- fre nov 06, 2009 17:03
Som nybörjare i tygvärlden så har jag lite funderingar kring olika tygsorter. Jag hoppas att någon som har lite koll kanske vill dela med sig av sin kunskap och/eller erfarenheter.
Interlock är väl en lite tjockare typ av trikåtyg (typ bättre kvalite, inte drar sig så mycket) stämmer det eller är det nått jag bara fått för mig? Om jag har en overlock där det blir mycket enklare att sy utan att det drar sig kanske det inte gör något att använda ett tunnare tyg. Jag har hittills bara sytt i interlocktyger (har inte vågat mig på jersey
)
Kan man använda både interlock och singel jersey i en och samma tröja? (armar av en typ och resten av en annan)
Vad är skillnaden mellan jersey och singel jersey?
När använder man med fördel den ena eller andra typen (vilken typ av klädesplagg som alltså passar)
Vissa kanonsnygga tyger finns ju bara som singel jersey så jag skulle gärna vilja testa...
Tacksam för alla erfarenheter ni har lust att dela med er av.
Ps. Har precis avslutat en turkos molnbody samt en röd.
De blev faktiskt över förväntan. Ska bara få dit knapparna 

Interlock är väl en lite tjockare typ av trikåtyg (typ bättre kvalite, inte drar sig så mycket) stämmer det eller är det nått jag bara fått för mig? Om jag har en overlock där det blir mycket enklare att sy utan att det drar sig kanske det inte gör något att använda ett tunnare tyg. Jag har hittills bara sytt i interlocktyger (har inte vågat mig på jersey

Kan man använda både interlock och singel jersey i en och samma tröja? (armar av en typ och resten av en annan)
Vad är skillnaden mellan jersey och singel jersey?
När använder man med fördel den ena eller andra typen (vilken typ av klädesplagg som alltså passar)
Vissa kanonsnygga tyger finns ju bara som singel jersey så jag skulle gärna vilja testa...
Tacksam för alla erfarenheter ni har lust att dela med er av.
Ps. Har precis avslutat en turkos molnbody samt en röd.

A april 2009, N sep 2010, lille A aug 2015 + Bonusdotter -98
Bär med Looma samt Beco butterfly carneval
http://www.tuppochtomat.wordpress.com En blogg om natur, miljö och odling
Bär med Looma samt Beco butterfly carneval
http://www.tuppochtomat.wordpress.com En blogg om natur, miljö och odling