Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Elsa skrev:Nu behöver jag tips!
Jag ramlade över en jättefin kofta i "lusestil" när jag var på loppis igår.
Den var trasig och därför väldigt billig.
Först trodde jag att det bara var knappradskanten som var trasig och tänkte laga det på något fiffigt sätt.
När jag kom hem såg jag att de vita prickarna (vad är det de kallas igen, loppor... :hmm: ) också är trasiga på flera ställen. Borta helt eller så är tråden på baksidan "dragen".
Så nu har jag tre alternativ:
1. Försöka laga prickarna också. (Hur gör man det? Går det överhuvudtaget? Är det fasansfullt mycket jobb?)
2. Repa upp koftan och använda garnet, som ändå verkar vara i bra skick. Kanske en ny kofta?
3. Tova koftan och göra nåt kul av den. (Vad? Muddar, kanske och en blöjbyxa. Men sen då?)

Vad tycker ni? Jag är tacksam för tips, idéer och synpunkter. :D

Bild
Fin kofta! Om det inte är jättemånga prickar borta går det väl bra att fixa det också. Där tråden bara är "dragen" kan du kanske pilla upp den vita maskan igen. Där den är borta helt syr du ett maskstygn över och fäster noga. Det går, om det är för mycket jobb får du själv avgöra :wink:
Användarens profilbild
Av MuuM
Titta här - i senaste Knitty finns strumpor med rund häl! Smart! http://www.knitty.com/ISSUEfall09/PATThatheel.php

Bild

det ska jag prova nån dag, när jag har gjort klart de sockor jag håller på med, och tröjan också. SEN får jag börja med nya projekt. ;-)
MuuM skrev:Titta här - i senaste Knitty finns strumpor med rund häl! Smart! http://www.knitty.com/ISSUEfall09/PATThatheel.php

Bild

det ska jag prova nån dag, när jag har gjort klart de sockor jag håller på med, och tröjan också. SEN får jag börja med nya projekt. ;-)
Smart! Och snyggt! Och vilken karaktär du har, kvinna :wink: (säger hon som inte ens vågar räkna projekten...)
Användarens profilbild
Av MuuM
solängel skrev:
MuuM skrev:Titta här - i senaste Knitty finns strumpor med rund häl! Smart! http://www.knitty.com/ISSUEfall09/PATThatheel.php

Bild

Smart! Och snyggt! Och vilken karaktär du har, kvinna :wink: (säger hon som inte ens vågar räkna projekten...)
:Hahaa: Eller... Tja. Vad jag säger och vad jag gör är inte alltid samma sak. ;-) Men jag tänkte ge det ett ärligt försök, iallafall. Att avsluta och SEN börja på nytt. Jag har nämligen det problemet typ i allt jag gör och nu jäklar! Tänkte jag... :roll:
Av Fab
Kosmos skrev:
Fab skrev:
visslan skrev:
Fab skrev:
Bubbi skrev:
Fab skrev::hello:
Jag har fått några härvor ullgran av en vän, som jag vill förvalta väl....det är ofärgat, ganska tunt och "fett" om ni förstår vad jag menar. (Ja, ni hör ju att jag knappt vet vad jag talar om :lol: .)

Vad ska jag göra av garnet - finns det något som det är särskilt lämpligt/olämpligt till?
Grattis! :D
Du kan kanske färna med coolaid, och sticka en sjal?
Hur många härvor? Vad väger de?
Tack :D .
Det är 6 härvor på ca 100 g vardera.

Visst är en sjal ett alternativ! Du tänker en stor, värmande en då?
Hade en tanke om att försöka göra tumvantar, men känner mig osäker på vad garnet funkar till...
Är det en-trådigt? Då passar det nog inte så bra för vantar (eller rätstickning heller för den delen, eftersom det drar sig).
Nej, det är två trådar som är tvinnade ihop. Alltså två-trådigt?
Då måste det ju funa till vantar. Men med 600 g får du måååånga vantar :wink:
Sjal tycker jag du ska ge dig på också. Det finns ju super enkla sjalar man kan börja med :tumup:
ses snart och prata stickprojet :D
Då blir det vantar en masse; till mig, barnen och min snälla vän. :D Och hennes barn!
Kosmos: klart vi ska ses snart! Har inte glömt din vackra spetssjal - är lite sugen på mönster 8)
Användarens profilbild
Av melon
Kosmos skrev:
Fab skrev: Kosmos: klart vi ska ses snart! Har inte glömt din vackra spetssjal - är lite sugen på mönster 8)
Den är inte så svår som den ser ut. Finns som gratismönster här
Även mönstret ser till en början svårt ut, men jag kan hjälpa dig :D
:fnissa: Nu efteråt är du kaxig :app:
Av Fab
Kosmos skrev:
Fab skrev: Kosmos: klart vi ska ses snart! Har inte glömt din vackra spetssjal - är lite sugen på mönster 8)
Tack - den är superfin!
(Men att sticka på engelska :hellu: )
Av Fab
Kosmos skrev:
Fab skrev:
Kosmos skrev:
Tack - den är superfin!
(Men att sticka på engelska :hellu: )
Så kände jag också och nu är jag på min tredje :wink:
:vågen: :app:
Hur är det det är minst någon här som stickat en revontuli väl? Jag tänkte lägga upp för min (i väntan på att mitt garn till vantarna ska behaga komma) men blev plötsligt förvirrad över mönstret. Jag är på diagram 1. Efter mittmaskan, ska man upprepa exakt lika dant (med högerlutande ökning) eller ska man spegelvända så att man lutar åt höger före mittmaskan och vänster efter mittmaskan? :help:

