Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Har tänkt länge nog nu och måste komma igång med att sy min första WALDORFDOCKA! Dem är ju så underbara! :heart:
Behöver dock tips och råd, tror nämligen att det är alldeles för svårt för mig... (Är ju inte så händig!) Vilken modell är lättast att börja med? Vanlig påklädningsdocka, påsdocka eller overalldocka?
Syr man för hand eller på maskin? Vill ha en som håller bra...

Och håret verkar ju supersvårt... Vilka stygn syr man ögon och mun med? Och syr ni även navel och andra detaljer? Lillflickan är 1½ år nu men jag räknar med att den kanske blir färdig tills hon fyler 2 år! Alltså i mars 2010. Jaja, jag kanske underskattar mig själv! :hmm:

Får man önska bilder i denna tråden så blir jag jätteglad! Gärna på dockor utan kläder oxå, så jag ser hur ni har sytt benen under magen och hur hårt stoppad kroppen är. Tack!
håret är krångligast tycker jag - och att binda huvudet snyggt och sen sy fast det på kroppen.
Jag rekommenderar att du har en beskrivning -
kommer inte ihåg vad hon heter som skrivit - Karin nå´t - så man inte gör de där onödiga misstagen som att vända trikån åt fel håll och sånt.
Senast redigerad av Ester den tis nov 03, 2009 23:42, redigerad totalt 1 gånger.
Jo, glömde skriva att jag har ett häfte av Karin N. och ska till bibblan snart och låna hennes andra böcker. Men det är ändå svårt att läsa sig till och kuna förstå... Lättare att SE hur man gör istället.
Challe skrev:Jo, glömde skriva att jag har ett häfte av Karin N. och ska till bibblan snart och låna hennes andra böcker. Men det är ändå svårt att läsa sig till och kuna förstå... Lättare att SE hur man gör istället.
jag har använt häftet - tyckte det var bra.
Va kul att du ska sy waldorfdocka!
Enklast är som andra sagt att göra en overalldocka, alltså med fasta kläder. Till små barn kan man göra dem väldigt enkla, utan avbundet huvud tex, och med fast mössa. Då slipper du göra hår.
Jag brukar sy kroppen på maskin, men sen syr man fast armar och huvud, och andra detaljer som fötterna och så förhand. men som skrivet Karin Neuschutz har mycket bra beskrivningar i sina böcker. jag brukar inte göra navel, tår, fingrar,kön etc på mina dockor. tycker lite av charmen och poängen försvinner då. De ska vara enkla för att vara lekvänliga! :D
Lycka Till och fråga gärna om det är något mer specifikt du undrar!
Här kommer ett par bilder på min, eller dotterns, docka.
Här är hon naken, med navel som du ser:

Bild

Och här med overall:

Bild

Jag fick mycket hjälp och handledning av mammagumman :heart: , vi gjorde våra dockor tillsammans. Det var svårt men kul! Jag trodde aldrig att jag skulle lyckas göra en docka som skulle bli så fin, men jag är jättenöjd och glad över mitt verk :lol:

Lycka till!
millla skrev:Här kommer ett par bilder på min, eller dotterns, docka.
Här är hon naken, med navel som du ser:

Bild

Och här med overall:

Bild

Jag fick mycket hjälp och handledning av mammagumman :heart: , vi gjorde våra dockor tillsammans. Det var svårt men kul! Jag trodde aldrig att jag skulle lyckas göra en docka som skulle bli så fin, men jag är jättenöjd och glad över mitt verk :lol:

Lycka till!
:heart: :loving:
Åh, Milla, vilken FIIIN docka! Lagom allting och jättesöt... Tack för du delade med dig och ansträngde dig med bilder. TACK :loving:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?