Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av MuuM
Mönsterslaven frågar: från tån och upp-strumpor för barn, finns det ett sånt mönster nånstans? R kom hem från dagis med raggsockor på häromdagen, så jag gissar att de tycker att han har för lite på sig...
MuuM skrev:Mönsterslaven frågar: från tån och upp-strumpor för barn, finns det ett sånt mönster nånstans? R kom hem från dagis med raggsockor på häromdagen, så jag gissar att de tycker att han har för lite på sig...
Det vanliga mönstret http://www.wermland.nu/Stickning/sockor.htm funkar. Du anpassar ju själv genom att mäta och räkna lite. :wink:
Användarens profilbild
Av tweed
Är det någon som har länk till ett mönster på tumvantar som passar för M&K eco ull? Jag har köpt grönt och brunt och vill sticka randiga vantar :D masktätheten ska vara 16,5 m och 23 varv med stickor 5,5.
Användarens profilbild
Av glis
Kosmos: Det är bara att sticka fram och tillbaka och lämna de andra maskorna hängande. I övrigt är jag ingen örn på hälar eller ränder.

Vantar: Jag skrev och tackade barbro för sockmönstret och fick då tips om vantarna hon har på sin blogg. Jag tror att de är för större barn och jag vet inte för vilket garn, men de verkar bra. Jag tror jag skall prova, men så har ju V dasslock till händer. Relativt sätt...
Av corona
BildBildBild

Jag blir tokig på att vara nybörjare :gaah:

Jag kan inte plocka upp aviga maskor, så om jag tappar en maska eller en sticka, måste jag vänta med att sticka vidare tills jag har träffat min mamma så hon kan hjälpa mig Bild
Av corona
Kosmos skrev:
corona skrev:BildBildBild

Jag kan inte plocka upp aviga maskor, så om jag tappar en maska eller en sticka, måste jag vänta med att sticka vidare tills jag har träffat min mamma så hon kan hjälpa mig Bild
Har du testat att använda dig av en virknål? Det är mycket lättare att plocka upp maskorna med än med stickorna.
Ja :( Problemet är att jag inte fattar hur jag ska plocka upp dem liksom :(
Av corona
Kosmos skrev:
corona skrev:
Kosmos skrev:
corona skrev:BildBildBild

Har du testat att använda dig av en virknål? Det är mycket lättare att plocka upp maskorna med än med stickorna.
Ja :( Problemet är att jag inte fattar hur jag ska plocka upp dem liksom :(
Ok då tar vi tag i det på onsdag 8) En slöjdlärare och en påväg ska väl fixa det :wink:
:urule:
Användarens profilbild
Av Humle
Hej sticktråden!

Jag har just lagat en sticka som fått stopp knoppen (heter den något?) i änden avdragen. Jag lagade den med limpistol så nu har jag en egendesignad knopp :wink: på ena stickan.
Nu kan jag sätta i gång att sticka en mössa.
Jag hoppas att jag har tålamod att göra den färdig med mönsterstickning och allt. Provlappen som blev riktigt fin ska i allafall smådockorna få ha som vintertäcke. :loving:

Lägger in en fråga till.
I beskrivninen står det garnåtgång 400g för både tröja och mössa jag tänkte bara göra mössan och har ca 80g av garnet tror ni att det räcker?
Användarens profilbild
Av MuuM
MuuM skrev:Mönsterslaven frågar: från tån och upp-strumpor för barn, finns det ett sånt mönster nånstans? R kom hem från dagis med raggsockor på häromdagen, så jag gissar att de tycker att han har för lite på sig...
Ingen som vet? Barbros mönster är lite för svårt för mig att göra om... Speciellt som jag dessutom har grövre garn.
Användarens profilbild
Av Humle
MuuM skrev:
Ingen som vet? Barbros mönster är lite för svårt för mig att göra om... Speciellt som jag dessutom har grövre garn.
Jag försökte googla lite. Är detta Barbros mönster?
http://www.wermland.nu/Stickning/sockor.htm

I dag har jag stickat 4 av 9 cm resår på mössan. Jag längtar efter att börja mönsterstickningen som är på större stickor, resåren känns så seg.
Användarens profilbild
Av MuuM
Humle skrev:
MuuM skrev:
Jag försökte googla lite. Är det detta som är barbros mönster?
http://www.wermland.nu/Stickning/sockor.htm

I dag har jag stickat 4 av 9 cm resår på mössan. Jag längtar efter att börja mönsterstickningen som är på större stickor, resåren känns så seg.
Japp, det är Barbros mönster! Jag hittar ingenting på google när det gäller barnsockor från tån och upp. Kanske på Ravelry... :hmm: Får titta in där imorgon, kanske. Just nu funderar jag såhär:

Det finns ett mönster från Järbo där damsockorna har 48 maskor och det är det Barbro rekommenderar när man har "tjockare garn". Om jag då tar samma mönster från Järbo (som råkar ha den stickfasthet jag har när jag använder det raggisgarn jag vill ha :vågen: ) och ser hur många maskor det ska vara på den storlek jag ska ha, dvs 36 maskor på storlek 26, och sen räknar ner... Då kan det funka. Jag provar. Det enda jag förlorar är ju lite tid och tålamod. ;-)

Men om någon hittar mönster, kasta det hitåt!
  • 1
  • 214
  • 215
  • 216
  • 217
  • 218
  • 267

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?