Jag som trodde jag begrep.
erisara skrev:Hur är det det är minst någon här som stickat en revontuli väl? Jag tänkte lägga upp för min (i väntan på att mitt garn till vantarna ska behaga komma) men blev plötsligt förvirrad över mönstret. Jag är på diagram 1. Efter mittmaskan, ska man upprepa exakt lika dant (med högerlutande ökning) eller ska man spegelvända så att man lutar åt höger före mittmaskan och vänster efter mittmaskan? :help:

Jag har stickat ett par revontuli. Jag orkar inte gå och leta fram mitt mönster, men jag tror på din spegelvändning. För det är ju liksom så det är, att det speglar sig i mittmaskan.

Sen kommer jag inte ihåg hur den "dubbla minskningen" är beskriven på revontuli, men har just för egen del insett vilken skillnad det blir på "flytta en maska, sticka två ihop och dra den den flyttade maskan över" och "flytta två maskor (som om man skulle sticka ihop dem) sticka en maska och dra de flyttade maskorna över den stickade" så jag rekommenderar det senare för mittminskningen i varje fält (för visst är det väl så mönstret är upplagt..? :hmm: ) Fast det kanske så det står i mönstret redan från början....
Kaffemoster skrev:
erisara skrev:Hur är det det är minst någon här som stickat en revontuli väl? Jag tänkte lägga upp för min (i väntan på att mitt garn till vantarna ska behaga komma) men blev plötsligt förvirrad över mönstret. Jag är på diagram 1. Efter mittmaskan, ska man upprepa exakt lika dant (med högerlutande ökning) eller ska man spegelvända så att man lutar åt höger före mittmaskan och vänster efter mittmaskan? :help:

Jag har stickat ett par revontuli. Jag orkar inte gå och leta fram mitt mönster, men jag tror på din spegelvändning. För det är ju liksom så det är, att det speglar sig i mittmaskan.

Sen kommer jag inte ihåg hur den "dubbla minskningen" är beskriven på revontuli, men har just för egen del insett vilken skillnad det blir på "flytta en maska, sticka två ihop och dra den den flyttade maskan över" och "flytta två maskor (som om man skulle sticka ihop dem) sticka en maska och dra de flyttade maskorna över den stickade" så jag rekommenderar det senare för mittminskningen i varje fält (för visst är det väl så mönstret är upplagt..? :hmm: ) Fast det kanske så det står i mönstret redan från början....
Tack, då ska jag testa det så får vi se hur det blir. :tumup:
Barnvantar.
Finns det något man känner sig mer produktiv när man stickar än barnvantar? Strax före lunch idag bestämde jag mig för att sticka ett par vantar till Karin av ett nystan Peer Gynt jag hade liggande.

Sen har jag varit och storhandlat på eftermiddagen. Nu har jag surfat rätt länge, men ändå så är 1½ vante färdig. Så jag ska kanske gå och sätta mig med den sista biten så den kan bli färdig ikväll.. :D
Av Umma
Kaffemoster skrev:Barnvantar.
Finns det något man känner sig mer produktiv när man stickar än barnvantar? Strax före lunch idag bestämde jag mig för att sticka ett par vantar till Karin av ett nystan Peer Gynt jag hade liggande.

Sen har jag varit och storhandlat på eftermiddagen. Nu har jag surfat rätt länge, men ändå så är 1½ vante färdig. Så jag ska kanske gå och sätta mig med den sista biten så den kan bli färdig ikväll.. :D
vilket mönster använderdu då ?? jag bliraldrig ensklar med nr1 :hmm:

sjukt barn i knätsorry
Kaffemoster skrev:Barnvantar.

Sisådär :D:
Bild
  • 1
  • 218
  • 219
  • 220
  • 221
  • 222
  • 267

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?