Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Hur fållar ni trikåtyg? Tycker inte jag får det snyggt med tvillingnålen, blir kråksparkar på baksidan och är svårt att få sömmen bra. Trikåsömmen på vanliga maskinen (sicksacken med raksöm i sidan, typ) blir inte jämn och ser heller inte så snygg ut. Hur gör ni andra? Har en OL men blir så sugen på en coverlock för att kunna sy riktig dubbelsöm så det blir snyggt. För visst finns det bara på coverlock eller kombinationsmaskiner? Vad är det sömmen heter nu igen? Flatlock? Coversöm? Blandar ihop och minns aldrig...

Det är ju så snyggt att ha tråd i avvikande färg, men det går ju inte när sömmarna inte blir så snygga. Tar gärna emot tips på hur ni andra syr! Gärna även vad ni syr på!
Användarens profilbild
Av Jenny med Emiliten
Vad har du för sömmar på maskinen då? Jag tog en provlapp och jämförde 3-stegszz, fuskoverlock och våffelsöm (två sicksack som korsar varandra, typ). Jag föll för våffelsöm, det blir fint tycker jag.

Jag kan justera trikåsömmarna på min maskin så att ojämna sömmar rättar till sig, du kanske också har någon sån funktion på din?
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Jenny med Emiliten skrev:Vad har du för sömmar på maskinen då? Jag tog en provlapp och jämförde 3-stegszz, fuskoverlock och våffelsöm (två sicksack som korsar varandra, typ). Jag föll för våffelsöm, det blir fint tycker jag.

Jag kan justera trikåsömmarna på min maskin så att ojämna sömmar rättar till sig, du kanske också har någon sån funktion på din?
Hur justerar du sömmarna? Har också de sömmar du nämner. Fuskoverlocken syftade jag främst till, den blir liksom för bred så sömmen inte ser ut att sitta ihop. Kanske har med justering av trådspänning att göra också, men jag får inte det riktigt snyggt i alla fall.

Ska man månne få lov att skaffa en coverlock? CoverPro - är det en bra maskin? Finns i flera modeller eller?
Användarens profilbild
Av Jenny med Emiliten
Lite svårt att förklara (om du inte har en Janome Sewist 525, eller vad det är för nummer, som jag har förstås): då stygnlängdsknappen är i stretch-läge kan man justera den genom att vrida mot ett plus- eller minustecken, det får sömmarna att gå ihop/isär något. Kanske du kan leta i din manual? För det låter som det är en sån justering du behöver göra.

Cover och sånt är jag helt renons på :whut:
Användarens profilbild
Av florin
Jag funderar på varför du inte får det snyggt med tvillingnålen. Trär du maskinen så att de båda trådarna går på varsinn sida om trådspänningsskivorna?

Med vanlig overlock och tvillingnål klarar man sig jätte långt. Jag har länge haft en kombi-maskin men använde den inte till mer en overlocksömmar, är för bökigt att trä om den (även om den hör till de som är lättare att trä om). Sydde alltid med tvillingnål istället.

Vad har du för vanlig symaskin? Är det så att den behöver en service? Eller är det så att den inte klarar trikåtyger? (billiga maskiner kan ha problem med det)

Nu har jag en separat covermaskin men det är viktigare med en bra vanlig maskin än en för coversömmar tycker jag.
Användarens profilbild
Av rithelo
Håller med Florin!
Jag hade också problem med tvillingnål innan, men efter tips så går det utmärkt!
Det bästa tipset jag fick var att kolla trådspänningen, antingen på övertråd, undertråd eller både och. När det var fixta så drog inte sömmen konstigt på undersidan.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?