Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Hur tidigt kan man börja bära ett spädbarn på ryggen? Hur stadigt ska barnet vara? När har ni andra börjat ryggbära och vilka knytningar har ni använt?
Användarens profilbild
Av Indah
Mamma Eli skrev:Hur tidigt kan man börja bära ett spädbarn på ryggen? Hur stadigt ska barnet vara? När har ni andra börjat ryggbära och vilka knytningar har ni använt?
Jag är inte säker men jag har för mig att barnet ska vara så stark i nacken att det kan hålla upp huvudet. Är dock inte 100 och förväntar mig bli rättad om jag har fel :)
Av dora
jag provade ju nu när bebisarna var 4 mån. innan dess tyckte jag de var för vingliga och små. det är inte ofta jag bär på ryggen dock. nån gång i veckan, när jag måste lugna ner dem båda själv. tycker ännu det är lite svårt att fixa med en bebis som somnat på ryggen.. storebror började jag bära när han var runt ett år. men jag måste ju börja tidigare nu med två. det är ju smidigt, man känner sig väldigt mera fri, måste jag säga.
Av dora
jag vet inte vad knytningen heter heller, hittar inte den.. jag tar upp bebisen på ryggen, lägger sjalen över och ändarna över mina axlar, ändarna under armhålorna och i kryss över bebisens rygg/rumpa, under bebisens ben och tillbaka fram, knyter under andra bebisens ben (bebisen som då redan sitter på magen.) hmm. gick det att förstå?
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
dora skrev:jag vet inte vad knytningen heter heller, hittar inte den.. jag tar upp bebisen på ryggen, lägger sjalen över och ändarna över mina axlar, ändarna under armhålorna och i kryss över bebisens rygg/rumpa, under bebisens ben och tillbaka fram, knyter under andra bebisens ben (bebisen som då redan sitter på magen.) hmm. gick det att förstå?
Är det en vanlig ryggsäck tro?
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Jason skrev:Från start, om man vill och vågar. Jag bar Sofia första gången när hon var runt en månad. Här finns länkar till åtminsone en knytning: http://sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=4&t=141087
LIggande då? Hur fick du upp henne?
Jag har ju två spädisar och det skulle vara praktiskt ibland att kunna bära dem båda. 7 veckor för tidigt födda som de är så är de dock inte tillräckligt stadiga ännu för att hålla upp huvudet helt själva även om det är på väg ditåt.
Användarens profilbild
Av Jason
Mamma Eli skrev:
Jason skrev:Från start, om man vill och vågar. Jag bar Sofia första gången när hon var runt en månad. Här finns länkar till åtminsone en knytning: http://sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=4&t=141087
LIggande då? Hur fick du upp henne?
Jag har ju två spädisar och det skulle vara praktiskt ibland att kunna bära dem båda. 7 veckor för tidigt födda som de är så är de dock inte tillräckligt stadiga ännu för att hålla upp huvudet helt själva även om det är på väg ditåt.
Hon var nog upprätt, med benen i nån slags grodposition, det var inte så lätt att få till det. Har du hjälp att få upp bebis på ryggen så kanske liggande passar bättre, jag vet att Dorotea har en jättefin bild där hon bär nyfödd Benjamin på ryggen.
Jag satte henne att ligga på utbredd sjal och svingade henne över ena axeln med mina armar korsade, som man gör med större barn. Hon var ganska stadig i nacken så det gick bra och huvudet hängde med. Här finns en del olika ryggknytningar med spädisar också och andra sätt att få upp dem på ryggen. http://wrapyourbaby.com/index.htm
Användarens profilbild
Av mari_tres
Mamma Eli skrev: Jag har ju två spädisar och det skulle vara praktiskt ibland att kunna bära dem båda. 7 veckor för tidigt födda som de är så är de dock inte tillräckligt stadiga ännu för att hålla upp huvudet helt själva även om det är på väg ditåt.
Har du provat att bära båda på magen eftersom de är så små?
http://www.babyheaven.se/info/knyta/xomslut_twins.htm
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
mari_tres skrev:
Mamma Eli skrev: Jag har ju två spädisar och det skulle vara praktiskt ibland att kunna bära dem båda. 7 veckor för tidigt födda som de är så är de dock inte tillräckligt stadiga ännu för att hålla upp huvudet helt själva även om det är på väg ditåt.
Har du provat att bära båda på magen eftersom de är så små?
http://www.babyheaven.se/info/knyta/xomslut_twins.htm
Ja, och det gick bra i början men det är rätt otympligt nu faktiskt trots att de inte väger mer än knappa 4 kg var. Det blir mest bära för att bära och det går inte att göra något när man bär så. Sen har jag dilemmat att minstingen blir tuttig så fort han sitter mot bröstet. Väldigt knöligt att ordna fram ett bröst när den ene kanske till och med har somnat och den andra vill ut... Vi får experimentera oss fram! :wink:
Användarens profilbild
Av Emmamedhunden
Har faktiskt burit Kasper på ryggen några ggr redan, hemma då han bör vara ur vägen för storebror och jag behöver fixa med mat mm. Han har somnat de gånger han trivdes, vid ngt tillfälle var han missnöjd och fick komma ner. Han var 1,5 mån första gången. Tycker han är rätt stadig, sitter i soffan och svingar/hasar honom försiktigt över till ryggen. Har knytit omslutet eller vrikkesikker, med huvudet innanför.
bilden är dålig, men kanske han syns... :wink:
Bild
Med F hade jag inte vågat så tidigt... nu vet jag ju hur man gör och K känns betydligt robustare!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?