Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Vilken sjalbredd föredrar du som bär en nyfödd i vävd bärsjal?

60 cm
8
67%
70 cm
2
17%
Annan, nämligen...
2
17%
Till nyföding vill jag ha så smal vävd sjal som möjligt, tex babydesigns ECOwrap gillar jag, den är 50 cm bred. Om det inte går att få till en smal sjal (för att jag tex inte äger nån) så vill jag ha en sjal som går att knö ihop ordentligt, tex gauzen.
60 cm räcker fullt till en spädis, men jag gillar ju 65 cm som bredd till större barn max 70 bredare blir ofta så himla mycket tyg.

Men sen beror det ju på tjocklek, jag hade en supertunn typ krinklad sjal till sonen sommaren -08 och den var 70 men så tunn.
Svarar själv också :wink:
Jag föredrar en smalare vävd bärsjal till nyfödd, t.ex. Babydesign Eco-wrap eller smala Zara när de fanns. Gillar även Calin Bleu gauze till nyfödd. Den sistnämnda är inte så smal men i och med att gauzen är så tunn upplever jag det inte som så mycket tyg när jag knyter in en spädis. Till ett äldre sjalbarn som ffa bärs på ryggen vill jag gärna ha en bredare vävd bärsjal 8)
Ju bredare desto bättre. Jag svarade annat för om det finns bredare än 70 cm så gillar jag dom ännu mer!
Easy är väl en de sjalarna som är typ 80 bred?
Jag vill ha mycket tyg att vira kring mig och barnet, spelar ingen roll om dom är stora eller små. Tycker det är bättre att vika fler gånger och få mindre tryckpunkter än en för smal och det skär in. :(
katha skrev:Ju bredare desto bättre. Jag svarade annat för om det finns bredare än 70 cm så gillar jag dom ännu mer!
Jag vill ha mycket tyg att vira kring mig och barnet, spelar ingen roll om dom är stora eller små. Tycker det är bättre att vika fler gånger och få mindre tryckpunkter än en för smal och det skär in. :(
Instämmer helt. Jag vill helst breda ut sjalen så att jag har tyg över hela ryggen. Jag gillar också att som Hoppediz föreslår rulla övre kanten i magbältet på omslut till en liten bebis som inte håller huvudet själv. Det blir en rulle i nacken som stöttar huvudet även om bebisen inte vill vara innanför axelbanden. Då går det åt ca 10 cm till rullen.
Sarai skrev:
katha skrev:Ju bredare desto bättre. Jag svarade annat för om det finns bredare än 70 cm så gillar jag dom ännu mer!
Instämmer helt. Jag vill helst breda ut sjalen så att jag har tyg över hela ryggen. Jag gillar också att som Hoppediz föreslår rulla övre kanten i magbältet på omslut till en liten bebis som inte håller huvudet själv. Det blir en rulle i nacken som stöttar huvudet även om bebisen inte vill vara innanför axelbanden. Då går det åt ca 10 cm till rullen.
Smart! Har du nån bild/länk till bild så man kan få kolla?
katha skrev:
Sarai skrev:
Smart! Har du nån bild/länk till bild så man kan få kolla?
Hittar tyvärr ingen bild på Hoppediz hemsida. De verkar ha knytinstruktioner, men jag får inte fram några bilder. Däremot finns bra bilder i deras instruktionshäfte. Men en beskrivning i korthet:
Börja som vanligt med mitten av sjalen mitt på magen, korsa i ryggen och häng ändarna framåt över dina axlar. Innan du stoppar i barnet, rulla överkanten mitt fram utåt/neråt tills bredden passar ungefär barnets rygglängd mellan nacke och knäveck. Stoppa i barnet och fortsätt knyta som vanligt.

Undrar om jag inte har en bild i datorn hemma på K som nyfödd?

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?