Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Emmamedhunden
Har ett par fina byxor som jag köpt här på sb, de är stickade på rundsticka, bara söm i grenen. se länk http://naavakeiju.blogspot.com/
kan man uttöka maskantalet på rundsticka? Hur gör man högre i ryggen? Har räknat maskor på de jag har och de är fler bak.

hjälp någon kunnig? :)
Senast redigerad av Emmamedhunden den lör dec 19, 2009 21:04, redigerad totalt 1 gånger.
Av Britt
Vill bara säga att det såg ju ut att vara jättemysiga blöjbyxor :love: . Men några tips har jag inte.
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Oh, vilka fina! :-D
(attans att jag lärde mig sticka efter att barnen blivit blöjfria...)

Det borde väl gå att sticka några halvavarv fram och tillbaka och sedan fortsätta runt, runt för att få dem högre i ryggen?
Användarens profilbild
Av Emmamedhunden
CrazyMagpie skrev:Oh, vilka fina! :-D

Det borde väl gå att sticka några halvavarv fram och tillbaka och sedan fortsätta runt, runt för att få dem högre i ryggen?
:hmm: halvvarv... kan man vända på rundsticka. har aldrig stickat på nån så vet inte.
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Emmamedhunden skrev:
CrazyMagpie skrev:Oh, vilka fina! :-D

:hmm: halvvarv... kan man vända på rundsticka. har aldrig stickat på nån så vet inte.
Inte jag heller :lol: ja alltså jag har inte stickat några halvavarv (eller kallas det "korta varv" kanske?) men kan man göra det när man stickar sockhälar bör man ju rimligtvis kunna göra det på ett par blöjbyxor också? 8)
Användarens profilbild
Av Emmamedhunden
ska man då lägga upp alla maskor o sen bara sticka längst bak? blir det inte fult i övergången sen då. vill gärna börja nu men barnen ger mig ingen tid... :roll:
Användarens profilbild
Av emindy
Jag stickar blöjbyxorna på rundsticka, men jag stickar enligt "samuels ullbyxa" ett mönster jag hittade på tygisar.se tror jag, plus lite egna ändringar. Då hamnar benen mer på framsidan av byxan vilken automatiskt gör att ryggen blir lite högre.
Användarens profilbild
Av Asereht
emindy skrev:Jag stickar blöjbyxorna på rundsticka, men jag stickar enligt "samuels ullbyxa" ett mönster jag hittade på tygisar.se tror jag, plus lite egna ändringar. Då hamnar benen mer på framsidan av byxan vilken automatiskt gör att ryggen blir lite högre.

Samma här! De blir jättebra och de är lätta att räkna om i strl.
Användarens profilbild
Av Emmamedhunden
stickar på nu... läst samuels blöjbyxa men tror inte riktigt att jag hajjat hur man överför mönstret till rundsticka. men har stickat på, rundsticka går ju fort :D snart börjar jag med benen, övergår till strumpstickor då!
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Vad intressant! Kan inte någon beskriva hur ni gör! Älskar rundstickor! :D
Stickar för övrigt på rundsticka nästan jämt numera, även sockor enligt magic loop eller vad det kallas.
Användarens profilbild
Av tesoj
På de yllebyxor jag stickar just nu till Melker så stickar man 5 maskor över mittenmaskan bak, sedan vänder man och stickar 11 maskor, vänder och sticker 16 maskor och sedan ökar man med 5 maskor för varje varv i ett antal varv beroende på storlek på byxorna för att de ska bli större bak.
Användarens profilbild
Av Emmamedhunden
Vart ökar du? i början? Börjar du sticka upptill vid resåren och ökar sen efter mudden? Eller kan man börja sticka mitt bak, om man vill ha högre bak och sen öka maskor åt båda sidor? Hur? Lägga upp nya bara? som från början? De som jag tittar på (de från novakaiju) ser ut att ha nån ökning både fram och bak, typ som när man stickar häl på raggisar? :hmm: synd att jag inte kollade nogrannare på dom innan de togs i bruk, för nu är de både filtade och formade, och svårt att se på.

är strax vid bebnen nu och stickar ner grenen bak som i samuels blöjbyxa. får se hur det går! :D
Användarens profilbild
Av tesoj
Emmamedhunden skrev:Vart ökar du? i början? Börjar du sticka upptill vid resåren och ökar sen efter mudden? Eller kan man börja sticka mitt bak, om man vill ha högre bak och sen öka maskor åt båda sidor? Hur? Lägga upp nya bara? som från början? De som jag tittar på (de från novakaiju) ser ut att ha nån ökning både fram och bak, typ som när man stickar häl på raggisar? :hmm: synd att jag inte kollade nogrannare på dom innan de togs i bruk, för nu är de både filtade och formade, och svårt att se på.

är strax vid bebnen nu och stickar ner grenen bak som i samuels blöjbyxa. får se hur det går! :D
Alltså jag ökar inte antalet maskor utan jag stickar 5 maskor, sedan vänder jag arbetet och stickar 11 maskor avigt och därefter vänder jag igen och stickar 16 maskor rätt och sedan vänder jag igen och stickar ytterligare 5 maskor längre osv. Detta ska man göra i tills man gjort 5 eller 6 vändningar i var sida är gjorda. Därefter stickar man över hela arbetet igen. Då blir de högre bak. Detta gör jag alltså direkt efter att jag stickat resåren.
Användarens profilbild
Av Emmamedhunden
Ahh efter resåren! då hajjar jag! Får bli på nästa par! Dessa är det bara ena benet kvar på nu! :app:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?