Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av caimos
Jag är nybliven mamma sedan 6 veckor och rätt okunnig på det här med sjalar. :hmm: Har en trikåsjal av märket Hoppediz som jag fått låna. Jag tycker den är sådär att använda även om den är mysig för lillan. Jag tycker inte jag får till bärfunktionen något bra. Jag tycker den töjer sig, hon åker liksom ner hela tiden och jag får justera och dra åt allt mer, tills har jag nästan gjort getingmidja på mig själv. :shock:

Och så tycker jag att den är lite väl lång, det blir flera meter över när jag knytit färdigt. Bredden är också ganska svår att hantera, det tycks alltid vara för slappt på något ställe och för tajt på något annat...

Beror mina besvär på att jag är dålig på att få till knytningen eller är det sjalen det är fel på? Jag har inget att jämföra med, och jag vill inte gärna lägga pengar på en annan om det blir samma sak. Vilka märken rekommenderar ni? Ska jag byta till en vävd sjal istället?
Användarens profilbild
Av naimiez
Välkommmen hit! :hello:

Jag rekommenderar att du försöker träffa någon un der Bärsjalsträffar och se om det finns träff i din stad eller i närheten.....det är alltid lättare att hjälpas IRL än över internet. Alternativt att du tar ett kort så vi får se. Regel är att knyta lite hårdare från början än vad man tror för de töjer sig och sen måste man se till att få med kanterna bra...

Lycka till!
Användarens profilbild
Av mari_tres
Nu vet jag inte hur bred hoppediz trikåsjal är, men du kanske kan prova att vika den en gång så att den blir hälften så bred? Det gjorde jag i början med min Moby wrap. Att den är för lång är inga större problem, mer än att det blir ju självklrt bökigare ju längre sjal man har, lite tyg är ju smidigare att hantera. Dra helt enkelt sjalen ett extra varv kring midjan :tumup:

Vanligaste felet man gör då man knyter trikåsjal är att knyta för löst, prova att knyta åt lite mer.

Och välkommen hit :hello:
Av sjaltokan
Välkommen hit :hello:
Jag skulle nog rekomendera en trikåsjal som första sjal om man inte är så van att knyta, oftast är det bra mycket mindre tyg och sen gör ju elastisiteten att man inte behöver knyta lika precist som med en vävd för att det ska bli bra.

Kika under bärsjalsambassadörer om du inte har någon i din närhet som kan visa och tipsa lite.
Användarens profilbild
Av katha
thowida skrev:Välkommen hit :hello:
Jag skulle nog rekomendera en trikåsjal som första sjal om man inte är så van att knyta, oftast är det bra mycket mindre tyg och sen gör ju elastisiteten att man inte behöver knyta lika precist som med en vävd för att det ska bli bra.

Kika under bärsjalsambassadörer om du inte har någon i din närhet som kan visa och tipsa lite.
thowida: hoppe har faktiskt trikåsjal och det är väl det som hon har eller?

Gå på sjalträff, vart bor du?

Mitt råd är att kanske trikåsjal inte är nåt för dig. Jag började med vävd sjal för att jag tyckte det var lättare att knyta, när jag fått ordning på knytningen så köpte jag trikåsjal och då gick allt kanon!
Användarens profilbild
Av mica
Troligen behöver du lära dig knyta bättre. Om det känns sådär allmänt fel så är något tokigt.
Har du sett knytanvisningarna på förstasidan? Och om någon kan visa så brukar det blir enklare.

Sedan så töjer ju sig trikåsjalar en del under användning, men jag lärde mig snart hur hårt jag skulle knyta i början så det töjde sig lagom sen.

Jag har inte sett Hoppes trikåsjal. Men jag hade en Babybundler som jag vet längs med så den blev hälften så bred. Det passade mig bra. Jag fick mer styrsel på den. Själva midjebältet vek jag upp så där blev bra stöd.

Och så är det skillnad på märken. Jag har haft två trikåsjalar: BabyBundler och Sino och de var helt olika. Så om du inte alls får till det med hjäp och så så försök testa ett annat märke.
Användarens profilbild
Av caimos
Tack för alla svar. Troligen är jag kass på att knyta. Men jag tror den töjer sig för mycket också, jag drar åt tills det känns som jag ska gå av på mitten, och det blir ändå inte stadigt...

Vore intressant att testa någon annan modell, jag ska kolla om det finns några sjalbärare här i närheten (Örebro), som ni tipsade.
Användarens profilbild
Av katha
caimos skrev:Tack för alla svar. Troligen är jag kass på att knyta. Men jag tror den töjer sig för mycket också, jag drar åt tills det känns som jag ska gå av på mitten, och det blir ändå inte stadigt...

Vore intressant att testa någon annan modell, jag ska kolla om det finns några sjalbärare här i närheten (Örebro), som ni tipsade.
Ahhhh, I Örebro har du några av de mest aktiva sjalentusiasterna på Sjalbarn, vår goa Jinxlinda! sapos är inte långt undan heller, i Hallsberg. Sen finns ju zero.zara, sjalgalen och zingo i Örebrotrakten också. Lika duktiga allihop och med hjärtat på rätt ställe. :tumup:
Av Jinxan
Jag är här och kan hjälpa till :hello:
Jag bor strax söder om Hallsberg!

Jag har faktiskt en hoppe trikåsjal, som jag lånar ut till bebisar som vill vara nära sina föräldrar :heart:
Användarens profilbild
Av sapos
:hello: jag finns här också :D Bor i Hallsberg, har ingen trikå men kan alltid låna JinxLindas :wink: Har en hel del vävda sjalar och selar och MT :tumup: Hojta om du vill ha hjälp! Kommer även finnas inne på Usö 3ggr/v nu en tid framöver
Och jag bor norr om Örebro :hello:
Hjälper gärna till med knytningar, har en WBS (trikåsjal om är lite stadigare), 2 vävda sjalar och en manduca (sele) som du kan få testa :tumup: Om du bor inne i Örebro så kan sjalgalen stå till tjänst hon har flera olika sjalar :D
Användarens profilbild
Av caimos
Hej igen alla. Nu har jag tagit mig tid att titta runt lite mer på sjalbarns hemsida och hittade knytinstruktionerna för trikå (hrm, kanske skulle ha börjat med det :oops: ) Hade laddat ner en bruksanvisning till en annan sjal förut, vilket uppenbarligen inte passade här. Plötsligt gick det väldigt mycket lättare, och jag känner att jag blivit sams med sjalen nu. Tidigare förstod jag inte vad menade med att man kunde behålla sjalen på och ta i och ur barnet, men nu har jag lärt mig och det är ju helt fantastiskt! :app: Och jag har inte ont i ryggen eller midjan eller. Och lillan sover som en liten gris på bröstet :heart:

Tack alla ni som erbjudit er hjälp, jag tror jag klarar mig på egen hand nu ändå. Men jag ser fram emot att få komma på en sjalträff när det blir någon. Börja förstå vad som menats med att vara sjalfrälst nu :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?