Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

solängel skrev:
erisara skrev:Aaargh! Jag håller ju på med ett par fingervantar som nu är klara bortsett frånb ett halvt pekfinger och så tar garnet slut. :( Så tröttsamt. Är det någon som har ett par meter vitt Karisma superwash över (jag betalar naturligtvis för det) alternativt kan rekommendera någon snabb webshop som har Drops garner? Jag har beställt från Deisy design innan men jag tycker det tog så lång tid (drygt en vecka, jag vill ju bli klar med vantarna NU).
Grönt, blått, grått och svart... tyvärr. Om du inte vill ha pekfingret i en annan färg, förstås :wink: Vad fruktansvärt irriterande att det tog slut så nära, vet hur det känns. :klappar:
Tack, det är skönt med någon som förstår precis hur irriterande det är. Maken bara skrattar när jag klagar.
En vecka är nog en ganska normal leveranstid...? :?

Här är mitt senaste färdiga projekt, en amigurumi-hund. En födelsedagspresent till en kompis. Mönstret kommer från boken Kyuuto Japanese Amigurumi. Garnet är Rowans Cotton Milk. :)

Bild
visslan skrev:En vecka är nog en ganska normal leveranstid...? :?
Jo, man är väl bortskämd som handlat tygblöjor, sjalar samt sybehör från Bibbis det senaset. Där brukar ju leveranser komma blixtsnabbt. Nåja, jag får väl masa mig in till Göteborg någon dag och gå in hos Deisy eller så. Men det ligger ju så dumt till.
Av Britt
Boadicea skrev:Nån som har ett jättelätt mönster till tumvantar på lager? Och finns det nån enkel beskrivning nånstans på hur man gör tummen och ihoptagningarna?
Jag har ett flertal böcker i ämnet. Är du in till Östersund nån gång får du komma och kika! Kika på www.jarbo.se där finns många gratismönster.
Användarens profilbild
Av melon
erisara skrev:
Jo, man är väl bortskämd som handlat tygblöjor, sjalar samt sybehör från Bibbis det senaset. Där brukar ju leveranser komma blixtsnabbt. Nåja, jag får väl masa mig in till Göteborg någon dag och gå in hos Deisy eller så. Men det ligger ju så dumt till.
Jag är nog också bortskämd, tycker allt över 3 arbetsdagar är lång leveranstid :lol: Strikk på Vasagatan har Karisma, köpte det i veckan fast inte vitt tyvärr. Jag förstår precis irritationen över att garnet tog slut precis före du var klar, så snöpligt!! :?
Användarens profilbild
Av MuuM

Här är mitt senaste färdiga projekt, en amigurumi-hund. En födelsedagspresent till en kompis. Mönstret kommer från boken Kyuuto Japanese Amigurumi. Garnet är Rowans Cotton Milk. :)

Bild
Jättesöt! Hur lång tid tar det, ungefär?

Jag provade raggsockorna på en mycket tjänstvillig modell imorse och snart är det dags för häl. Från tån och upp på magic loop, det ska bli spännande. :)
Av Britt
Boadicea skrev:
Britt skrev:
Boadicea skrev:Nån som har ett jättelätt mönster till tumvantar på lager? Och finns det nån enkel beskrivning nånstans på hur man gör tummen och ihoptagningarna?
Jag har ett flertal böcker i ämnet. Är du in till Östersund nån gång får du komma och kika! Kika på http://www.jarbo.se där finns många gratismönster.
Åh, tack! Du kanske tom kunde visa mig lite? :vågen: :)
Självklart :D ! Bara vi träffas så... Jag stickar vantar för fullt just nu. Så här ser de ut, de jag håller på med. Började på en grå igår igen!
Bild
Av Fab
:hello:
Jag har fått några härvor ullgran av en vän, som jag vill förvalta väl....det är ofärgat, ganska tunt och "fett" om ni förstår vad jag menar. (Ja, ni hör ju att jag knappt vet vad jag talar om :lol: .)

Vad ska jag göra av garnet - finns det något som det är särskilt lämpligt/olämpligt till?
Av Ponyo
Fab skrev::hello:
Jag har fått några härvor ullgran av en vän, som jag vill förvalta väl....det är ofärgat, ganska tunt och "fett" om ni förstår vad jag menar. (Ja, ni hör ju att jag knappt vet vad jag talar om :lol: .)

Vad ska jag göra av garnet - finns det något som det är särskilt lämpligt/olämpligt till?
Grattis! :D
Du kan kanske färna med coolaid, och sticka en sjal?
Hur många härvor? Vad väger de?
Av Fab
Bubbi skrev:

Tack :D .
Det är 6 härvor på ca 100 g vardera.

Visst är en sjal ett alternativ! Du tänker en stor, värmande en då?
Hade en tanke om att försöka göra tumvantar, men känner mig osäker på vad garnet funkar till...
Fab skrev:
Bubbi skrev:

Hade en tanke om att försöka göra tumvantar, men känner mig osäker på vad garnet funkar till...
Är det en-trådigt? Då passar det nog inte så bra för vantar (eller rätstickning heller för den delen, eftersom det drar sig).
Av Fab
visslan skrev:
Fab skrev:
Bubbi skrev:

Är det en-trådigt? Då passar det nog inte så bra för vantar (eller rätstickning heller för den delen, eftersom det drar sig).
Nej, det är två trådar som är tvinnade ihop. Alltså två-trådigt?
Användarens profilbild
Av Elsa
Nu behöver jag tips!
Jag ramlade över en jättefin kofta i "lusestil" när jag var på loppis igår.
Den var trasig och därför väldigt billig.
Först trodde jag att det bara var knappradskanten som var trasig och tänkte laga det på något fiffigt sätt.
När jag kom hem såg jag att de vita prickarna (vad är det de kallas igen, loppor... :hmm: ) också är trasiga på flera ställen. Borta helt eller så är tråden på baksidan "dragen".
Så nu har jag tre alternativ:
1. Försöka laga prickarna också. (Hur gör man det? Går det överhuvudtaget? Är det fasansfullt mycket jobb?)
2. Repa upp koftan och använda garnet, som ändå verkar vara i bra skick. Kanske en ny kofta?
3. Tova koftan och göra nåt kul av den. (Vad? Muddar, kanske och en blöjbyxa. Men sen då?)

Vad tycker ni? Jag är tacksam för tips, idéer och synpunkter. :D

Bild
  • 1
  • 217
  • 218
  • 219
  • 220
  • 221
  • 267

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?