Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag har en Moby Wrap som min godisgroda trivs finemang i. Jag bär honom i Newborn Hug Hold.
Han börjar ned huvudet högt upp på min bröstkorg, men efter ett tag har det sjunkit en decimeter ner. Vet inte om han bara sjunker ihop i sjalen, eller om hela han åker längre ner...ska det vara så, eller vad gör jag för fel?

Efter ett tag börjar han stöna och stånka, lirkar ut huvudet och kastar det utåt...för mig ser det ut som att han inte får tillräckligt med luft, eller att det är för varmt, men på instruktionsbilden är bebisens huvud mycket mer täckt än vad jag gör...täcker jag så mycket när han är vaken så verkar han vantrivas, då ser man ju iiiiingenting!

Så berätta alla hemligheter för mig...
Jag tyckte det blev jobbigt med trikåsjal efter bara nån månad, den töjde alltid ut sig o bebben sjönk ner som du beskriver. Jag började använda vävd sjal istället o det är såå stor skillnad i avlastning o han sjunker aldrig ned heller! :)
Dorotea skrev:Kan du ha knutit för löst kanske? Om man knyter tillräckligt tajt så sitter bebisen bra och halkar inte ner.
Sen det där med huvudets position... Nyfödingar är lite bökiga av sig, och så har de en massa åsikter också ;) Benjamin tyckte inte om att ligga med ansiktet mot mig, han slängde det alltid bakåt. Han trivdes helt enkelt inte med det. Jag bar honom i vaggposition med huvudet ganska högt upp så att han fick ansiktet fritt.
I början knöt jag toklöst, då hängde han vid naveln och slängde haha. Kan kanske knyta ännu hårdare, men...det är ganska tricky att få i honom i sjalen som det är... Ska iaktta var hans ben och kropps är nästa gång, för är det bara huvudet som hamnar längre ner så är det väl han som sjunker ihop. För åsikter, jo jag tackar! =) Han trivs dock ganska bra med att ligga med ansiktet mot mig, dock inte hud mot hud.
Har testat vaggan en eller två gånger, men...han såg så förbenat ihoptryckt ut...såg inte alls bekvämt ut, men jag klagade nog mer än honom.
Victoria P. skrev:Jag tyckte det blev jobbigt med trikåsjal efter bara nån månad, den töjde alltid ut sig o bebben sjönk ner som du beskriver. Jag började använda vävd sjal istället o det är såå stor skillnad i avlastning o han sjunker aldrig ned heller! :)
Kanske är det så enkelt...vad för vävd sjal kan du rekommendera? Det finns så mååååånga märken och modeller. Hade inga problem att läsa in mig och fundera i våras, när grodan var en liten liten magparasit. Nu fungerar inte hjärnan riktigt som den ska längre, med sömnbrist och amningshormoner. =)
Jag har också en Moby Wrap. Du kanske kan testa någon annan knytning? Jag har burit min lilla tjej i omslutet kryss (samma som Hug hold wrapping väl?) redan från början. Och det har funkat jättebra. Hon har haft benen uppdragna i gördeln och huvudet instoppat. Nu är hon 11 veckor och gillar att hänga ut med huvudet. Det ser inte så skönt ut men hon verkar trivas så ;) När hon somnar stoppar jag in huvudet.

Igår tyckte jag att hon verkade sitta för tight så jag lossade på henne vilket ledde till att hon sjönk längre och längre ner. Hon verkade inte tycka att det gjorde något men det var ju inte lika skönt att bära så.
Jag skulle nog säga att han inte är tillräckligt stark i ryggen för att orka sitta upprätt i trikåsjalen så länge. Det är ett tydligt tecken när han rundar ihop sig som en boll. En vävd sjal ger faktiskt mer stöd, inte bara till din egen rygg, utan också till en liten nyfödds rygg, som inte är så stark.

Det man bör göra i det läget när han har sjunkit ihop, är att antingen vrida om honom till liggande, eller att du själv sätter dig ner och lutar dig bakåt, så han får ligga på din mage en stund och vila sig. Det är väldigt olika också hur starka barn är i ryggen när de föds. De första veckorna är det vanligt att barn inte orkar sitta upprätt så länge. Man märker det på att de antingen sjunker ihop till en liten boll, eller också att ryggen blir S-formad i sidled så att säga. Då är det dags att ändra ställning. Du kan självklart också prova att knyta sjalen hårdare och se om det hjälper. Men jag skulle ändå tro att han sjunker ihop så småningom. Det där brukar ha gått över när barnet är ca 4-6 veckor.
Ingrid skrev:Jag skulle nog säga att han inte är tillräckligt stark i ryggen för att orka sitta upprätt i trikåsjalen så länge. Det är ett tydligt tecken när han rundar ihop sig som en boll. En vävd sjal ger faktiskt mer stöd, inte bara till din egen rygg, utan också till en liten nyfödds rygg, som inte är så stark.

