Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Ställer för en kalender kan man också ha paket i en korg att ta ett varje dag.

Är egentligen lite kluven till paket varje dag och småkrafs, men vill testa paketkalender i år ändå tror jag. Ska i så fall skaffa någorlunda nyttigt krafs såsom strumpor, kritor, julpynt, osv.
Användarens profilbild
Av Kusmi
Vill bara dela med mig av Isaks julkalender som han hade förra året. Vi slog in 24 stycken av hans böcker och så den vi öppnade på kvällen skulle vi läsa. Det var mycket uppskattat och kostade oss 0 kr på saker som sen kanske inte kommer att användas.
Användarens profilbild
Av Mammut
Förlåt trådkapning... Men var hittade du krubb-magneter?
sus skrev:Jag har bara gjort en adventskalender med presenter en gång, då fick L ett puzzel. Hon fick alltså en elelr två bitar varje dag och på julafton var puzzlet komplett.
I år funderar jag på att göra en kalender till alla 3 barnen gemensamt, så att dom får öppna var 3:e dag var. Min plan är att ha ganska mycekt julpynt i kalendern. Så änglar att hänga i fönstret har jag till exempel redan hittat och en julkrubba i form av 3 kylskåpsmagneter. Sen kanske jag fyller på med lite godis på helgdagarna och några klistermärken och kanske ett par stumpor eller dylikt också.
Av ele
slå in lego låter smart. Systerdottern som är 2 år kommer få någon/några duplobitar varje dag :)
Vet en som hade tre barn som köpte en bondgård med djur. (minns inte om barnen öppnade var tredje dag eller hur de gjorde) första dagen var väl inte så spännande, då de fick bottenplattan (inte för den äldste i allafall). Men så fick de en ny del till bondgården varje dag och sedan nya djur tills det var komplett :)
Användarens profilbild
Av Cayenne
Jag har gjort många olika varianter genom åren. Min mamma har broderat en tavla med 24 ringar att hänga paket i. Innan dess hade jag klädnypor med siffror på. Mina barn har också fått öppna olika dagar, men i år är det fyra barn, och det blir inte var fjärde dag. Lillan är två år om ett par veckor, och hon kommer få Duplobitar varje dag. Jag köpte en kartong och har delat upp bitarna. På detta vis blir det spännande, men inte en massa krafs.

De andra kommer inte få öppna varje dag, utan kommer få turas om. I flera år har jag även haft en minijulgran så vissa dagar har de fått pynt att sätta i den (samma gran o samma pynt flera år).

Trosor, strumpor, tandborste, tandkräm är saker som barnen har fått här. Pennor o sudd.... Förra året fick de äldsta mycket pärlset (köpte en "färdig" kalender o delade den på två barn) och Elsie fick en playmobil-kalender. Jag slog dock in presenterna själv.

I år får de äldre stickers, tatueringar, glitterlim osv uppdelat på flera paket. Jag har aldrig gett dem godis i paketen.

Många ger ju t ex ett pepparkaksmått och då ska man baka pepparkakor osv. Det funkar inte hos oss. Jag jobbar oregelbundet så ett pyssel om dagen funkar inte och dessutom så beror det på allas dagsform vilken dag vi kan göra olika saker. Annars tycker jag om idén.
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Jag lever fortfarande i tron att jag skall hinna fixa 3 kalendrar innan den 1a december.....Håll tummarna för att det går. Jag skall läsa igenom tipsen här och se om det finns nåt som kan hjälpa mig.

Mina barn vet jag dock att de gillar skattjakter så jag tänkte bl.a slå in pusselbitar som tillsammans blir en skattkarta till nåt större som de får nån dag. Kanske på julafton eller så......
(Andra saker som skall hängas här är lego, en pusseltågbana som är köpt på loppis som också kommer portioneras ut, några hemsydda klädesplagg som de önskat sig, lördagsgodis, såpbubblor och sen minns jag inte men jag har för mig att jag hade nåt mer färdigplanerat).
En del paket kommer jag att slå in och sen har jag ett gäng ziplockpåsar från Ikea som kommer att få tjänstgöra också. Det är ju en av grejerna som gör det lite jobbigt att fixa en kalender.....slå in (i mitt fall) 72 paket liksom :siishah:
Användarens profilbild
Av Cayenne
Sockertopp skrev:Jag lever fortfarande i tron att jag skall hinna fixa 3 kalendrar innan den 1a december.....Håll tummarna för att det går. Jag skall läsa igenom tipsen här och se om det finns nåt som kan hjälpa mig.

