Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Umma skrev:
Kaffemoster skrev:Barnvantar.
Finns det något man känner sig mer produktiv när man stickar än barnvantar? Strax före lunch idag bestämde jag mig för att sticka ett par vantar till Karin av ett nystan Peer Gynt jag hade liggande.

Sen har jag varit och storhandlat på eftermiddagen. Nu har jag surfat rätt länge, men ändå så är 1½ vante färdig. Så jag ska kanske gå och sätta mig med den sista biten så den kan bli färdig ikväll.. :D
vilket mönster använderdu då ?? jag bliraldrig ensklar med nr1 :hmm:

sjukt barn i knätsorry
Jag kör på frihand...
Lägger upp 32 m på stickor 3 och stickar resår 8cm. Byter till 3,5 och stickar två varv innan jag börjar öka för tumme. Sätt av nio maskor för tumme (gör ökningarna på tumkilen varje varv) och lägger upp fem nya maskor i tumgreppet. Sen stickar jag tills det är dags för hoptagning och det gör jag också varje varv. Tummen stickar jag över 16 maskor (plockar upp 7 nya förutom de nio på tråden alltså). Tummen gör jag inte riktigt i sidan, utan två maskor in från kanten så det blir en höger- och vänstervante.

Det är proportioner som funkar både för Björn och Karin just nu. (Alltså 2½ år och 4½ år).
Av Umma
Kaffemoster skrev:
Umma skrev:
Kaffemoster skrev:Barnvantar.
Finns det något man känner sig mer produktiv när man stickar än barnvantar? Strax före lunch idag bestämde jag mig för att sticka ett par vantar till Karin av ett nystan Peer Gynt jag hade liggande.

Sen har jag varit och storhandlat på eftermiddagen. Nu har jag surfat rätt länge, men ändå så är 1½ vante färdig. Så jag ska kanske gå och sätta mig med den sista biten så den kan bli färdig ikväll.. :D
vilket mönster använderdu då ?? jag bliraldrig ensklar med nr1 :hmm:

sjukt barn i knätsorry
Jag kör på frihand...
Lägger upp 32 m på stickor 3 och stickar resår 8cm. Byter till 3,5 och stickar två varv innan jag börjar öka för tumme. Sätt av nio maskor för tumme (gör ökningarna på tumkilen varje varv) och lägger upp fem nya maskor i tumgreppet. Sen stickar jag tills det är dags för hoptagning och det gör jag också varje varv. Tummen stickar jag över 16 maskor (plockar upp 7 nya förutom de nio på tråden alltså). Tummen gör jag inte riktigt i sidan, utan två maskor in från kanten så det blir en höger- och vänstervante.

Det är proportioner som funkar både för Björn och Karin just nu. (Alltså 2½ år och 4½ år).
:app: fina!!
Tyvärr fattar jag fortfarande inte det därmedtumkilen, ökningar för den alltså... :oops: jag är nog hopplöst fall. Ska nogvirka vantar ist.
Umma skrev: Tyvärr fattar jag fortfarande inte det därmedtumkilen, ökningar för den alltså... :oops: jag är nog hopplöst fall. Ska nogvirka vantar ist.
Det är inte alls besvärligt, vill du kan jag ju förklara lite utförligare ;-). Jag gillar i alla fall själv bäst vantar med tumkil, tycker att det blir bekvämast.
Av Umma
Kaffemoster skrev:
Umma skrev: Tyvärr fattar jag fortfarande inte det därmedtumkilen, ökningar för den alltså... :oops: jag är nog hopplöst fall. Ska nogvirka vantar ist.
Det är inte alls besvärligt, vill du kan jag ju förklara lite utförligare ;-). Jag gillar i alla fall själv bäst vantar med tumkil, tycker att det blir bekvämast.
:blommor: tack men jag har ändå stickförbud en vecka, men jag kanske frågar dig igen senare :D
Kaffemoster skrev:
erisara skrev:Hur är det det är minst någon här som stickat en revontuli väl? Jag tänkte lägga upp för min (i väntan på att mitt garn till vantarna ska behaga komma) men blev plötsligt förvirrad över mönstret. Jag är på diagram 1. Efter mittmaskan, ska man upprepa exakt lika dant (med högerlutande ökning) eller ska man spegelvända så att man lutar åt höger före mittmaskan och vänster efter mittmaskan? :help:

Jag som trodde jag begrep.
Jag har stickat ett par revontuli. Jag orkar inte gå och leta fram mitt mönster, men jag tror på din spegelvändning. För det är ju liksom så det är, att det speglar sig i mittmaskan.