Fiffigt, det låter ju som något otroligt logiskt och ganska självklart egentligen! Ska helt klart tänka på det.
Min bebis, som inte är så liten längre, var väldigt stark och stabil och avskydde att ha huvudet innanför sjalen! det gick bara när hon sov och knappt ens då, hon kunde vakna av att hon försökte komma loss! Men hon blev snabbt väldigt stark i både rygg och nacke så efter ett tag gjorde det inte så mycket...
emindy skrev:Min bebis, som inte är så liten längre, var väldigt stark och stabil och avskydde att ha huvudet innanför sjalen! det gick bara när hon sov och knappt ens då, hon kunde vakna av att hon försökte komma loss! Men hon blev snabbt väldigt stark i både rygg och nacke så efter ett tag gjorde det inte så mycket...
jag känner igen det där!
Ja, barn som är tidigt starka i nacke brukar också vara tidigt nyfikna på omvärlden och gillar då inte att ha huvudet innanför. Men de barnen brukar då inte sjunka ihop i sjalen på det sätt som TS beskriver, eftersom de är starka i nacken och även då ryggraden och orkar sitta upprätta längre. Det som händer när barnet sjunker ihop för mycket och blir liksom till en liten boll, pga att de inte orkar hålla upp ryggen och huvudet riktigt, är att lungorna trycks ihop lite och då blir det lite svårare att andas. Så om barnet har sjunkit ihop så måste man ändra ställning för att de ska kunna andas bra. Det är inte så att de inte får luft för att det inte finns luft innanför sjalen, utan det är helt enkelt för att det är svårare att andas när man är mycket ihopsjunken. Prova själva att luta er framåt och kuta rygg eller runda ryggen kraftigt och försök andas, så märker ni det inte är så lätt!

Det är ganska vanligt annars som ni beskriver att även riktigt små barn inte vill ha huvudet innanför bärsjalen när de är vakna, för att de känner sig inlåsta. Men det är inte för att de inte får luft, utan mest för att de känner sig instängda tror jag. Vissa barn verkar vara mer känsliga än andra för att känna sig instängda. Och de barnen brukar signalera det direkt när man sätter ner dem i sjalen. Det går bara att lägga in huvudet på dem när de har somnat djupt. Ibland kan det däremot gå bra att bära sådana barn i halvsittande vagga, så de får titta utåt. Och då har man huvudet inne i sjalen mer.
Fast den där vaggan får jag inte till alls, DÅ blir lungorna sannerligen ihopknycklade. Han klagar inte, men han börjar låta ganska konstigt ganska fort. Har en bära barn också, och knyter utifrån nätanvisningar och lägger i skrutten som på bilden, men får inte riktigt anatomin att gå ihop. Han har legat där i en minut eller två innan han åkt ur, för ja...det ser inte bekvämt ut...

I Mobyn visar han inga tendenser att inte trivas, förrutom då att han vill vifta och titta med huvudet...om han inte är jättetrött, så lägger han ner det på bröstkorgen med en gång. När han sover kan man fästa huvudet och ibland när han inte sover så djupt, ja då kastar han som sagt ut huvudet och pustar och stånkar, börjar fäkta med armarna som om han vill komma ut. Då funkar det fint att lägga min kind mot hans huvud, nynna lite trollmors vaggvisa och gunga fram och tillbaka, så sover han igen.
Men ska prova att knyta den lite hårdare och se om det kan göra skillnad.

Tack för många bra tips, råd och teorier!
Ja, halvsittande vagga utåt är ingen höjdare om barnet inte orkar hålla upp ryggen ordentligt. Det håller jag helt med dig om! Det funkar mest för barn med lite starkare rygg. Däremot så kan man prova att lägga barnet helt och hållet med magen in mot din mage. Det brukar gå bra när de sover. Inte särskilt populärt med vakna barn. Men då belastar han inte ryggen alls. Du bor möjligtvis inte i Stockholm eller Västerås så du kan komma förbi någon av våra butiker och få lite hjälp där med att sätta i barnet? Det är inte helt enkelt med nyfödda alla gånger. Annars är det bara att prova sig fram och inte ge upp, till slut brukar man få till det.