Mina barn vet jag dock att de gillar skattjakter så jag tänkte bl.a slå in pusselbitar som tillsammans blir en skattkarta till nåt större som de får nån dag. Kanske på julafton eller så......
(Andra saker som skall hängas här är lego, en pusseltågbana som är köpt på loppis som också kommer portioneras ut, några hemsydda klädesplagg som de önskat sig, lördagsgodis, såpbubblor och sen minns jag inte men jag har för mig att jag hade nåt mer färdigplanerat).
En del paket kommer jag att slå in och sen har jag ett gäng ziplockpåsar från Ikea som kommer att få tjänstgöra också. Det är ju en av grejerna som gör det lite jobbigt att fixa en kalender.....slå in (i mitt fall) 72 paket liksom :siishah:
JA, skälva inslagningen tar tid. Vissa år har maken och jag suttit o kämpat tillsammans kvällen innan...... Här har jag en kalender kvar. Det svåra är när man ska slå in. Just nu sover liten, men E sover ju inte på dagen, liksom.....
Användarens profilbild
Av miom
Sockertopp skrev:Jag lever fortfarande i tron att jag skall hinna fixa 3 kalendrar innan den 1a december.....Håll tummarna för att det går. Jag skall läsa igenom tipsen här och se om det finns nåt som kan hjälpa mig.

Det är därför det något år bara har dykt upp ett paket om dagen hos oss. Och då hade jag bara ett barn :oops:
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Åh! Kalendern som Odif tipsade om var ju jättefin! En sån tror jag att jag ska satsa på inför nästa år! :D

(inser mina begränsningar och tänker INTE försöka hinna det i år, paralellt med plugg och allt annat pyssel... :roll: :wink: )

Vad tror ni blir roligast/snyggast? Att göra som den där, med gran och fickor tillsammans, eller göra de där fickorna + pyntet och sedan ha en liten minigran (som vi har redan) och hänga upp det i?
Användarens profilbild
Av Cayenne
Nu har jag helt klart med vad de ska få. Bara inslagningen av 36 paket återstår.....
T får lega varje dag. Ett paket som jag har delat upp. De andra tre får paket varannan dag. Jag har delat upp ett paket littlest petshop mellan dem. 10 djur + tillbehör. De får ett stort paket glitterlim uppdelat på sig. Något set med nagellack o läppglans och tatueringar. De får paket varannan dag.
Användarens profilbild
Av Sedum
odif skrev:Här finns ett supercharmigt alternativ till julkalender med klappar. Istället hänger man upp en julprydnad på granen varje dag.
http://inchmark.squarespace.com/inchmar ... t-one.html
http://inchmark.squarespace.com/inchmar ... t-two.html
http://inchmark.squarespace.com/inchmar ... three.html

Bild

Om man inte är så pysslig själv kanske man kan sno idén och köpa på sig ett gäng med prydnader.
:loving: :loving: :loving:

Jag är kär! Tror ni jag hinner? I värsta fall får man väl försöka pyssla ihop en grej kvällen innan den ska tas upp. 8)
Användarens profilbild
Av filijox
Vi hade paketkalender när alla tre var tillräckligt gamla, var väl först då mamma kom på idén (yngsta syrran är åtta år yngre än mig). En variant i juteväv med filtapplikationer och 24 ringar. Vi fick paket var tredje dag och alla fick paket på lucia, julafton och första december. Från början var det tre olika papper och vi hade varsin sorts papper, sen när vi blev äldre kunde man välja lite mer fritt vilket som på kalendern. Mycket pennor, sudd, hårspännen och liknande. Nån gång en chokladtomte, annars var det aldrig godis.

Har funderat lite på just adventspresenter, fast på lördagen ist eftersom vi inte är hemma så mycket på söndagar. Tanken väcktes när jag tyckte att sonen behöver fler pärlor till sin pärlplatta! Han har gjort halsband också och så finns det väl pärlor lite här och var, en del i legot... Såna här stora indianpärlor. Tycker det funkar finfint! Har dock inte tänkt på att det är första advent på söndag, mao bara att ta sig iväg till leksaksaffären och köpa lite pärlor! Suktat på den stora hinken med pärlor på panduro, men det blir nog ist lite för många och framförallt lite för mkt pengar!

Gillar idén med granen som man får hänga pynt i, det kanske är ngt att sno vi som har en liten bordsgran också, men mest glaskulor i den sizen...bara att shopa och pyssla mao! :tumup:
Användarens profilbild
Av Evasleva
Hur går det med era kalendrar? Hann ni i tid?
Nu är det ju lite sent, men kom på en annan sak man kan ha istället för saker i julkalendern (tidigare förslag var ju fotografier, fina ord,en rolig historia etc.) En saga. Som man kan läsa tillsammans med barnen på morgonen eller kvällen. Fungar ju dessutom för flera barn på en gång. Kul om det är en liten julsaga men det spelar ju ingen roll.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?