Sen kommer jag inte ihåg hur den "dubbla minskningen" är beskriven på revontuli, men har just för egen del insett vilken skillnad det blir på "flytta en maska, sticka två ihop och dra den den flyttade maskan över" och "flytta två maskor (som om man skulle sticka ihop dem) sticka en maska och dra de flyttade maskorna över den stickade" så jag rekommenderar det senare för mittminskningen i varje fält (för visst är det väl så mönstret är upplagt..? :hmm: ) Fast det kanske så det står i mönstret redan från början....
Efter att ha stickat några varv så inser jag ju plötsligt att mönstret blir speglat av sig självt om man bara gör precis som det står och inte tänker för mycket. :oops:
Användarens profilbild
Av melon
Kosmos skrev:
melon skrev:
Kosmos skrev:
Fab skrev: Kosmos: klart vi ska ses snart! Har inte glömt din vackra spetssjal - är lite sugen på mönster 8)
Den är inte så svår som den ser ut. Finns som gratismönster här
Även mönstret ser till en början svårt ut, men jag kan hjälpa dig :D
:fnissa: Nu efteråt är du kaxig :app:
Ja :mrgreen: men utan dig hade jag inte gjort den första, inte fixat det heller
:urule:
:lol: :heart: Gött.
Av Umma
melon skrev:
Umma skrev: :blommor: tack men jag har ändå stickförbud en vecka, men jag kanske frågar dig igen senare :D
:shock: Varför då? :heart:
:this: jag måste göra annat....kan inte slita mig från stickningen om jag börjar. :wink:
Användarens profilbild
Av tweed
Jag håller på att sticka ett par vantar lite fritt efter ett lovikkamönster och funderar över tummen... Tummen ska ju sitta lite "mitt i handen" liksom, alltså ingen ökning för tummen. Det står i mönstret att man ska sticka i en tråd i avvikande färg där tummen ska vara, sen ska man dra bort den när vanten är klar och sticka tummen. Ska jag bara sticka i en tråd som om jag skulle byta färg, fast lämna ändarna hängande eller? och hur funkar det när man drar bort tråden sen, är det bara att dra liksom?
Användarens profilbild
Av Innana
kvarnvik skrev:Jag håller på att sticka ett par vantar lite fritt efter ett lovikkamönster och funderar över tummen... Tummen ska ju sitta lite "mitt i handen" liksom, alltså ingen ökning för tummen. Det står i mönstret att man ska sticka i en tråd i avvikande färg där tummen ska vara, sen ska man dra bort den när vanten är klar och sticka tummen. Ska jag bara sticka i en tråd som om jag skulle byta färg, fast lämna ändarna hängande eller? och hur funkar det när man drar bort tråden sen, är det bara att dra liksom?
Jag brukar göra precis så, eventuellt knyter jag ändarna löst ihop. När man drar bort tråden sen blir det tex 4x5 maskor kvar (eller hur många man nu stickade med tråden) ena halvan överst och andra halvan underst. Bara dra ur tråden. Ta upp stickorna sen på två stickor och så brukar man behöva ta upp nån enstaka extra i kanterna så det inte blir hål.
Det ser jättefint ut björklöv!

Nu har jag en inte helt stickrelaterad fråga. Jag vill reflexpimpa mig med lite snygg reflex högre upp än de som hänger och dinglar i fickan. Jag tänkte köpa reflexgarn men då är frågan vad jag ska göra. Sticka en liten sjal med reflexgarn i? Dra in några trådar i mössan? Eller brodera på jackan? Alt göra knappar och sätta på baksidan av kragen?
:help:

Jag har en sån här jacka om det hjälper, jag tänkte isåfall brodera med tråden på baksidan av kragen:
http://www.monkiworld.com/se/collection/#/product13
Användarens profilbild
Av melon
björklöv: Ser jättmysig ut!!

Knyttet: Du har inte sett den nya boken "Sticka småvarmt" av Johanna Wallin? Hon stickar mycket med snoddar och gör lite roliga detaljer. Jag håller tex på att sticka en kedja nu som ska bli ett halsband, det är jätteskoj!! Men du har kanske inte tänkt dig typ en brosch? 8)
melon skrev:björklöv: Ser jättmysig ut!!

Knyttet: Du har inte sett den nya boken "Sticka småvarmt" av Johanna Wallin? Hon stickar mycket med snoddar och gör lite roliga detaljer. Jag håller tex på att sticka en kedja nu som ska bli ett halsband, det är jätteskoj!! Men du har kanske inte tänkt dig typ en brosch? 8)
Nej, jag har inte kollat i den. Bara varit sugen på att köpa. Det låter ju som att jag kanske borde kolla in den.
En brosch skulle kunna funka, knapparna jag tänkt mig blir ju lite broschaktiga:
Bild
Så tänkte jag att jag skulle sätta flera stycken runt kragen. Frågan är ju bara hur mycket garn det går åt till dem. Det är ju inte gratis direkt... :whut:
Användarens profilbild
Av melon
Knyttet & K skrev:
melon skrev:björklöv: Ser jättmysig ut!!

Nej, jag har inte kollat i den. Bara varit sugen på att köpa. Det låter ju som att jag kanske borde kolla in den.
En brosch skulle kunna funka, knapparna jag tänkt mig blir ju lite broschaktiga:
Bild
Så tänkte jag att jag skulle sätta flera stycken runt kragen. Frågan är ju bara hur mycket garn det går åt till dem. Det är ju inte gratis direkt... :whut:
De var fina!! Har du tänkt att ha reflexgarnet på hela eller bara typ där det är vitt? Jag vet att jag sett det på någon mässa men aldrig köpt, är det snordyrt?
  • 1
  • 219
  • 220
  • 221
  • 222
  • 223
  • 267

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?