Bära-barn-sjal är inte alls lätt att få till med nyfödd tycker jag. Den kan du spara tills han kan sitta stadigt på golvet och du kan bära honom på höften. Då fungerar den jättebra!

Frågan är också om du inte skulle prova en lång vävd sjal om du har möjlighet, bara för att se om det känns bättre. Det blir ju som sagt lite stabilare för hans rygg också.

Gunga och gå är för övrigt alltid väldigt bra!
Ingrid skrev:Ja, halvsittande vagga utåt är ingen höjdare om barnet inte orkar hålla upp ryggen ordentligt. Det håller jag helt med dig om! Det funkar mest för barn med lite starkare rygg. Däremot så kan man prova att lägga barnet helt och hållet med magen in mot din mage. Det brukar gå bra när de sover. Inte särskilt populärt med vakna barn. Men då belastar han inte ryggen alls. Du bor möjligtvis inte i Stockholm eller Västerås så du kan komma förbi någon av våra butiker och få lite hjälp där med att sätta i barnet? Det är inte helt enkelt med nyfödda alla gånger. Annars är det bara att prova sig fram och inte ge upp, till slut brukar man få till det.

Bära-barn-sjal är inte alls lätt att få till med nyfödd tycker jag. Den kan du spara tills han kan sitta stadigt på golvet och du kan bära honom på höften. Då fungerar den jättebra!

Frågan är också om du inte skulle prova en lång vävd sjal om du har möjlighet, bara för att se om det känns bättre. Det blir ju som sagt lite stabilare för hans rygg också.

Gunga och gå är för övrigt alltid väldigt bra!

Halvsittande vagga utåt? Det har jag aldrig ens hört talas om.
Ofta är han ju upprätt, med magen in mot min.

Har haft honom i sån där japansk knytning i bära barn, dock är det inte ringar i den utan knyts. Fungerade finemang det också, han sov som en stock. Ville vara med så klart, hängde ut med huvudet så han fick ha det liggandes i mitt armveck, samtidigt som jag höll honom runt ryggen. Det var han nöjd med, och sen kunde jag sätta fast huvudet när han väl somnat.

Ska önska mig en lång vävd sjal i julklapp. Tips och förslag på något, helst något märke eller modell där det finns lite roliga färger, behöver absolut inte vara enfärgad heller.

(Bor inte i närheten av Stockholm.)
Du har fått många bra råd redan. Jag tycker väl såsom redan sagts att du antingen kan prova att knyta trikåsjalen ännu tajtare, eller så om du har möjlighet testa en vävd långsjal då de ger bättre stöd. Och precis som Ingrid skriver så brukar det oftast fungera bättre med en vävd bärsjal i fall man har en liten nyfödd som börjar sjunka ner. Finns det kanske någon van sjalmamma i din närhet som kan hjälpa dig så du får de att fungera bättre med er nuvarande sjal? Om inte och du bor här i närheten (dvs i Göteborgsområdet) hjälper jag dig gärna med knytningen om du vill? Annars är det bara att prova sig fram med knytningen vad som passar bäst just för er. Kan väl också tillägga att även om trikåsjalarna är himla mysiga och mjuka gillar jag personligen vävda sjalar bättre även till nyfödd, och har tidigt alternerat mellan vävd och trikåsjal. Tycker bl.a. det är mycket smidigare att amma i en vävd bärsjal. Fast detta är ju så klart en smakfråga, och vad om passar en person behöver inte passa alla :wink: Men har du möjligheten att prova vävd bärsjal så är det ju toppen. Kanske är en vävd bärsjal ett bättre alternativ just för er...
ganesha skrev:Ska önska mig en lång vävd sjal i julklapp. Tips och förslag på något, helst något märke eller modell där det finns lite roliga färger, behöver absolut inte vara enfärgad heller.
Det finns många bra vävda bärsjalar att välja på och det är även här en smakfråga vilken man tycker bäst om 8) Vilka färger tycker du om? Vilka mönster gillar du - randigt, stormönstrade eller mer diskret mönstrade alterativt enfärgade?

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?