Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av corona
Jag skulle vilja virka en enkel mössa. Hittade ett "grund-/basmönster" på internet som verkar logiskt och rimligt.

Jag har precis virkat "huvudplattan" har precis gått över till de fm som skall bilda den del av mössan som går runt huvudet.
Men den här "plattan" är hemskt vågigt... Ska det vara så?
Om inte; vad kan jag göra annorlunda?

Jag har följt följande beskrivning:

Börja med 4 lösmaskor och foga ihop till en ring med 1 smygmaska. 7 fastmaskor runt hela ringen och öka sen så här:
första varvet: 2 fm i varje maska
andra varvet: 2 fm i varannan maska
tredje varvet: 2 fm i var tredje maska
...
fortsätt öka på samma sätt tills du har en platta som är lika stor som din handflata, då övergår du till att bara ha 1 fm i varje maska tills mössan är tillräckligt hög.
Av Marine78
Tass. Har inga tips, men kanske var det en beskrivning som jag kan klara av ;-)
Av vickan1976
Plattan ska inte vara vågig, utan helt platt. Mönstret är riktigt.
Vet inte varför den är vågig, men kanske virkar du hårt eller har fler virknål till garnet?

Mönster hittar du på garnstudio.se

Lycka till!
Användarens profilbild
Av Hallon
Jag har virkat säkert 50 mössor med ett liknande "mönster" som jag provat mig fram till själv. Fast istället för 7fm så gör jag 6fm i första varvet och istället för handflatan tar jag omkretsen på huvudet och drar av ett par cm.
Jag är noga med att alltid öka på samma ställe i varvet. Då kommer ökningarna i en rad (från mitten räknat) och plattan blir sexkantig. Om du inte har gjort så kan jag tänka mig att det blir vågigt.
Användarens profilbild
Av melon
Jag är inne på Hallons linje, 7 ökningar blir för mycket och du får för många maskor - därför blir det vågigt. Gör 6 fm på första varvet och följ sedan mönstret, då tror jag det blir mycket bättre!! :tumup: Om du inte redan har det så är det enklare att virka om man har en markeringstråd i början på varvet så man slipper räkna hela tiden.
Användarens profilbild
Av linafelicia
Jag håller med Hallon och Melon. Det har blivit för stort. En beskrivning som den funkar bara om du har samma garn och samma virknål och virkar ungefär lika hårt som beskrivningen, annars får man justera på något sätt så att det blir platt. Blir det vågigt beror det på för många maskor eller för stor virknål eller att du virkar för löst. Så lösningen är att antingen minska antalet ökningar eller ta en mindre virknål eller att virka hårdare.
Användarens profilbild
Av Zai
Jag ska också prova att virka nedifrån nästa gång, det verkar ju mycket smidigare :tumup:

Jag slänger in en relaterad fråga. Jag virkar mössor med bara fasta mössor och inte efter något särskilt mönster. Det blir ju liksom en spiral när man virkar, förstår ni vad jag menar? Så läste jag i en gammal handarbetsbok att man ska börja varje varv med en luftmaska och avsluta med en smygmaska i luftmaskan. Smart tänkte jag, då borde ju varven bli jämnare. Men hur jag än gör så blir det en oönskad ökning, funkar inte alls. När jag menar jämna varv så menar jag att jag vill kunna se varven som liggandes på varandra och om jag byter färg vill jag att färgvarvet ska vara runt och inte ojämnt. Nån som är med på vad jag menar?

Hoppas det är ok corona..
Av corona
Hallon skrev:Jag har virkat säkert 50 mössor med ett liknande "mönster" som jag provat mig fram till själv. Fast istället för 7fm så gör jag 6fm i första varvet och istället för handflatan tar jag omkretsen på huvudet och drar av ett par cm.
Jag är noga med att alltid öka på samma ställe i varvet. Då kommer ökningarna i en rad (från mitten räknat) och plattan blir sexkantig. Om du inte har gjort så kan jag tänka mig att det blir vågigt.
Aj då... nej, det har jag inte gjort :oops:
Av corona
Kosmos skrev:Jag vet att det är fel men jag startar alltid mössor nerifrån för jag får inte till det som du virkat.
Då kan man prova så att det passar under tiden :tumup:

Men jag tycker att första varvet alltid blir så "stumt"...mindre elastiskt liksom...
Blir det inte så för dig?
Av corona
Hallon skrev:Jag har virkat säkert 50 mössor med ett liknande "mönster" som jag provat mig fram till själv. Fast istället för 7fm så gör jag 6fm i första varvet och istället för handflatan tar jag omkretsen på huvudet och drar av ett par cm.
melon skrev:Jag är inne på Hallons linje, 7 ökningar blir för mycket och du får för många maskor - därför blir det vågigt. Gör 6 fm på första varvet och följ sedan mönstret, då tror jag det blir mycket bättre!! :tumup: Om du inte redan har det så är det enklare att virka om man har en markeringstråd i början på varvet så man slipper räkna hela tiden.

:notes:
Användarens profilbild
Av Zai
corona skrev:
Aj då... nej, det har jag inte gjort :oops:
När jag virkar efter den typen av mönster att man ska öka på varje varv 1, varannan på varv 2 osv så får jag en yttepytteliten trekantig mössa, himla märkligt. Det mönster jag har som bas nu ökar inte lika mycket utan varvar upp med fler varv utan ökning, jag är inte helt nöjd än men på väg...
Användarens profilbild
Av linafelicia
Zai skrev:Jag ska också prova att virka nedifrån nästa gång, det verkar ju mycket smidigare :tumup:

Jag slänger in en relaterad fråga. Jag virkar mössor med bara fasta mössor och inte efter något särskilt mönster. Det blir ju liksom en spiral när man virkar, förstår ni vad jag menar? Så läste jag i en gammal handarbetsbok att man ska börja varje varv med en luftmaska och avsluta med en smygmaska i luftmaskan. Smart tänkte jag, då borde ju varven bli jämnare. Men hur jag än gör så blir det en oönskad ökning, funkar inte alls. När jag menar jämna varv så menar jag att jag vill kunna se varven som liggandes på varandra och om jag byter färg vill jag att färgvarvet ska vara runt och inte ojämnt. Nån som är med på vad jag menar?

Hoppas det är ok corona..
Det låter som du virkar en maska för mycket i varvbytet. När man kommer runt och nästa varv är klart är det viktigt att man inte virkar någon fast maska i luftmaskan från förra varvet för då blir det en maskas ökning för varje varv.
Användarens profilbild
Av Zai
linafelicia skrev:
Det låter som du virkar en maska för mycket i varvbytet. När man kommer runt och nästa varv är klart är det viktigt att man inte virkar någon fast maska i luftmaskan från förra varvet för då blir det en maskas ökning för varje varv.
Ok.. så jag hoppar den helt enkelt? Blir det jämnare varv om man gör så här?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?