flera timmar in i stickningen. Sitter nu 60 rader in på min revontulishal och inser att jag stickat fel, tvekar om jag skall sticka klart och göra samma fel hela sjalen eller om jag skall repa upp och göra om.
Du borde väl läsa diagram precis som högerhänta gör? Eller varför skulle det bli nån skillnad? :hmm:
Trodde också att jag kunde göra det när jag började på revontuli men när jag sedan började på en kalenderstickning märkte jag att det blev fel vid diagramstickningen, flätorna blev inte flätor. Fick sitta och provsticka, klura och rita eget diagram så nu kan jag sticka flätor rätt men har också insett att revontuli då måste vara fel.
Är att sticka vänsterhänt att sticka "baklänges"? Alså att du stickar från vänster till höger?
Isåfall borde det ju bara vara att spelgelvända diagrammen? Eller hur stickar du?
Tror att det är samma som att sticka baklänges.
Provade att följa diagramet från vänster till höger men det blev inte rätt. (stickar kalenderstickningen där det nu varit flätor) fick ändra om i mönVtret för att få det rätt.
Kanske skall lägga ltie tid på att försöka få till en "mall" på hur jag får det rätt.
Av Nettan
MuuM skrev:Är det någon som hänger på kalenderstickningen? Det ser väldigt spännande ut hittills!
Jajamensan, om det är den med i-cord du menar. Toppen att det inte är så mycket att sticka varje dag så man kan komma ikapp när man missat några dagar. :lol:
Av Nettan
Kosmos skrev:
Nettan skrev:
melon skrev:
Nettan skrev:Någon här som stickar vänsterhänt?
Har letat efter hur man skall läsa diagram och vad man skall tänka på när man läser mönster men hittar inget. Det är så tråkigt att göra fel och upptäcka det flera timmar in i stickningen. Sitter nu 60 rader in på min revontulishal och inser att jag stickat fel, tvekar om jag skall sticka klart och göra samma fel hela sjalen eller om jag skall repa upp och göra om.
Du borde väl läsa diagram precis som högerhänta gör? Eller varför skulle det bli nån skillnad? :hmm:
Trodde också att jag kunde göra det när jag började på revontuli men när jag sedan började på en kalenderstickning märkte jag att det blev fel vid diagramstickningen, flätorna blev inte flätor. Fick sitta och provsticka, klura och rita eget diagram så nu kan jag sticka flätor rätt men har också insett att revontuli då måste vara fel.
När jag har lärt mina vänsterhänta elever att sticka har de gjort lika som om de vore högerhänta och det har funkat bra eftersom man använder båda händerna ganska lika mycket. Men om du nu redan är van att sticka vänsterhänt kanske det blir knasigt om du vänder.
Men stickar du från vänster till höger ist för höger till vänster?
Kan du inte läsa diagrammet från det hållet du stickar :hmm:
Min mamma var "snäll" och lärde mig sticka vänsterhänt eftersom jag är vänsterhänt.
Är såpass inkörd på detta så det blir svårt att omvända mig. Men skall nog göra ett försök, kan vara bra att kunna båda och slippa aviga varv vid slätstickning. :lol:
Virkat har jag inte gjort så mycket så det försöker jag göra "riktigt".
Nettan skrev:
MuuM skrev:Är det någon som hänger på kalenderstickningen? Det ser väldigt spännande ut hittills!
Jajamensan, om det är den med i-cord du menar. Toppen att det inte är så mycket att sticka varje dag så man kan komma ikapp när man missat några dagar. :lol:
Jag är också med. Både jag och min helt stick-ointresserade man tycker det är spännande att få se vad det ska bli.
Elflin skrev:Det känns inte stickigt när man stryker med handen över det men när man drar det mot kinden så sticks det. Fick ett tips om balsam i en annan tråd, undrar om det fungerar? :hmm:
Kan bara instämma i beskrivningen av stickighets-känslan.
Får försöka nått av tippsen och se om det blir mindre stickigt.
Användarens profilbild
Av melon
kvarnvik skrev:
solängel skrev:
Elflin skrev:Dumma garn! :hopmad: Det sticks och kliar i näsan när jag stickar med det! Det ska ju bli en sjal men jag skulle inte vilja svepa in mig i det just nu... :( (drops alpacka) Finns det någonting jag kan göra med det för att det inte ska stickas så mycket? (Eller ska jag ge upp och köpa annat garn? :hide: )
:hmm: Drops alpacka som är så mjukt... :wink: Tänker att saker ju brukar bli mjukare och gosigare efter blockning, tex kauni blir ju så. Men om det kliar i näsan kanske du är allergisk mot just alpackor? Drops alpacka är nämligen det enda garn som Martina tycker är "okliigt" - och hon är kräsen!
Jag gillar inte drops alpacka, tycker att det är kliigt på nåt sätt och har ofta funderat på varför de envisas med att ha det till alla bebismönster :?
Jag gillar inte heller alpacka. Det klias och sticks på mig. Synd för det finns ju så fina garner...
Nettan skrev:
Min mamma var "snäll" och lärde mig sticka vänsterhänt eftersom jag är vänsterhänt.
Är såpass inkörd på detta så det blir svårt att omvända mig. Men skall nog göra ett försök, kan vara bra att kunna båda och slippa aviga varv vid slätstickning. :lol:
Mormor som lärde mig att både sticka och virka var så snäll och köpte ne bok om vänsterhänt virkning och stickning till mig. Men sen blev det ju så att när jag fick problem så kunde hon aldrig hjälpa mig. Så jag lärde om nästan på en gång till det högerhänta viset istället. Kan tänka mig att det blir lite knepigare när man är vuxen men det borde gå om man är envis.
Maddemoa skrev:
Nettan skrev:
Mormor som lärde mig att både sticka och virka var så snäll och köpte ne bok om vänsterhänt virkning och stickning till mig. Men sen blev det ju så att när jag fick problem så kunde hon aldrig hjälpa mig. Så jag lärde om nästan på en gång till det högerhänta viset istället. Kan tänka mig att det blir lite knepigare när man är vuxen men det borde gå om man är envis.
Skall nog göra ett försök att lära mig sticka högerhänt faktiskt, envisheten finns det tillräcklligt av för att klara det iaf.
  • 1
  • 241
  • 242
  • 243
  • 244
  • 245
  • 267
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?